Valtionhallinnon organisaatioilla on käytössään erilaisia Valtorin tuottamia palveluita. Osalla niitä on käytössä laajalti, osalla vähemmän. Valtorin palveluita ovat valtionhallinnon yhteiset perus-ICT-palvelut, kuten:

  • toimistojen verkkoyhteydet
  • suojatut etäyhteydet
  • tietokoneet ohjelmistoineen
  • puhelimet ohjelmistoineen

Organisaatioilla on myös paljon omaan substanssitoimintaan liittyviä IT-järjestelmiä. Niiden ylläpidosta ja käytön ohjeistamisesta organisaatiot vastaavat itse. 

Ymmärrettävästi valtionhallinnon IT-palveluiden suhteen on ajoittain hankala tunnistaa, mihin tulisi milloinkin olla yhteydessä. Oikeaa tahoa voi tarvittaessa tiedustella omasta tietohallinnosta tai Valtorin asiakastuesta. 

Näin saat yhteyden Valtorin asiakastukeen

Valtorin asiakastuki palvelee valtionhallinnon työntekijöitä palveluportaalien tukipyyntöjen ja chatin kautta sekä puhelimitse. Kun haluat tukea palveluidemme käyttöön tai ilmoittaa häiriöstä:

  • otathan ensisijaisesti yhteyttä Valtorin TOP- ja Tokka-palveluportaalien kautta
  • kiireellisissä asioissa otathan yhteyttä puhelimitse

Palveluportaalien linkit ja asiakastuen puhelinnumeron näet oman organisaatiosi intranetistä. Yhteystiedot saattavat vaihdella organisaatioittain ja on tarkoitettu valtionhallinnon sisäiseen käyttöön. Siksi emme voi julkaista niitä tässä yhteydessä.

Hyödynnä palveluiden käyttöohjeita

Valtorin palveluiden käyttöohjeisiin voit tutustua Palveluportaali TOPista ja Turvallisuusverkkopalveluiden osalta Asiakasportaali Joikusta ja työasemaohjeista.

Palveluiden käyttövinkkejä ja IT-termejä voit seurata Valtorin Twitterissä ja Instagramissa #valtorinitvinkit

Sähköisten työvälineiden käyttöä voit opiskella eOppiva-oppimisalustalla. eOppivassa on kursseja mm. Microsoft Office -ohjelmien käytöstä.

Näin toimit häiriötilanteissa

Usein voit ratkaista paikallisen IT-ongelman käynnistämällä tietokoneen tai puhelimen uudelleen. Voit myös kokeilla kirjautua palvelusta ulos ja uudelleen sisään tai vaihtaa toiseen verkkoselaimeen.

Jos omat korjaustoimenpiteet eivät auta, saattaa olla kyseessä muitakin valtionhallinnon yhteisten IT-palveluiden käyttäjiä koskeva tilanne.

  1. Yritä mahdollisuuksien mukaan ratkaista asia palveluportaalien ohjeiden avulla.
  2. Ennen yhteydenottoa asiakastukeen pyri selvittämään, esiintyykö sama ongelma myös kollegoilla.
  3. Jos asiasi ei ole kiireellinen, käytä palveluportaalia ja sen lomakkeita.
  4. Jos kyseessä on häiriötilanne, joka vaikuttaa työskentelyyn merkittävästi, soita Valtorin asiakastukeen. Sinun ei tarvitse arvioida häiriön laajuutta tai kriittisyyttä, Valtorin asiakastuki tekee sen ja aloittaa tarvittavat toimenpiteet.
  5. Asiasi ratkettua vastaathan palautekyselyyn. Voit tarvittaessa hylätä ratkaisun 4-5 päivän sisällä ja sama tukipyyntö avautuu uudelleen. Myöhemmin on avattava uusi pyyntö. Ethän vastaa saamaasi ratkaisuilmoitukseen, ellet halua avata pyyntöä uudelleen.

Lue tarkempia ohjeita ja vinkkejä valtionhallinnon yhteisten palveluiden häiriötilanteissa toimimiseen.