Keskeisiä tunnuslukuja
Graafeja voit tarkastella isompana klikkaamalla niitä.
Valtorissa työskentelee n. 1 400 henkilöä, joista miehiä on n. 70 % ja naisia n. 30 %. |
|
|
Tyypillisimpiä tehtävänimikkeitä ovat järjestelmäasiantuntija, ICT-asiantuntija sekä tieto- ja viestintäteknologian asiantuntija. Valtorin vastuulla on noin 95 500 työasemaa ja 14 200 palvelinta. |
Toimipaikkoja on n. 30 eri puolella Suomea. Henkilömäärältään suurimmat toimipaikat ovat Helsinki, Rovaniemi, Hämeenlinna ja Jyväskylä. | |
|
Vuonna 2021 henkilöstötyytyväisyys asteikolla 1-5 mitattuna (5 = paras) oli 3,68. |
Tuotot vuonna 2021 olivat yhteensä 406,1 milj. euroa. |
|
Laskutusvolyymiltaan viisi suurinta Valtorin asiakasta vuonna 2021 olivat Oikeusrekisterikeskus, Poliisihallitus, valtioneuvoston kanslia, Verohallinto ja Puolustusvoimien logistiikkalaitos. |
Historia
Valtiovarainministeriön asettaman valtionhallinnon toimialariippumattomien tieto- ja viestintäteknisten (ICT) tehtävien kokoamishankkeen (TORI-hanke) tehtävänä oli koota valtion ICT-palvelukeskusten ja virastojen toimialariippumattomat ICT-tehtävät yhteen hallitusohjelman ja talouspoliittisen ministerivaliokunnan linjausten mukaisesti. TORI-hankkeen toimikausi oli 7.5.2012 - 31.12.2015.
Kaikkiaan Valtoriin siirrettiin noin 80 valtionhallinnon yksikön toimialariippumattomat ICT-tehtävät. Niillä tarkoitetaan palveluita, joiden tuottaminen tai järjestäminen ei vaadi merkittävää toimialakohtaista osaamista ja jotka perustuvat yleisesti käytettyihin laite- ja ohjelmistoratkaisuihin ja teknologioihin.
Toimintosiirrot (tutummin TORI-siirrot) toteutettiin virastokohtaisissa siirtoprojekteissa, joissa kartoitettiin siirtyvät toimialariippumattomat ICT-tehtävät, henkilöt, sopimukset ja muut tuotannontekijät. Ensimmäiset siirrot toteutettiin maaliskuussa 2014 ja viimeinen siirto kesäkuussa 2016.
1.3.2014 onkin samalla ajankohta, jolloin Valtorin toiminta käynnistyi.
Keskeisiä tapahtumia menneiltä vuosilta
2021
- Toimitusjohtajana aloitti DI Tero Latvakangas.
- Strategia uudistettiin. Painopisteeksi valittiin asiakaskokemuksen kehittäminen.
- Aloitettiin strategiaa tukevan organisaatiouudistuksen suunnittelu ja toteutus.
- Valtorin Muutosohjelma keskittyi ensimmäisenä toteutusvuonnaan asiakasyhteistyöhön, kustannustehokkuuteen ja toiminnan tavoitteellisuuteen.
- Valtorin asiakasneuvottelukunta uudistui. Tavoitteena oli lisätä asiakasohjauksen vaikuttavuutta.
- Keväällä valtionhallinnon etäkäyttöpalvelussa havaittiin haavoittuvuus. Selvitysten mukaan sitä ei kuitenkaan oltu käytetty hyväksi valtionhallinnon IT-ympäristössä.
- Vuoden merkittävin häiriö tapahtui heinäkuussa kaivinkoneen katkaistua valokuituyhteyden. Tilanteen jälkeen varmistettiin varayhteydet sovitulle tasolle ja korjattiin yhdessä toimittajan kanssa prosessissa havaitut puutteet.
- Asiakastuessa otettiin käyttöön chatbot ja puhelunvälityksessä Puhebotti.
- Kolmas Valtori Akatemia tuli päätökseen. Se tarjosi jälleen kerran uran alkuvaiheessa oleville nuorille mahdollisuuden ammatilliseen kehittymiseen.
2020
- Valtionhallinnossa siirryttiin laajamittaiseen etätyöhön koronapandemian takia. Valtori mahdollisti etätyöskentelyn mm. lisäämällä kapasiteettia.
- Verkkokokousten määrä yli kaksinkertaistui ja yhtäaikaisten etäyhteyksien määrät nousivat ylimmillään päälle 30 000 käyttäjään.
- Käyttäjätuen painopiste siirtyi lähituesta asiakastukeen. Sähköisten palvelukanavien kautta tulevien kontaktien määrä kasvoi noin 25 % edellisvuoteen nähden.
- Käyttäjätyytyväisyys valtionhallinnon IT-tukipalveluihin oli 9,31 asteikolla 1–10.
