Yhteiset arvot ohjaavat toimintaamme ja strategia määrittää pidemmän tähtäimen tavoitteet ja painopisteet. Palvelustrategia taas ohjaa palveluvalikoimamme kehittämistä ja palveluiden tuottamista.

Arvot ohjaavat toimintaa

Toimintamme pohjalla vaikuttavat yhteiset arvomme. Ne ohjaavat valintojamme ja päätöksiämme eri tilanteissa.

Valtorin arvot: Vastuullinen, Arvostava, Luotettava ja Osaava.

Kuva: Valtorin arvot ovat vastuullinen, arvostava, luotettava ja osaava (kuvalähde: Valtori)

  • Vastuullinen: Huomioimme vastuullisuuden esimerkiksi hankinnoissa, matkustamisessa, materiaalien käytössä sekä henkilöstön tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen sekä hyvinvointiin ja kehittymismahdollisuuksiin liittyen.
  • Arvostava: Olemme asiantuntijoita, joiden työ perustuu yhteistyöhön. Toimimme yhteisten toimintatapojen mukaisesti, kohtelemme ihmisiä arvostavasti ja viestimme selkeästi sekä mahdollistamme avoimen vuoropuhelun ja osallisuuden.
  • Luotettava: Rakennamme luottamusta yhteistyösuhteissa. Vaalimme psykologisesti turvallista työyhteisöä ja hyvää ilmapiiriä, jotta olemme uudistumiskykyinen ja hyvinvoiva yhteisö.
  • Osaava: Olemme hyvällä tavalla ylpeitä omasta osaamisestamme ja samalla halukkaita jatkuvasti kehittymään. Uudistumme ja uudistamme, tuotamme lisäarvoa sekä itsellemme että asiakkaillemme.

Asiakas on Valtorin strategian keskiössä

Valtorin tehtävänä on tarjota turvalliset ja yhteensopivat ict-palvelut valtionhallinnolle visiomme turvalliset ja sujuvat palvelut – töissä Suomelle mukaisesti.

Valtorin strategiaa ohjaavat julkisen hallinnon erilaiset strategiat ja hallitusohjelma. Valtorin strategiaa täydennetään kulloinkin ajankohtaisilla strategisilla teemoilla, jotka ohjaavat Valtorin toimintaa haluttuun suuntaan.

Strategiassa on neljä päätavoitetta:

  • tyytyväinen asiakas
    • asiakastarpeisiin vastaavat palvelut
    • ajantasainen ja ennustettava laskutus
    • digitaalinen Valtori asiakkaan arkeen
  • merkityksellinen työ
    • valittuihin asioihin keskittyminen
    • selkeät vastuut ja aidot vaikutusmahdollisuudet
    • yhteiset arkea sujuvoittavat toimintatavat
  • erinomainen toimintakyky
    • laadun ja jatkuvuuden parantaminen
    • turvalliset palvelut
    • tehokkaat projektit
  • kustannustehokas toiminta
    • yksikkökustannukset alenevat
    • laadukas ja läpinäkyvä data.

Valtorin strategiakokonaisuus koostuu strategiaa ohjaavista muista strategioista (esim. Tuve-strategia) ja hallitusohjelmasta. Valtorin strategia määrittää pidemmän tähtäimen tavoitteet ja painopisteet. Strategiset päätavoitteet ovat: tyytyväinen asiakas, merkityksellinen työ, erinomainen toimintakyky ja kustannustehokas toiminta.

Kuva: Valtorin strategiakokonaisuus (kuvalähde: Valtori)

Tällä hetkellä strategisia teemoja on kolme:

  • osaamisstrategia
  • palvelustrategia
  • kumppanistrategia.

Palvelustrategia tarkentaa ja konkretisoi palveluvalikoiman kehitystä

Palvelustrategia luotiin vuonna 2023 yhteistyössä valtorilaisten, asiakkaiden ja valtiovarainministeriön kanssa. Palvelustrategia ohjaa palveluvalikoimamme kehittämistä ja palveluiden tuottamista.

Valtorin palvelustrategian teemat:

  • palveluvalikoiman terävöittäminen
  • palvelutoiminnan tehostaminen
  • pilvisiirtymän toteuttaminen
  • palvelukehityksen sujuvoittaminen.

Kehitystoimenpiteiden läpiviemiseksi käynnistettiin palvelustrategian toimeenpano-ohjelma vuonna 2024. Asiakkaalle palvelustrategia näkyy uudistuvana, asiakaslähtöisenä palveluvalikoimana.

Lue tarkemmin palvelustrategiasta.