Valtori on valtiovarainministeriön hallinnonalalla toimiva virasto. Valtorin perustietotekniikkapalvelutuotanto perustuu lakiin lakiin 1226/2013 ja asetukseen 132/2014 valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen järjestämisestä sekä lakiin 10/2015 ja asetukseen 1109/2015 julkisen hallinnon turvallisuusverkkotoiminnasta.
Lain valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen järjestämisestä mukaisesti Valtorin strategisesta ohjauksesta, tieto- ja viestintäteknisen varautumisen, valmiuden ja turvallisuuden ohjauksesta sekä liiketoiminnallisten periaatteiden ohjauksesta vastaa valtiovarainministeriö. Se myös asettaa Valtorille pitkän aikavälin toimintalinjat ja tulostavoitteet.
Lain julkisen hallinnon turvallisuusverkkotoiminnasta mukaisesti turvallisuusverkkotoiminnan yleishallinnollisesta, strategisesta, taloudellisesta ja tieto- ja viestintäteknisen varautumisen, valmiuden ja turvallisuuden ohjauksesta ja valvonnasta vastaa valtiovarainministeriö. Turvallisuusverkon palvelutuotannon ohjauksesta ja valvonnasta vastaa valtiovarainministeriö kuultuaan Tuve-neuvottelukuntaa.
Ohjausmalli
Valtorin asiakasneuvottelukunta tukee asiakasohjausta ja toiminnan kehittämistä. Asiakasneuvottelukunnan toimintaa uudistettiin vuoden 2021 alusta alkaen.
Turvallisuusverkkotoiminnan neuvottelukunta toimii valtiovarainministeriön tukena turvallisuusverkkotoiminnan strategisessa ja taloudellisessa ohjauksessa, tieto- ja viestintäteknisen varautumisen, valmiuden ja turvallisuuden ohjauksessa sekä turvallisuusverkon palvelutuotannon ohjauksessa.
Valtiovarainministeriön asettama Valtorin asiakasneuvottelukunta tukee asiakasohjausta ja toiminnan kehittämistä. Asiakasneuvottelukunta käsittelee ja seuraa muun muassa toiminnan ja palvelujen kehittämistä, palvelujen laatua ja asiakastyytyväisyyttä, palvelujen hinnoittelua ja kustannusten kehittymistä sekä palveluiden käyttöön liittyviä asioita.
Valtorin asiakasneuvottelukunnan jäsenet
Hallinnonalojen edustus
- maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala, digijohtaja, Topi Hanhela
- oikeusministeriön hallinnonala, ylijohtaja Jussi Kivinen
- opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala, johtaja, Mikael Mantila
- puolustusministeriön hallinnonala, neuvotteleva virkamies, Jukka-Pekka Virtanen
- sisäministeriön hallinnonala, everstiluutnantti Janne Kurvinen
- sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala, teknologia- ja riskienhallintajohtaja, Aleksi Yrttiaho
- työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala, kehityspäällikkö, Jaakko Jokela
- ulkoministeriön hallinnonala, tietotekniikkapäällikkö, Riku Pammo
- valtioneuvoston kanslian hallinnonala, neuvotteleva virkamies, Helena Mattila
- valtiovarainministeriön hallinnonala, ICT-johtaja, Saku Airosmaa
- Väylävirasto, ICT palvelut -yksikön päällikkö, Joonas Kajastila
- ympäristöministeriön hallinnonala, johtava asiantuntija, Riitta Teiniranta
Virastojen edustus
- Oikeusrekisterikeskus, ylijohtaja, Jussi Kivinen
- Poliisihallitus, tietohallintopäällikkö, Sasa Haavisto
- Verohallinto, ICT-johtaja, Saku Airosmaa
- Puolustusvoimat, everstiluutnantti, Jarno Tyyskä
- Tulli, tietohallintopäällikkö, Marianne Vuolli
- ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus, teknologiapäällikkö, Arto Saranpää
- Liikenne- ja viestintävirasto, ylijohtaja, Kalle Luukkainen
- Digi- ja väestötietovirasto, kehitys- ja tietohallintojohtaja, Eero Konttaniemi
- Väylävirasto, ICT palvelut -yksikön päällikkö, Joonas Kajastila
- Rajavartiolaitos, everstiluutnantti Janne Kurvinen
Muut edustus
- eduskunta, tietohallintopäällikkö, Ari Apilo
- Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori, toimitusjohtaja, Marja Rantala
- Asiakasneuvottelukunnan sihteeri, johtaja, Jukka Rautanen
Pysyvät asiantuntijajäsenet
- Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori, asiakaskokemusjohtaja, Jari Virtanen
- Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori, asiakkuusjohtaja, Kimmo Pohjola
- Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori, asiakkuusjohtaja, Timo Varsila
- Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori, asiakkuusjohtaja, Mikko Mäntylä
- Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori, asiakkuusjohtaja, Jere Antikainen
- sisäministeriö, pelastusosasto, pelastusylitarkastaja, Teemu Luukko
- valtiovarainministeriö, JulkICT, tietohallintoneuvos, Tommi Kangasaho
- valtiovarainministeriö, JulkICT, erityisasiantuntija, Sari Hosionaho
Lisäksi hyvinvointialueiden ohjausta asiakasneuvottelukunnassa edustavat sosiaali- ja terveydenhuollon osalta teknologia- ja riskienhallintajohtaja, Aleksi Yrttiaho ja pelastustoimen osalta pelastusylitarkastaja Teemu Luukko.
