Miten tuttuja ICT-maailman termit ovat? Millaisia lyhenteitä Valtorin toimintaympäristössä käytetään? Mitä tarkoittavat esim. SLA ja SaaS? Tutustu Valpinen-sanastoon!
Asko
Asiakaskohtainen palvelu, joka ei ole Valtorin tuotteistama tai omistama. Kts. myös Tosi.
Asiakassopimus
Valtorin ja asiakkaan välinen sopimus palvelujen tuottamisesta ja ostamisesta.
Asiakastuki
Valtorin palvelujen käyttäjien ensisijainen yhteydenottopiste. Asiakastuki palvelee palveluportaalien tukipyyntöjen ja chatin kautta sekä puhelimitse.
Exchange-palvelin
Microsoftin kehittämä sähköpostipalvelin ja sen ohjelmisto.
IaaS
Infrastructure as a service, virtuaalipalvelimet ja niiden väliset tietoliikenneyhteydet.
IdM
Käyttäjähallinta, identiteettien hallinta.
IP-osoite
Internetiin kytketyn tietojenkäsittely- tai tiedonsiirtolaitteen tai verkkoliittymän yksilöivä numeerinen tunnus.
ITIL
ITIL ohjaa laadukkaiden IT-palvelujen ja prosessien, toimintojen ja muiden kyvykkyyksien tuottamista. ITIL-viitekehys perustuu palvelun elinkaareen, ja muodostuu viidestä elinkaaren osasta (palvelustrategia, palvelusuunnittelu, palvelutransitio, palvelutuotanto ja jatkuva palvelun parantaminen).
JHKA
Julkisen hallinnon yhteinen kokonaisarkkitehtuuri.
Katakri
Kansallinen turvallisuusauditointikriteeristö. Viranomaisten käyttöön tarkoitettu arviointityökalu, jonka avulla voidaan arvioida organisaation kykyä suojata viranomaisen turvallisuusluokiteltua tietoa.
Komponentti
Tuotteeseen liittyvä tekninen tai toiminnallinen rakenneosa, johon voidaan kohdistaa jotain palvelun tuottamiseen/toimittamiseen liittyvää tekemistä. Valtorin perustietotekniikkapalveluihin liittyviä komponentteja ovat esim. työasema, palomuuri, lisenssienhallinta, konsultointi jne.
MFA
Menetelmä, jossa käytetään useampaa kuin yhtä todennustapaa, esimerkiksi varmennetta ja biometrista tunnistusta (VAHTI-tietoturvasanasto).
Modulaarinen palvelu
Palvelu on modulaarinen, jos siihen on yhdistettävissä muita osia ja kokonaisuuksia asiakkaan tarpeen mukaan.
Oma AD
Asiakaskohtainen toimialue, jossa palvelua tarjotaan yhdelle asiakkaalle samassa toimialueessa.
On-Premises
Paikallisiin tuotantoympäristöihin perustuva palvelutuotanto.
PaaS
Platform as a service. PaaS tarkoittaa palvelualustan ulkoistamista, tyypillisesti pilvipalveluna.
Pilvikeskus
Pilvikeskus on Valtorin osaamiskeskus, joka kokoaa Valtorin pilviosaamisen. Pilvikeskus tukee Valtorin sidosryhmiä, luo ja ylläpitää parhaita käytäntöjä sekä mm. materiaalipankkien tietovarastoja ja koodistoja.
Pitukri
Pilvipalvelujen turvallisuuden arviointikriteeristö.
Proxy
Välityspalvelin tai välipalvelin, joka varastoi ja suodattaa verkossa siirrettäviä tiedostoja.
SLA
Palvelutasosopimus (Service Level Agreement) tehdään Valtorin ja asiakkaan välillä. Se kuvaa IT-palvelut ja palvelutasotavoitteet sekä yksilöi Valtorin ja asiakkaan vastuut.
SaaS
Sofware as a service. SaaS tarkoittaa ohjelmiston jakelumallia, jossa palvelun tarjoaja ylläpitää sovellusohjelmistoa palvelimillaan ja tarjoaa palvelua asiakkaille internetin välityksellä.
SSO
Kertakirjautuminen (single-sign-on).
Tori
Toimialariippumattomat ICT-palvelut, jotka on kaikkien Valtorin asiakkaiden saatavissa (Tori-lakiin perustuen).
Tosi
Asiakaskohtaiset, toimialasidonnaiset ICT-palvelut. Kts. myös Asko.
TOP- ja Tokka-palveluportaalit
Palveluportaalien kautta Valtorin palvelujen käyttäjät voivat tehdä palvelupyyntöjä ja esim. tilata sovittuja laitteita.
Tuve
Hallinnon turvallisuusverkko, tietoverkko. Sen tarkoituksena on kaikissa tilanteissa varmistaa valtion johdon ja yhteiskunnan turvallisuuden kannalta tärkeiden viranomaisten ja muiden toimijoiden yhteistoiminnan viestinnän häiriöttömyys ja jatkuvuus. Tarkoituksena on myös turvata päätöksenteossa ja johtamisessa tarvittavan tiedon tietoturva.
Valtion AD
Valtion yhteinen, keskitetty toimialue (Valtion.fi), jossa palvelua tarjotaan useille asiakkaille samassa toimialueessa.