Valtori on valtiovarainministeriön hallinnonalalla toimiva virasto. Valtorin perustietotekniikkapalvelutuotanto perustuu lakiin lakiin 1226/2013 ja asetukseen 132/2014 valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen järjestämisestä sekä lakiin 10/2015 ja asetukseen 1109/2015 julkisen hallinnon turvallisuusverkkotoiminnasta.
Lain valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen järjestämisestä mukaisesti Valtorin strategisesta ohjauksesta, tieto- ja viestintäteknisen varautumisen, valmiuden ja turvallisuuden ohjauksesta sekä liiketoiminnallisten periaatteiden ohjauksesta vastaa valtiovarainministeriö. Se myös asettaa Valtorille pitkän aikavälin toimintalinjat ja tulostavoitteet.
Lain julkisen hallinnon turvallisuusverkkotoiminnasta mukaisesti turvallisuusverkkotoiminnan yleishallinnollisesta, strategisesta, taloudellisesta ja tieto- ja viestintäteknisen varautumisen, valmiuden ja turvallisuuden ohjauksesta ja valvonnasta vastaa valtiovarainministeriö. Turvallisuusverkon palvelutuotannon ohjauksesta ja valvonnasta vastaa valtiovarainministeriö kuultuaan TUVE-neuvottelukuntaa.
Valtorin ohjausmalli
Valtorin asiakasneuvottelukunta tukee asiakasohjausta ja toiminnan kehittämistä. Asiakasneuvottelukunnan toimintaa uudistettiin vuoden 2021 alusta alkaen.
Turvallisuusverkkotoiminnan neuvottelukunta toimii valtiovarainministeriön tukena turvallisuusverkkotoiminnan strategisessa ja taloudellisessa ohjauksessa, tieto- ja viestintäteknisen varautumisen, valmiuden ja turvallisuuden ohjauksessa sekä turvallisuusverkon palvelutuotannon ohjauksessa.
Valtiovarainministeriön asettama Valtorin asiakasneuvottelukunta tukee asiakasohjausta ja toiminnan kehittämistä. Asiakasneuvottelukunta käsittelee ja seuraa muun muassa toiminnan ja palvelujen kehittämistä, palvelujen laatua ja asiakastyytyväisyyttä, palvelujen hinnoittelua ja kustannusten kehittymistä sekä palveluiden käyttöön liittyviä asioita.
Valtorin asiakasneuvottelukunnan jäsenet
Hallinnonalojen edustus
- liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala, osastonjohtaja Jan Juslén, Väylävirasto
- maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala, digijohtaja Topi Hanhela, Luonnonvarakeskus
- oikeusministeriön hallinnonala, ylijohtaja Jussi Kivinen, Oikeusrekisterikeskus
- opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala, johtaja Mikael Mantila, Opetushallitus
- puolustusministeriön hallinnonala, neuvotteleva virkamies Jukka-Pekka Virtanen, PLM
- sisäministeriön hallinnonala, tietohallintopäällikkö Heikki Makkula, Poliisihallitus
- sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala, tietohallintojohtaja Aleksi Yrttiaho, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
- työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala, kehittämispäällikkö Jaakko Jokela, TEM
- ulkoministeriön hallinnonala, tietotekniikkapäällikkö Riku Pammo, UM
- valtioneuvoston kanslian hallinnonala, yksikön päällikkö, neuvotteleva virkamies Helena Mattila, VNK
- valtiovarainministeriön hallinnonala, tietohallintojohtaja Marianne Vuolli, Tulli
- ympäristöministeriön hallinnonala, tietohallintojohtaja Jukka Litmanen, YM
Virastojen edustus
- Oikeusrekisterikeskus, ylijohtaja Jussi Kivinen, varapuheenjohtaja
- Verohallinto, ylijohtaja Saku Airosmaa
- Puolustusvoimat, everstiluutnantti Jarno Tyyskä
- Poliisihallitus, tietohallintopäällikkö Heikki Makkula
- Liikenne- ja viestintävirasto, tietohallintojohtaja Ari-Pekka Neuvonen
- Tulli, tietohallintojohtaja Marianne Vuolli
- ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus, tietohallintojohtaja Heikki Heikkilä
- Digi- ja väestötietovirasto, kehitys- ja tietohallintojohtaja Mira Holmroos-Kolari
- Maanmittauslaitos, tietohallintojohtaja Marja Rantala, puheenjohtaja
- Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeet, johtaja Juha Koljonen, varapuheenjohtaja
Muut edustus
- eduskunta, tietohallintopäällikkö Ari Apilo
- Suomen Kuntaliitto Ry, suunnittelija Sami Hakonen, Turun kaupunki
- Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori, toimitusjohtaja Tero Latvakangas, sekä asiantuntijajäseninä palvelujohtaja Jari Virtanen ja asiakkuusjohtaja Jouni Mustonen
Asiakasneuvottelukunnan sihteeristö
- ICT-päällikkö Marko Manninen, Poliisin informaatioteknologiakeskus
- johtava asiantuntija Juha Virtanen, Ruokavirasto
- järjestelmäpäällikkö Ritva Flinkman, ulkoministeriö
- neuvotteleva virkamies Tuomo Pigg, valtioneuvoston kanslia
- johtaja Mika Tervonen, Verohallinto
- asiakasneuvottelukunnan pääsihteeri: Jukka Rautanen, Valtori
Valtioneuvoston asettama turvallisuusverkkotoiminnan neuvottelukunta toimii valtiovarainministeriön tukena turvallisuusverkkotoiminnan strategisessa ja taloudellisessa ohjauksessa, tieto- ja viestintäteknisen varautumisen, valmiuden ja turvallisuuden ohjauksessa sekä turvallisuusverkon palvelutuotannon ohjauksessa.
Valtiovarainministeriön asettaman turvallisuusverkkotoiminnan asiakas- ja yhteistyöryhmän (ASRY) tehtävänä on yhteensovittaa turvallisuusverkkotoiminnasta vastaavien tahojen, verkon käyttäjien, palveluntuottajien sekä muiden sidosryhmien tarpeet. Ryhmä tekee tehtäviinsä liittyviä aloitteita TUVE-neuvottelukunnalle, valtiovarainministeriölle ja Valtorille.
Turvallisuusverkon palveluita tuottaa Valtorin lisäksi Suomen Turvallisuusverkko Oy (STUVE). Valtori tuottaa tieto- ja viestintäteknisiä palveluja sekä integraatiopalveluja, kun taas Suomen Turvallisuusverkko Oy verkko- ja infrastruktuuripalveluja.
Turvallisuusverkkotoiminnasta voit lukea lisää valtiovarainministeriön sivuilla.
Valtorin organisaatiorakenne
Valtori uudisti organisaationsa keväällä 2022 vastaamaan uudistettua, asiakaskeskeistä strategiaansa. Strategian ytimessä on visio: haluamme olla asiakkaan onnistumisen mahdollistava ict-kumppani.
Kuva: Valtorin organisaatio (kuvalähde: Valtori)
Valtorin tulosyksiköt ovat:
- Asiakaskokemus,
- Yhteiset palvelut,
- Tori-palvelut,
- Tuve-palvelut,
- Turvallisuus,
- Henkilöstökokemus,
- Talous ja tehokkuus sekä
- Viestintä ja markkinointi.
Valtoria johtaa toimitusjohtaja.