Miten tuttuja ICT-maailman termit sinulle ovat? Millaisia lyhenteitä Valtorin toimintaympäristössä käytetään? Mitä tarkoittavat esim. SLA ja SaaS?
Näet termien ja lyhenteiden selitykset klikkaamalla niitä.
Käyttäjätietokanta ja hakemistopalvelu, joka sisältää tietoa käyttäjistä, tietokoneista ja verkon resursseista.
ks. Järjestelmänvalvoja
Valtorin palveluihin liittyviin palvelupyyntöihin ja häiriöilmoituksiin kuuluvat sellaiset toiminnot ja ylläpitotehtävät, joita ei pelkällä Asiakastuen neuvonnalla/etätuella voida hoitaa.
Ohjelmointirajapinta. Määritelmä, jonka mukaan eri ohjelmat tai laitteistot voivat tehdä pyyntöjä ja vaihtaa tietoja keskenään.
Järjestelmän tai IT-palvelun rakenne, joka sisältää kokonaisuuden osien suhteet toisiinsa ja ympäristöönsä.
Valtorin ja asiakkaan välinen sopimus palvelujen tuottamisesta ja ostamisesta.
Valtorin palvelujen käyttäjien ensisijainen yhteydenottopiste, joka palvelee palveluportaalissa tukipyyntöjen kautta, chatissa sekä puhelimitse.
ks. Toimikortti
Asiakaskohtainen palvelu, joka ei ole Valtorin tuotteistama tai omistama. Ks. myös Tosi.
Tietokoneen perusasetukset, joiden avulla Valtori voi määrittää työaseman käynnistysasetuksia ajan tasalle.
ks. Verkkotunnus
ks. Palvelunestohyökkäys
Tuotteen olemassaolon tai palvelun tuottamisen kaikki peräkkäiset tai toisiinsa liittyvät vaiheet.
Datayhteys tietokoneeseen tai lähiverkon palveluihin ja niiden käyttö organisaation tilojen ulkopuolelta esim. etätyön tai matkan vuoksi.
Microsoftin kehittämä sähköpostipalvelin ja sen ohjelmisto.
Huoltotyö, joka tehdään kiireellisenä liittyen meneillään olevaan tai mahdolliseen palvelutuotannon häiriötilanteeseen.
Virtuaalipalvelimet (ei omien konesalien fyysiset palvelimet) ja niiden väliset tietoliikenneyhteydet.
ks. Käyttäjähallinta
Internetiin kytketyn tietojenkäsittely- tai tiedonsiirtolaitteen tai verkkoliittymän yksilöivä numeerinen tunnus.
Julkisen hallinnon yhteinen kokonaisarkkitehtuuri.
Julkisen hallinnon tietoturvallisuuden arviointikriteeristön avulla arvioidaan julkishallinnon tietoturvallisuutta koskevien vaatimusten täyttymistä.
Häiriön tai ongelman taustalla oleva alkuperäinen syy.
Henkilö, joka vastaa tietyn tietojärjestelmän toiminnasta ja/tai voi tehdä tietokoneeseen muihin tietokoneen käyttäjiin vaikuttavia muutoksia.
Viranomaisten käyttöön tarkoitettu arviointityökalu, jonka avulla voidaan arvioida organisaation kykyä suojata viranomaisen turvallisuusluokiteltua tietoa.
Kiireellinen huoltotyö Valtorin palvelutuotantoon, jolla pyritään estämään häiriötilanteen syntyminen tai korjataan jo olemassa olevaa häiriötä.
Kokonaisuus (esim. työaseman), joka muodostuu laitteen fyysisistä osista ja niitä ohjaavista ajureista.
ks. Palvelutoiminto
Ohjelmiston, laitteen tai järjestelmän asetusten hallinta, jolla määritellään ja säädellään esimerkiksi tietokoneen osien, verkkojen tai ohjelmistojen asetuksia.
Lähiverkon laite, jolla verkon muut laitteet on kytketty välittämään tietoliikenne vain määriteltyihin verkon laitteisiin.
Menettelyt, joilla myönnetään, evätään tai muilla tavoin käsitellään käyttöoikeuksia palveluihin ja järjestelmäresursseihin.
Ohje tai opas, joka kertoo, kuinka laitetta tai järjestelmää tulee käyttää.
Tietokone, ohjelmisto tai näiden yhdistelmä, joka hoitaa tiettyjä tehtäviä muiden samaan verkkoon kytkettyjen tietokoneiden pyyntöjen ohjaamana tai niiden puolesta.
Ohjelmiston tai muun immateriaalioikeuden alaisen omaisuuden käyttöön oikeuttava sopimus.
Palvelun varsinainen (lopullinen) käyttäjä.
Microsoftin pilvipalvelu, johon kuuluu useita Microsoftin ohjelmia (mm. Outlook, Teams, Word, PowerPoint ja Excel).
Tietoa kuvaileva tieto, jotka sisältävät sekä aineiston kuvailutietoja että järjestelmän teknisiä tietoja.
Menetelmä, jossa käytetään useampaa kuin yhtä todennustapaa, esimerkiksi käyttäjätunnuksen ja salasanan lisäksi varmennetta ja biometrista tunnistusta.
Mukana kannettavaksi suunniteltu laite, joka soveltuu tiedon käsittelyyn tai langattomaan tiedonsiirtoon (esim. kännykkä tai tabletti).