Sihteeri
Valtiovarainministeriö on asettanut asiakasneuvottelukunnan sihteeriksi toimikaudelle 1.1.2023-31.12.2024 johtaja Jukka Rautasen.
Valtioneuvoston asettama turvallisuusverkkotoiminnan neuvottelukunta toimii valtiovarainministeriön tukena turvallisuusverkkotoiminnan strategisessa ja taloudellisessa ohjauksessa, tieto- ja viestintäteknisen varautumisen, valmiuden ja turvallisuuden ohjauksessa sekä turvallisuusverkon palvelutuotannon ohjauksessa.
Valtiovarainministeriön asettaman turvallisuusverkkotoiminnan asiakas- ja yhteistyöryhmän (ASRY) tehtävänä on yhteensovittaa turvallisuusverkkotoiminnasta vastaavien tahojen, verkon käyttäjien, palveluntuottajien sekä muiden sidosryhmien tarpeet. Ryhmä tekee tehtäviinsä liittyviä aloitteita Tuve-neuvottelukunnalle, valtiovarainministeriölle ja Valtorille.
Erillisverkot ja Valtori palvelujen tuottajana
Turvallisuusverkon verkko-operaattoripalveluja tuottaa valtion kokonaan omistama Suomen Erillisverkot -konserni. Suomen Erillisverkot Oy tuottaa myös Tuve-lain tarkoittamat viranomaisradioverkon sekä viranomaisten aikakriittisen laajakaistaisen matkaviestinnän tieto- ja viestintätekniset palvelut eli ns. Virve-palvelut.
Valtori taas tuottaa turvallisuusverkon tieto- ja viestintäteknisiä palveluja ja integraatiopalveluja.
Turvallisuusverkkotoiminnasta voit lukea lisää valtiovarainministeriön sivuilla.
Organisaatiorakenne
Uudistimme organisaation keväällä 2022 vastaamaan uudistettua, asiakaskeskeistä strategiaamme. Strategian ytimessä on visio: Turvalliset ja sujuvat ICT-palvelut – töissä Suomelle.
Kuva: Valtorin tulosyksiköt johtajineen (kuvalähde: Valtori)
Meidän tehtävämme Valtorissa on huolehtia siitä, että valtionhallinnon arki on sujuvaa ja turvallista ICT-palveluiden ja -työvälineiden kanssa.
Valtorin tulosyksiköistä:
- Asiakaskokemus varmistaa asiakkaan tarpeisiin perustuvan, kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen parantumisen. Tulosyksikössä työskentelee mm. asiakkuus- ja asiakaspalvelupäälliköitä, jotka tekevät tiiviistä yhteistyötä asiakkaidemme kanssa.
- Yhteiset palvelut ja turvallisuus, Tori-palvelut ja Tuve-palvelut kehittävät asiakkaiden tarpeita ratkaisevia palveluita ja vastaavat niiden koko elinkaaresta. Tulosyksiköt toteuttavat asiakaslupaukset jatkuvissa palveluissa ja käyttöönotoissa. Suurin osa, noin 80 % valtorilaisista työskentelee näissä tulosyksiköissä.
- Yhteiset palvelut ja turvallisuus vastaa kaikkien asiakkaiden käytettävissä olevista palveluista. Näitä ovat esimerkiksi tietoturvapalvelut. Tulosyksikkö vastaa myös kokonaisturvallisuuden hallinnasta sekä tilannekuvan muodostamisesta.
- Tori-palvelut keskittyy tuottamaan valtionhallinnon yhteisessä verkossa käytettäviä palveluja. Näitä ovat esimerkiksi kannettavat työasemat ja puhelimet.
- Tuve-palvelut taas tuottaa turvallisuusviranomaisten käytössä olevan turvallisuusverkon palvelut.
- Henkilöstökokemus rakentaa ensiluokkaista henkilöstökokemusta ja sitä kautta erinomaista asiakaskokemusta. Lakisääteisten työsuhdeasioiden lisäksi tulosyksikössä tehdään töitä strategisen henkilöstöjohtamisen, jatkuvan osaamisen kehittämisen ja työhyvinvoinnin parissa.
- Viestintä ja markkinointi edistää toimivaa viestintää eri sidosryhmille asiakas- ja henkilöstökokemuksen edistämiseksi. Perustehtävänä on johtaa ja mahdollistaa Valtori-tasoinen laadukas viestintä eri sidosryhmille selkeillä raameilla. Lisäksi tulosyksikkö tarjoaa viestintäkanavat, -valmennukset, viestinnällisen tuen ja ratkaisut.
Valtoria johtaa toimitusjohtaja.