2: Osana palvelustrategian toimeenpanoa laadimme suunnitelman asiakaskohtaisista palveluista (Asko) Valtorin yhteisiin palveluihin siirtymiselle ja käynnistämme vastuullisen pilvisiirtymän toteuttamisen.

Toimeenpanosuunnitelma asiakaskohtaisista palveluista (Asko) Valtorin yhteisiin palveluihin siirtymiselle saatiin tehtyä tavoitteiden mukaisesti vuoden 2024 aikana. Yhteisiin, tuotteistettuihin palveluihin siirtyminen mahdollistaa merkittäviä säästöjä valtionhallinnolle. 

Osana Palvelustrategian toimeenpano-ohjelmaa tehtiin selvitys asiakaskohtaisten palveluiden siirtämisestä Valtorin yhteisten palveluiden piiriin. Sen tuloksena saatiin tarkempi käsitys Asko-palveluista sekä tarvittavista toimenpiteistä. Toimenpiteiden edistäminen jatkuu vuonna 2025. 

Jatkossa Asko-palvelut huomioidaan systemaattisemmin myös asiakaskohtaisissa kehityssuunnitelmissa ja asiakkuudenhoidossa, esimerkiksi vuositavoitteiden seurannassa. 

Palvelustrategian toimeenpano-ohjelmassa kartoitettiin myös asiakkaiden pilvisiirtymän tarpeita asiakashaastatteluilla ja työpajoilla. Näin saatiin laajasti asiantuntijoita mukaa luomaan mallia pilvityöympäristön konseptille. Selvityksen pohjalta määriteltiin tavoitetila ja aloitettiin sen kehittäminen. Lisäksi asiakaskohtaisten käyttöönottojen tueksi suunniteltiin pilvipalveluiden käyttöönottokonsepti.

Näkökulma: taloudellinen, ekologinen vastuullisuus