Huomioimme hankinnoissa toimittajilta kestävän kehityksen toimintatapoja ja vastuullisuutta
Vuonna 2023 muun muassa:
Teimme ison osan kilpailutuksista Hanselin puitejärjestelyihin ja dynaamisiin hankintajärjestelmiin perustuen. Niissä Hansel on jo huomioinut ympäristö- ja/tai sosiaalisen vastuun valitessaan toimittajia järjestelyihin.
Huomioimme myös Valtorin omissa kilpailutuksissa mahdollisuuksien mukaan erilaisia vastuullisuusvaatimuksia, olivatpa kilpailutukset isoja tai pieniä.
Lisäsimme markkinakartoituksissa ja teknisissä vuoropuheluissa vastuullisuusvaatimusten käsittelyjä.
Huolehdimme ICT-laitteiden ja -komponenttien elinkaarenhallinnasta kestävän kehityksen mukaisesti
Vuonna 2023 muun muassa:
Jatkokehitimme Valtti-päätelaitteiden omatoimisen käyttöönoton ohjeita ja otimme käyttöön päätelaitevaihtoklinikan. Laajensimme Päätelaitepalvelu Valtin välivarastointimahdollisuuden myös Valtti Moduuli -asiakkaille.
Aloitimme rullakkotoimituksen ilman tuotepakkauksia. Näin voimme toimittaa asiakkaalle laitteet yhteen laatikkoon pakattuna, ja pakkausmateriaalia tarvitaan huomattavasti vähemmän.
Teimme monitoimi- ja tulostuslaitteiden tarvekartoituksia elinkaariuusintojen yhteydessä. Näin pystymme suosittelemaan asiakkaalle mahdollisimman hyvin heidän tarpeisiinsa soveltuvia laitteita.
Aloitimme data-alustan Valtorin sisäisen pilottikäytön. Data-alustalla tulemme tarjoamaan ajantasaisen ja automaattisesti päivittyvän perusraportoinnin Tori-palvelujen asiakkaille.
Laajensimme merkittävästi Neuvontabotti Valpurin asiakaskohtaista käyttöä Palveluportaali TOPissa.
Jatkoimme suunnitelmallista osto- ja myyntilaskutuksen automatisointia. Automatisoidut laskutusprosessit säästävät valtorilaisten työaikaa ja tuovat samalla myös kustannussäästöjä.
Varmistamme Valtorin toiminnan jatkuvuuden kaikissa turvallisuustilanteissa
Vuonna 2023 muun muassa:
Jatkoimme tietoturvapalveluiden tuotteistuksia sekä valvonta- ja havainnointikyvykkyyden kehittämistä.
Päivitimme Valtorin varautumispolitiikan ja osallistuimme useisiin harjoituksiin, suunnittelutilaisuuksiin sekä työryhmiin muiden turvallisuusviranomaisten ja valtionhallinnon toimijoiden kanssa.
Jatkoimme määrämuotoista toimintamallia tietoturvallisuuden todentamiselle osana palveluiden käyttöönottoprosessia.
Ylläpidimme tilatehokkuutta. Luovuimme kahdesta toimipisteestä, vähensimme yhden toimipisteen neliöitä ja siirryimme kahdella paikkakunnalla työskentelemään valtion yhteisiin työympäristöihin.
Jatkoimme merkittävissä määrin etätyöskentelyä. Kiinnitimme aiempaa enemmän huomiota oman auton käyttöön virkamatkoilla. Selvitimme työsuhdepolkupyöräedun tarjoamista.
Selvitimme hybridi- ja sähköautojen latausmahdollisuuksia, ja teimme sisäisen suunnitelman, missä järjestyksessä Valtorin toimipaikkoihin latausverkosto olisi hyvä rakentaa.
Kustannustehokkuus parani. Toiminnan kustannusvastaavuus oli erinomainen ja toiminnan tuottavuus sekä taloudellisuus kehittyivät myönteiseen suuntaan. Vakiopalveluiden yksikköhinnat laskivat.
Matkustaminen lisääntyi 2023 koronapandemian helpotuttua, mikä näkyi luonnollisesti myös kustannuksina ja vuodelle asetetut raamit ylittyivät. Vuoteen 2019 (ennen koronapandemiaa) verrattuna matkustamisen määrä on kuitenkin pienempi.
Työstimme johtamisen periaatteet yhdessä esihenkilöiden kanssa. Ne auttavat esihenkilö- ja johtamistyössä onnistumisessa ja ohjaavat halutunlaiseen johtamiseen. Tasalaatuinen laadukas johtaminen vahvistaa hyvää henkilöstökokemusta.
Laadimme uuden tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman, jolla tuetaan Valtorin sekä tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen että monimuotoisen työyhteisön kehittämistä.
Lisäsimme vaikuttamis- ja osallistumismahdollisuuksia sekä läpinäkyvyyttä yhteisten asioiden kehittämiseen. Hyödynsimme Howspace-alustaa muun muassa palvelustrategiatyössä ja Valtorin sisäisten toimintamallien kehittämisessä.
Tiivistelmästä saat pikakatsauksen vuoden 2023 merkittävimpiin vastuullisuustekoihimme. Vastuullisuusraporttimme voit kokonaisuudessaan lukea navigaation kautta.