Valtionhallinnon organisaatioilla on käytössään erilaisia Valtorin tuottamia palveluita. Osalla niitä on käytössä laajalti, osalla vähemmän. Valtorin palveluita ovat valtionhallinnon yhteiset perus-ICT-palvelut, kuten:
- toimistojen verkkoyhteydet
- suojatut etäyhteydet
- tietokoneet ohjelmistoineen
- puhelimet ohjelmistoineen
Ymmärrettävästi valtionhallinnon IT-palveluiden suhteen on ajoittain hankala tunnistaa, mihin tulisi milloinkin olla yhteydessä. Oikeaa tahoa voi tarvittaessa tiedustella omasta tietohallinnosta tai Valtorin asiakastuesta.
Yleisten ohjelmistojen tai organisaation omien substanssitoimintaan liittyvien IT-järjestelmien käytön neuvonta ei kuulu Valtorin palveluiden piiriin, eikä siihen siksi ole varattu resursseja. Käyttöohjeita on kuitenkin tarjolla useissa eri lähteissä (ks. Hyödynnä palveluiden käyttöohjeita).
Valtori tarjoaa käytön neuvontaa omiin palveluihinsa (esim. Etäyhteyspalvelu Kauko, Kertakirjautumisratkaisu Virtu, Tuve-työasemapalvelu, palveluportaalit). Organisaatioiden omien sovellusten ylläpidosta ja käytön ohjeistamisesta organisaatiot vastaavat itse.
Näin saat yhteyden Valtorin asiakastukeen
Valtorin asiakastuki palvelee valtionhallinnon työntekijöitä palveluidemme käytössä ja häiriötilanteissa palveluportaalien kautta sekä puhelimitse.
Palveluportaalien linkit ja asiakastuen puhelinnumeron näet oman organisaatiosi intranetistä. Otathan ensisijaisesti yhteyttä Valtorin palveluportaalien TOPin ja Tokan kautta, kiireellisissä asioissa puhelimitse.
Yhteystiedot saattavat vaihdella organisaatioittain ja on tarkoitettu valtionhallinnon sisäiseen käyttöön. Siksi emme voi julkaista niitä tässä yhteydessä.
Hyödynnä palveluiden käyttöohjeita
Valtorin palveluiden käyttöohjeisiin voit tutustua Palveluportaali TOPista ja Turvallisuusverkkopalveluiden osalta Asiakastyötila Joikusta.
Palveluiden käyttövinkkejä ja IT-termejä voit seurata Valtorin X:ssä ja Instagramissa #valtorinitvinkit
Sähköisten työvälineiden käyttöä voit opiskella eOppiva-oppimisalustalla. eOppivassa on kursseja mm. Microsoft Office -ohjelmien käytöstä. Kaikki Microsoftin ohjeet löytyvät Microsoft-tuki-sivustolta.
Näin toimit häiriötilanteissa
Usein voit ratkaista paikallisen IT-häiriön käynnistämällä tietokoneen tai puhelimen uudelleen. Voit myös kokeilla kirjautua palvelusta ulos ja uudelleen sisään tai vaihtaa toiseen verkkoselaimeen.
Jos omat korjaustoimenpiteet eivät auta, saattaa olla kyseessä muitakin valtionhallinnon yhteisten IT-palveluiden käyttäjiä koskeva tilanne.
- Yritä mahdollisuuksien mukaan ratkaista asia palveluportaalien ohjeiden avulla.
- Ennen yhteydenottoa asiakastukeen pyri selvittämään, esiintyykö sama häiriö myös kollegoilla.
- Jos asiasi ei ole kiireellinen, käytä palveluportaalia ja sen lomakkeita.
- Jos kyseessä on häiriötilanne, joka vaikuttaa työskentelyyn merkittävästi, soita Valtorin asiakastukeen. Sinun ei tarvitse arvioida häiriön laajuutta tai kriittisyyttä, Valtorin asiakastuki tekee sen ja aloittaa tarvittavat toimenpiteet.
- Asiasi ratkettua vastaathan palautekyselyyn. Voit tarvittaessa hylätä ratkaisun 4-5 päivän sisällä ja sama tukipyyntö avautuu uudelleen. Myöhemmin on avattava uusi pyyntö. Ethän vastaa saamaasi ratkaisuilmoitukseen, ellet halua avata pyyntöä uudelleen.
IT-vinkit ja IT-termit
Kaipaatko tukea Microsoft Office -ohjelmien käyttöön? Käyttöohjeita löydät eOppivasta tai Microsoftin omilta tukisivuilta
Seuraa Valtorin IT-vinkkejä ja IT-termejä X:ssä ja Instagramissa #valtorinITvinkit #valtorinITtermit
LAN (Local Area Network) eli lähiverkko on lyhyillä etäisyyksillä, usein yhden organisaation tai rakennuksen sisällä käytettävä nopea tietoverkko, joka on turvatekniikoilla eristetty yhteisistä verkoista. WLAN on langaton lähiverkko. W-kirjain viittaa sanaan “wireless” eli langaton.
Vinkkejä vahvan salasanan luomiseen: Käytä joka käyttäjätilillä uniikkia salasanaa, joka on vähintään 12 merkkiä pitkä ja käytä isoja kirjaimia ja erikoismerkkejä. Kokeile myös käyttää salasanan sijaan salalausetta. Kirjoitusvirheet, murteet ja muut puhekieliset ilmaisut vaikeuttavat sen arvaamista. Lisäksi ota käyttöösi työnantajasi mahdollisesti tarjoama salasanojen tallennusohjelma.
Palvelut, joissa on henkilö- tai maksutietoja, kannattaa aina suojata monivaiheisella tunnistautumisella (MFA). Se tarkoittaa, että henkilön identiteetti varmistetaan useampaa eri tunnistautumistapaa käyttämällä. Sen käyttöönotto hankaloittaa rikollisten mahdollisuuksia käyttää tietojenkalastelua. Yleinen muoto on kaksivaiheinen tunnistautuminen, jolloin palveluun kirjautuessa käytetään kahta eri todennustekijää.
Salasanan vaihto- ja resetointipalvelu Salpan käyttäjät voivat itse vaihtaa tai resetoida unohtuneen valtion.fi-salasanansa!
Tilaa Digiarjessa valtiolla -uutiskirje
Saat IT-vinkkejä ja tiedät, mitä valtionhallinnon ICT:ssä tapahtuu. Tutustu aiempiin uutiskirjeisiin ja tilaa omaan sähköpostiisi!
Tule sinäkin töihin Valtoriin
Etsitkö uusia haasteita? Kiinnostaisiko sinua työskennellä Valtorissa? Tutustu avoimiin työpaikkoihimme ja hae!