Hyppää sisältöön

Muutosohjelma: Yhdessä tekemistä, tehokkuutta ja tavoitteellisuutta

Julkaisuajankohta 23.2.2022 16.00
Tiedote

Valtorin Muutosohjelman 2020–2022 ensimmäisenä toteutusvuonna rakennettiin pohjaa uudelle strategialle. Tärkeimmät saavutukset liittyvät asiakasyhteistyöhön, kustannustehokkuuteen ja toiminnan tavoitteellisuuteen.

Muutosohjelman toteutus käynnistyi reilu vuosi sitten. Vuoden 2022 loppuun kestävä ohjelma on edennyt suunnitellusti. 

”Ohjelman tavoitteilla ja toimenpiteillä tuetaan vastikään uudistetun strategiamme toimeenpanoa ja Valtorin organisaation uudistumista. Ensimmäisen toteutusvuoden aikana panostimme erityisesti niihin asioihin, joissa olimme tunnistaneet akuuteimpia muutostarpeita”, ohjelmaa luotsaava asiakaskokemusjohtaja Paula Kujansivu kertoo. 

1) Yhdessä tekemistä asiakkaiden kanssa lisättiin

Asiakkaat osallistuivat aktiivisesti kehitystyöhön muun muassa erilaisten työpajojen ja pilotointien muodossa. Yhdessä kehittäminen ja asiakasymmärryksen lisääntyminen sai kiitosta sekä asiakkailta että valtorilaisilta. Asiakasyhteistyötä rakennettiin aktiivisesti myös uudistuneen Asiakasneuvottelukunnan myötä, jonka rooli on merkittävä.

Lue esimerkkejä yhdessä tekemisestä: 

2) Kustannustehokkuus näkyi palveluiden hinnoissa

Useiden palvelujen yksikköhintoja pystyttiin laskemaan erilaisten tehostamistoimenpiteiden, kuten automatisoinnin, ansiosta. 

Tutustu muutamiin kustannustehokkuutta tuoneisiin toimenpiteisiin:

3) Tavoitteellisuus ja systemaattisuus toi toimintaan jämäkkyyttä 

Jokaisen valtorilaisen tavoitteet on johdettu Valtorin strategiasta, ja niistä keskustellaan säännöllisesti esihenkilön kanssa. Valtorin mittaristoa seurataan Valtorissa ja ohjaajana toimivan valtiovarainministeriön kanssa. Käyttöön otettiin useita uudistettuja toimintamalleja, jotka tuovat toimintaan tavoitteellisuutta ja jämäkkyyttä. 

Muutosohjelmassa tehtyä taustatyötä ja havaintoja hyödynnettiin vahvasti myös Valtorin strategian uudistamisessa. Uuden strategian tärkeimmäksi painopisteeksi valittiin asiakaskokemuksen parantaminen.

Muutosohjelman toteutusvaiheen jälkimmäinen vuosi on nyt käynnissä

Valtorin uuden strategian toteutumista tuetaan Muutosohjelmassa tänä vuonna muun muassa tuomalla asiakaslähtöisyyttä laajemmin koko Valtorin toimintaan, varmistamalla palveluvalikoiman kehittyminen asiakkaan tarpeiden mukaisesti ja parantamalla laskutuksen ennustettavuutta.

Lisätietoa

Lue myös

Kehittäminen Tiedote

Lue ajankohtaisista aiheista teemoittain

Pysyt perillä millaiset näkökulmat ja palvelut valtionhallinnon ICT:ssä ovat pinnalla. Tutustu vaikka kaikkiin teemoihin!

Tilaa tiedotteet ja uutiskirjeet

Saat ajankohtaiset nostot sähköpostiisi ja tiedät, mitä valtionhallinnon ICT:ssä tapahtuu. Tutustu myös aiempiin uutiskirjeisiin!

Sivun alkuun