- Asiakastyytyväisyys Valtorin toimintaan oli 2,83 asteikolla 1-5.
- Henkilöstötyytyväisyys 3,73 asteikolla 1-5 ylitti valtionhallinnon keskiarvon.
- Valtorin ohjausmalli muuttui, kun Valtorin hallitus lakkautettiin.
- Valtorin toiminta uudistuu Muutosohjelman myötä. Vuoden aikana tehtiin valmistelu- ja suunnittelutyötä. Kaksivuotinen toteutusvaihe alkaa vuoden 2021 alusta.
- Palveluiden yhtenäistäminen eteni suunnitelmien mukaan.
- Syksyllä 2019 käynnistetyn laatuohjelman toimenpiteiden myötä häiriöiden määrä väheni ja palveluiden laatu parani.
- Tuve-liiketoiminta laajentui, ja yhä useampi asiakas otti käyttöön molempien liiketoiminta-alueiden palveluita.
- Valtiovarainministeriö (VM) käynnisti syksyllä turvallisuusverkkotoiminnan järjestämistarkastelun.
- Tietoturvallisuuden hallintajärjestelmän seuranta-arvioinnin myötä ISO 27001 -sertifikaatin voimassaolo jatkuu.
- Valtorilaisten osaamista kehitettiin aktiivisesti. Koulutukseen käytettiin 2,3 miljoonaa euroa.
- Palkkausjärjestelmä otettiin käyttöön.
- Useilla automatisoinnin toteutuksilla noin 1 200 henkilötyöpäivän säästöt.
- Henkilömäärä vuoden lopussa oli 1 408.
2019
- 1.4.2019 voimaan astuneen organisaatiomuutoksen mukaisesti Valtorin toimintoja johdetaan läpi liiketoiminta-alueiden (Tori ja Tuve).
- Suomen hallitus esitti lakimuutoksen, jonka pohjalta Valtorin ohjausmallia selkiytettäisiin lakkauttamalla Valtorin hallitus. Lakimuutos astui voimaan 15.3.2020.
- Valtoriin perustettiin automatisointiyksikkö ja käynnistettiin Palkeiden kanssa yhteinen tekoälyhanke, joka valmistuu vuonna 2020.
- Valtoriin perustettiin Viestintä-tulosyksikkö ja palkattiin viestintäjohtaja.
- Valtori osallistui KYHA19- ja TAISTO19-valmiusharjoituksiin.
- Suomen kolmas kausi EU-puheenjohtajana alkoi heinäkuussa. Valtorin roolina oli varmistaa, että tietotekniikka ja tietoliikenne toimivat sujuvasti ja häiriöittä koko puheenjohtajakauden ajan.
- Käynnistettiin palveluiden käytettävyyden parantamiseen keskittyvä, molemmat liiketoiminta-alueet kattava laatuohjelma, joka jatkuu vuoden 2020 puolelle.
- Palvelulaskutuksesta 74 % kohdistui yhtenäisiin palveluihin.
- Vakioidun työasemapalvelu Valtin käyttäjämäärä ylitti 20 000.
- Yksittäisten palvelupyyntöjen pohjalta tehtyjen kohtaamiskyselyjen keskiarvo oli 9,2 asteikolla 1-10. Palautteita annettiin vuoden aikana lähes 75 000 kpl.
- Toisen kerran järjestettyyn Valtori Akatemia -ohjelmaan osallistuneista harjoittelijoista 19 vakinaistettiin.
- Asiantuntijasta arkkitehdiksi -koulutuspolusta valmistuivat ensimmäiset 12 osallistujaa.
- Henkilöstötyytyväisyyskyselyn (VMBaro) kokonaistyytyväisyys oli 3,55.
- Henkilömäärä vuoden lopussa oli 1402.
2018
- Käyttäjille avattiin Palveluportaalissa chat-mahdollisuus, tukea ryhdyttiin tarjoamaan myös ruotsiksi ja palveluaikoja laajennettiin tarpeen mukaan.
- Käyttäjät antoivat lähes 30 000 palautetta saamastaan palvelun onnistumisesta ja nopeudesta. Arvosanojen keskiarvo asteikolla 1–10 oli 9,2.
- Kaikki asiakasympäristöt saatiin toiminnanohjausjärjestelmän piiriin.
- Valtorilla oli merkittävä rooli Donald Trumpin ja Vladimir Putinin huipputapaamisen teknisissä järjestelyissä Helsingissä heinäkuussa.
- Viranomaisten yhteiskäyttöisen ja valtakunnallisesti verkottuneen hätäkeskustietojärjestelmän ensimmäinen käyttöönotto tehtiin onnistuneesti Oulun hätäkeskuksessa marraskuun lopussa.
- Tekoälyn tuomia mahdollisuuksia ryhdyttiin selvittämään.
- Palvelulaskutuksesta 56 % kohdistui vakioituihin palveluihin. Niiden piirissä on 39 asiakasvirastoa.