Palvelu on modulaarinen, jos siihen on yhdistettävissä muita osia ja kokonaisuuksia asiakkaan tarpeen mukaan.
Paikallisiin tuotantoympäristöihin perustuva palvelutuotanto.
Palvelualustan ulkoistaminen, tyypillisesti pilvipalveluna.
Yleensä internetin ja lähiverkon välillä toimiva tietoturvajärjestely (ohjelma tai laite), jolla estetään asiaton pääsy verkosta toiseen.
Verkkohyökkäys, jossa pyritään lamaannuttamaan palvelu tai tietojärjestelmä esimerkiksi suurella määrällä sähköpostiviestejä tai palvelupyyntöjä. Voidaan toteuttaa hajautettuna eri lähteistä.
Verkkopalvelu, jonka kautta palvelun käyttäjä voivat tehdä mm. tehdä palvelupyyntöjä ja tilauksia ja saada palveluihin liittyvää tietoa ja ohjeita.
Palvelun käyttäjän ja asiantuntijan välinen asiointiväylä, jonka kautta käyttäjä saa ratkaistua tarpeensa.
Palvelun tekninen tai toiminnallinen osa (komponentti). Valtorin palveluihin liittyen esim. työasema, palomuuri, lisenssienhallinta, konsultointi jne.
Uuden tai muutetun järjestelmän osan tai koko järjestelmän toiminnan testausta käyttöönoton alkuvaiheessa.
Pilvipalvelujen turvallisuuden arviointikriteeristön avulla arvioidaan julkishallinnon tietoturvallisuutta koskevien vaatimusten täyttymistä pilvipalveluissa.
Välityspalvelin tai välipalvelin, joka varastoi ja suodattaa verkossa siirrettäviä tiedostoja.
Tietojärjestelmän käyttäjätunnus, jolla on normaalikäyttäjää laajemmat oikeudet esim. järjestelmän ylläpitoa varten.
Tietoliikenneyhteyden päässä oleva laite, jolla verkkopalveluja käytetään ja kommunikoidaan.
Käytäntö tai yhtymäkohta, joka mahdollistaa tietojen siirron laitteiden, ohjelmien tai käyttäjän välillä. Ks. myös API.
Listaus tai rekisteri luotettaviksi todetuista käyttäjistä ja esim. verkkosivustoista, joille sallitaan pääsy.
ks. Varmenne
Valtorin ja asiakkaan välinen palvelutasosopimus, joka kuvaa IT-palvelut ja palvelutasotavoitteet sekä yksilöi Valtorin ja asiakkaan vastuut.
Ohjelmiston jakelumalli, jossa palvelun tarjoaja ylläpitää sovellusohjelmistoa palvelimillaan ja tarjoaa palvelua asiakkaille internetin välityksellä.
Kertakirjautumisen palvelu, jonka avulla pääsy useisiin palveluihin toteutetaan yhdellä käyttäjän todennuksella.
Datan jatkuvaa siirtymistä järjestelmästä toiseen, jotta kaikissa tarvittavissa järjestelmissä tieto on ajantasaista.
Yksittäinen, yleensä organisaation oma erillinen tili (pilvipalvelualue), jonka sisällä ovat kaikki organisaation käyttäjät, verkkotunnukset ja tilaukset.
Tekninen tai inhimillinen toiminta, jolla palvelun tai tietojen luottamuksellisuus, eheys tai saatavuus vaarannetaan.
ks. Käyttäjäohje
ks. Tukipyyntö
Fyysinen henkilö-/varmennekortti, jonka avulla työntekijä tunnistetaan ja jolla työntekijä tunnistautuu luotettavasti tietojärjestelmiin ja palveluihin.
Organisaation keskeisten prosessien suorittaminen esim. palvelupyyntöjen käsittely ja palveluportaalin ylläpito.
ks. Palveluportaali
Valtion yhteiset toimialariippumattomat ICT-palvelut, jotka on kaikkien Valtorin asiakkaiden saatavissa (ns. Tori-lakiin perustuen).
ks. Palveluportaali
Asiakaskohtaiset, toimialasidonnaiset ICT-palvelut. Ks. myös Asko.
Turvapiiri, joka parantaa tietokoneen suojausta luomalla ja tallentamalla salausavaimia.
Käyttäjän palveluportaalissa tekemä sähköinen kirjaus, esimerkiksi palvelupyyntö tai häiriöilmoitus. Voi olla myös automaattisesti järjestelmän luoma.
Hallinnon turvallisuusverkko, tietoverkko ja sen palvelut.
Ammattikäyttössä oleva tietokone.
Todistus, joka vahvistaa, että henkilö, organisaatio, prosessi, tuote tai palvelu täyttää tietyn standardin, vaatimuksen tai kriteerit.
Tärkeästä tiedosta yhteen tai useampaan sijaintiin tallennettu kopio.
Merkkijono (esim. www-osoite), joka vastaa IP-osoitetta.
ks. Toimikortti
Virtuaalinen erillisverkko, ks. Etäyhteys.
Mittari, jolla arvioidaan palvelun onnistumista sen tuottaman kokemuksen perusteella.
Asennus tai kokoonpano, jossa tietyt sovellukset tai ohjelmistot toimivat, esimerkiksi paikallinen palvelin tai pilvipalvelu. Voi olla myös laaja verkkoympäristö, kokonaisuus lukuisine järjestelmineen.