Yhteiset arvot ohjaavat toimintaamme ja strategia määrittää pidemmän tähtäimen tavoitteet ja painopisteet. Palvelustrategia taas ohjaa palveluvalikoimamme kehittämistä ja palveluiden tuottamista.
Arvot ohjaavat toimintaa
Toimintamme pohjalla vaikuttavat yhteiset arvomme. Ne ohjaavat valintojamme ja päätöksiämme eri tilanteissa.
Kuva: Valtorin arvot ovat vastuullinen, arvostava, luotettava ja osaava (kuvalähde: Valtori)
- Vastuullinen: Huomioimme vastuullisuuden esimerkiksi hankinnoissa, matkustamisessa, materiaalien käytössä sekä henkilöstön tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen sekä hyvinvointiin ja kehittymismahdollisuuksiin liittyen.
- Arvostava: Olemme asiantuntijoita, joiden työ perustuu yhteistyöhön. Toimimme yhteisten toimintatapojen mukaisesti, kohtelemme ihmisiä arvostavasti ja viestimme selkeästi sekä mahdollistamme avoimen vuoropuhelun ja osallisuuden.
- Luotettava: Rakennamme luottamusta yhteistyösuhteissa. Vaalimme psykologisesti turvallista työyhteisöä ja hyvää ilmapiiriä, jotta olemme uudistumiskykyinen ja hyvinvoiva yhteisö.
- Osaava: Olemme hyvällä tavalla ylpeitä omasta osaamisestamme ja samalla halukkaita jatkuvasti kehittymään. Uudistumme ja uudistamme, tuotamme lisäarvoa sekä itsellemme että asiakkaillemme.
Asiakas on Valtorin strategian keskiössä
Valtorin tehtävänä on tarjota turvalliset ja yhteensopivat ict-palvelut valtionhallinnolle visiomme turvalliset ja sujuvat palvelut – töissä Suomelle mukaisesti.
Strategian neljä päätavoitetta ovat
- tyytyväinen asiakas
- merkityksellinen työ
- erinomainen toimintakyky ja
- kustannustehokas toiminta.
Kuva: Valtorin uusi visio: Turvalliset ja sujuvat ICT-palvelut – töissä Suomelle (kuvalähde: Valtori)
Palvelustrategia tarkentaa ja konkretisoi palveluvalikoiman kehitystä
Palvelustrategia luotiin vuonna 2023 yhteistyössä valtorilaisten, asiakkaiden ja valtiovarainministeriön kanssa. Palvelustrategia ohjaa palveluvalikoimamme kehittämistä ja palveluiden tuottamista.
Valtorin palvelustrategian teemat
- Palveluvalikoiman terävöittäminen
- Palvelutoiminnan tehostaminen
- Pilvisiirtymän toteuttaminen
- Palvelukehityksen ketteröittäminen
Kehitystoimenpiteiden läpiviemiseksi käynnistettiin palvelustrategian toimeenpano-ohjelma 2024. Asiakkaalle palvelustrategia näkyy uudistuvana, asiakaslähtöisenä palveluvalikoimana.
Lue tarkemmin palvelustrategiasta.
Valtiovarainministeriö toimii Valtorin tulosohjaajana
Vuosittain VM ja Valtori sopivat Valtorin tavoitteista tulossopimuksessa.