
Kysely ICT-toimittajille: Tavoitetila 2030 -ohjelma
Valtori on käynnistänyt valtiovarainministeriön toimeksiannosta Tavoitetila 2030 -ohjelman, jonka tavoitteena on rakentaa yhtenäinen, tehokas ja kestävä ICT-palveluympäristö valtionhallintoon.
Digitalisoituvassa yhteiskunnassa asiakastarpeita ei voi hyvin kartoittaa ilman aktiivista osallistamista. Hyvän asiakaskokemuksen ja luottamuksen saavuttaminen vaatii aina toimivaa asiakasyhteistyötä ja vuorovaikutusta. Avoimuudella ja rakentavalla yhteistyöllä saavutamme tuloksia: parannamme palvelujemme laatua ja saavutamme kustannussäästöjä.
Yhdessä kehittämällä sitoudumme valtionhallinnossa yhteisiin päämääriin ja varmistamme, että oikeisiin kehityskohteisiin satsataan.
Valtori on käynnistänyt valtiovarainministeriön toimeksiannosta Tavoitetila 2030 -ohjelman, jonka tavoitteena on rakentaa yhtenäinen, tehokas ja kestävä ICT-palveluympäristö valtionhallintoon.
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) teki laajan pilvisiirtymän Valtorin tukemana.
Valtori on käynnistänyt valtiovarainministeriön toimeksiannosta ohjelman valtion yhteisten tieto- ja viestintätekniikkapalvelujen tavoitetilasta vuonna 2030. Ohjelmassa määritellään tavoitetila ja sille luodaan toimeenpanosuunnitelma. Ohjelmassa suunnitellaan toimenpiteitä, joiden avulla haluttuun tavoitetilaan päästäisiin 2030-luvulla. Valtori vastaa ohjelman toimeenpanosta ja vaiheistuksesta valtiovarainministeriön ohjauksessa.
Valtorin asiakasneuvottelukunta (ANK) on pyrkinyt olemaan nyt päättyvän toimikautensa vision mukaan ”asiakaskunnan ääni ja verkostoitunut yhteistyönrakentaja.”
Toimivat verkkokokoukset mahdollistavat sujuvan arjen kustannustehokkaasti. Valtori uudisti vuoden 2024 aikana videoneuvottelupalvelut vastaamaan asiakkaiden ajankohtaisia tarpeita kuten turvallista kokoustamista verkon yli.
Opetushallituksen tarina liittyy juttusarjaamme, jossa kerromme asiakkaiden kokemuksia Valtorin tuottaman sisäisen viestinnän julkaisualustan Sivi-palvelun käyttöönotoista. Toivomme, että tarinoista on hyötyä niille organisaatioille, jotka vielä miettivät julkaisujärjestelmän käyttöönottamista.
Valtorin tuottama Yhteinen integraatioalusta VIA on keskitetty tiedonvälityspalvelu, jonka avulla valtionhallinnon organisaatiot voivat toteuttaa järjestelmäintegraatioitaan.
Luonnonvarakeskus Luke on siirtynyt käyttämään Sisäisen viestinnän julkaisualusta Sivi -palvelua, jonka tuottaa Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori.
… ja saako sen huomiseksi? Mikä siinä voi olla niin vaikeaa? Parhaimmillaan raportointi on hyvin suoraviivaista ja nopeaa, mutta matkalla täydellisyyteen saattaa kuitenkin olla pari muuttujaa, joita avaan blogitekstissäni.
Valtorin arvoja on uudistettu ja kiteytetty. Uudistetut arvomme on tehty yhdessä koko henkilöstömme kanssa.
Toiminnanohjausjärjestelmän asiantuntijatyön kilpailutuksessa toimittajiksi valikoituivat Sofigate ja CGI.
ICT-palvelutoimittajat ovat Valtorille tärkeitä yhteistyökumppaneita, ja heille järjestetään infotilaisuuksia säännöllisin väliajoin, viimeksi 23.5.2024.
Sami Rontti on kokenut viestinnän ammattilainen, joka on tehnyt laaja-alaisesti erilaisia oman alansa työtehtäviä noin 20 vuoden ajan.