- Henkilöstötyytyväisyyskyselyn (VMBaro) kokonaistyytyväisyys oli 3,60. Tyytyväisyys parani edellisvuoteen verrattuna.
- Henkilömäärä vuoden lopussa oli 1299.
2017
- 31.12.2017 Toiminnanohjausjärjestelmä TOP (ServiceNow) kattoi lähes kaikki asiakkuudet
- 14.11.2017 Valtorin asiakaspäivän aiheina oli mm. digitalisaatio ja asiakaskokemukset.
- 12.10.2017 Hanselin ja Valtorin yhteinen ICT-päivä kokosi lähes 250 asiakasta ja 30 palvelutoimittajaa. Päivän teemana oli ”Tuottavuutta sujuvilla palveluilla”.
- 10.5.2017 Valtori oli mukana Valtio Expossa osana Valtion palveluntarjoajat -verkostoa
- 15.5.2017 Valtorin palveluportaali uudistui: asiakkaille monipuolisempi tuki
- 1.5.2017 Valtorin organisaatiorakenne ja johdon kokoonpano uudistuivat: Palvelutuotanto jaettiin kolmeen osaan: Käyttäjätuki, Palvelut ja Palvelutuotanto. Hallinnolliset tukitehtävät yhdistettiin koko Valtorin kattaviksi yhteisiksi palveluiksi.
- Keväällä Valtorin asiakastuki keskitettiin Jyväskylään ja Hämeenlinnaan
- 1.1.2017 Asiakassuuntautunut toimintamalli otettiin käyttöön. Perustettiin asiakaskohtaisia tiimejä, joihin koottiin asiantuntijoita eri osaamisalueilta.
2016
- 31.12.2016 Valtori saavutti hallinnollisen tietoturvallisuuden perustason vaatimukset
- 8.12.2016 Liiketoiminnan uudelleen organisoimista koskevat YT-neuvottelut päättyivät
- 25.10.2016 Valtorin asiakaspäivä kokosi n. 200 asiakasta
- 12.10.2016 Liiketoiminnan uudelleen organisoimista koskevat YT-neuvottelut alkoivat
- 1.7.2016 Toimitusjohtaja Pasi Lehmus aloitti tehtävässään Kari Pessin jäätyä eläkkeelle
- 1.6.2016 Hallinnon tietotekniikkakeskus HALTIKissa tuotetut turvallisuusverkkotoiminnan (Tuve) tehtävät ja niitä tekevä henkilöstö siirtyi osaksi Valtoria
- 17.5.2016 Valtori oli mukana Valtio Expossa osana Valtion palveluntarjoajat -verkostoa
- 14.3.2016 Uusi hallitus aloitti tehtävässään puheenjohtajana Pekka Ruuhonen
2015
- 31.12.2015 Toimintosiirrot Valtoriin (pl. Tuve-palvelut) valmistuivat
- 31.12.2015 Päätelaitepalvelu VALTTI, Toimipisteen ICT-infrapalvelu ja Julkaisualustapalvelu YJA valmistuivat käyttöönotettaviksi
- 28.10.2015 Valtorin ja Hanselin yhteinen ICT-päivä kokosi yli 300 asiakasta ja yli 40 palvelutoimittajaa
- syys-lokakuu 2015 VALTTI-päätelaitepalvelun pilottikäyttöönotot alkoivat
- 30.9.2015 Etäkäyttöpalvelu Kauko ja Kapasiteettiratkaisu Vaka valmistuivat käyttöönotettaviksi
- 16.9.2015 Valtorin asiakaspäivä kokosi n. 200 asiakasta
- 19.5.2015 Valtori oli mukana Valtio Expossa osana valtion palveluntarjoajat -verkostoa
- 11.5.2015 Yhtenäisen toimintakulttuurin rakentamiseen tähtäävä TaitaVa-projekti alkoi
- 1.4.2015 Palvelutuotannon ja asiakkuuksienhallinnan organisaatiouudistus astui voimaan
- 1.1.2015 Valtorin vakituinen johto aloitti tehtävässään
2014
- 30.10.2014 Valtorin asiakaspäivä kokosi n. 330 asiakasta Paasitorniin
- 1.10.2014 Toimitusjohtaja Kari Pessi aloitti tehtävässään
- 9.9.2014 Valtorin vakituisen johdon rekrytointi alkoi
- 1.9.2014 Valtorin päätoimipaikka Jyväskylässä aloitti toimintansa (virallisia avajaisia vietettiin 17.10.2014)
- 1.3.2014 Valtorin toiminta käynnistyi, kun ensimmäiset toimialariippumattomien ICT-tehtävien siirrot toteutettiin ja yli 400 valtionhallinnon ict-ammattilaista siirtyi Valtorin palvelukseen. Kari Pessi aloitti tehtävässään väliaikaisena toimitusjohtajana