Tietoliikenneasiantuntijana toimiva Mikko Neva haki kuusi vuotta sitten Valtori Akatemiaan, johon hän valikoitui opiskelemaan tietoliikennettä. Yhteensä harjoitteluohjelmaan pääsi 15, joista osa meni pilviteknologian harjoitteluohjelmaan ja osa tietoliikennepuolelle.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL otti käyttöön Valtorin tuottaman Sivi-palvelun eli sisäisen viestinnän julkaisualustan tämän vuoden alussa. Geologian tutkimuskeskus GTK on ollut Sivi-palvelun asiakas ja Sharepoint-intran käyttäjä jo useamman vuoden. Nyt intra tehtiin Sivi-konseptin mukaisen julkaisualustan päälle ja saatiin käyttöön myös vuoden 2024 alussa.
Valtorin Verkkosivujen analytiikkapalvelu Vanaa käyttää lähes 40 asiakasta, ja sitä hyödynnetään yli 150:llä asiakassivustolla.
Valtionhallinnon runkoverkkopalvelun eli VY-verkon uudistusprojekti saatiin päätökseen marraskuussa 2022. Marraskuussa 2023 saatiin viimeiset isot päivitykset asennettua. Kiitokset asiakkaille testauksista!
Palvelustrategia pohjautuu Valtorin strategisiin tavoitteisiin, ja se tarkentaa ja konkretisoi palveluvalikoiman ja palveluiden kehittämistä. Tämä täydentävä strategia muodostaa pitkälle tähtäävän, läpileikkaavan suunnitelman palveluvalikoiman ja -toiminnan kehittämiselle huomioiden asiakkaiden tarpeet.
Anne Horila on työskennellyt työyhteisökehittäjänä Valtorissa reilut kaksi vuotta. Hänellä on takanaan laaja-alainen osaaminen ja kehittäjätausta.
Uudet Valtorin Videoneuvottelupalvelut mahdollistavat modernit ja helppokäyttöiset viestintävälineet valtionhallinnolle. Uudistus koskee sekä Valtorin toimialariippumattomia- että turvallisuusverkkopalveluita.
Uudistimme valtion yhteisen etäyhteyspalvelu Kaukon pari vuotta sitten. Uusi arkkitehtuuri ja tekninen ratkaisu mahdollistivat huoltotöiden tekemisen ilman palvelukatkoja ja toivat vakautta palvelun toimintaan.
Valtion organisaatiot ovat toivoneet yhteisiä palvelukokonaisuuksia Valtorin tarjoamiin pilvipalveluihin. Vastaamme tarpeisiin ja tuotteistamme pilvityöympäristön koostamalla nykyisistä palveluistamme yhtenäisen kokonaisuuden, joka kattaa esimerkiksi päätelaitteen ja Microsoftin M365 -palvelut. Palvelukokonaisuuden ensimmäinen versio julkaistaan syksyn 2023 aikana.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) otti käyttöönsä Valtorin tarjoaman Sivi-palvelun, eli sisäisen viestinnän julkaisualustan, viime vuonna. Intranet-projekti vietiin läpi ketterin menetelmin 11.5.2022–31.10.2022.
Valtorissa työelämän käytännöistä on sovittu yhdessä. Olemme kokeillen kehittäneet monipaikkaisen työskentelyn periaatteita ja käytäntöjä, jotka on nyt koottu yksiin kansiin pelikirjaksi.
Asiakkuuspäällikkö Maiju Väänäsen mielestä Valtorissa työskennellään asiakkaan kanssa samalla puolella pöytää sujuvan arjen ja tavoitteen aikaansaamiseksi.
Valtorin suunnitelmallisen varioinnin Suvanto-ohjelma vei läpi toimialuepalvelujen arkkitehtuurimuutoksen vuosina 2019–2022.
Valtori on valinnut uuden identiteetinhallintajärjestelmän sopimustoimittajaksi Telia Finland Oyj:n. Valtori kilpailutti teknologian ja sen toimittamisen osana identiteetinhallintapalvelun kehittämistä.
Helsinkiläinen Jani Piironen on tuore valtorilainen. Hän aloitti työnsä Valtorissa pilvipalveluiden kehittäjänä elokuun lopulla. Erityisesti tuotepäällikön laaja pilvipalveluihin liittyvä kehitysrooli valtionhallinnossa kiinnostaa häntä.
Mirt Harjunheimo aloitti oman Valtori-uransa Valtori Akatemia -harjoitteluohjelman kautta vuonna 2019 päätelaitteiden ja työasemien hallinnoinnin parissa.
Viime kevään aikana Maanmittauslaitoksen (MML:n) 1 700 hengen organisaatiossa otettiin käyttöön Valtorin tuotteistetuista palveluista Viestintätekniikkapalvelut Pilviviesti, Mobiililaitepalvelu Mobiili Pilvi ja Sisäisen viestinnän julkaisualusta Sivi.