Muutosohjelma: Yhdessä tekemistä, tehokkuutta ja tavoitteellisuutta
Valtorin Muutosohjelman 2020–2022 ensimmäisenä toteutusvuonna rakennettiin pohjaa uudelle strategialle. Tärkeimmät saavutukset liittyvät asiakasyhteistyöhön, kustannustehokkuuteen ja toiminnan tavoitteellisuuteen.
Muutosohjelman toteutus käynnistyi reilu vuosi sitten. Vuoden 2022 loppuun kestävä ohjelma on edennyt suunnitellusti.
”Ohjelman tavoitteilla ja toimenpiteillä tuetaan vastikään uudistetun strategiamme toimeenpanoa ja Valtorin organisaation uudistumista. Ensimmäisen toteutusvuoden aikana panostimme erityisesti niihin asioihin, joissa olimme tunnistaneet akuuteimpia muutostarpeita”, ohjelmaa luotsaava asiakaskokemusjohtaja Paula Kujansivu kertoo.
1) Yhdessä tekemistä asiakkaiden kanssa lisättiin
Asiakkaat osallistuivat aktiivisesti kehitystyöhön muun muassa erilaisten työpajojen ja pilotointien muodossa. Yhdessä kehittäminen ja asiakasymmärryksen lisääntyminen sai kiitosta sekä asiakkailta että valtorilaisilta. Asiakasyhteistyötä rakennettiin aktiivisesti myös uudistuneen Asiakasneuvottelukunnan myötä, jonka rooli on merkittävä.
Lue esimerkkejä yhdessä tekemisestä:
- Valtorin uusi asiakasneuvottelukunta haluaa toimia aktiivisesti koko asiakaskunnan asialla
- Asiakkaat testasivat Valtti Virtuaalia koeajossa
- Valtorin asiakassopimusmallien uudistus sai kiitosta asiakkaiden kuulemisesta
- Strategia ja palvelukehitys Valtorin asiakasneuvottelukunnan työryhmien käsittelyssä
2) Kustannustehokkuus näkyi palveluiden hinnoissa
Useiden palvelujen yksikköhintoja pystyttiin laskemaan erilaisten tehostamistoimenpiteiden, kuten automatisoinnin, ansiosta.
Tutustu muutamiin kustannustehokkuutta tuoneisiin toimenpiteisiin:
- Valtorin tietoliikennepalvelujen nopeuksia nostettiin ja hintoja laskettiin vuoden 2021 aikana
- Sopimus: Uusi VY-runkoverkko rakennetaan Telian kanssa, kustannukset alenevat
- Puhebotti aloitti toimintansa Valtorin puhelunvälityspalvelussa
- Automaattinen varmenteiden seuranta säästää manuaalista työtä
- Tekoäly on täällä: ensimmäisenä Valtorilla tuotantoon tulee asiakastukea auttava chatbot
3) Tavoitteellisuus ja systemaattisuus toi toimintaan jämäkkyyttä
Jokaisen valtorilaisen tavoitteet on johdettu Valtorin strategiasta, ja niistä keskustellaan säännöllisesti esihenkilön kanssa. Valtorin mittaristoa seurataan Valtorissa ja ohjaajana toimivan valtiovarainministeriön kanssa. Käyttöön otettiin useita uudistettuja toimintamalleja, jotka tuovat toimintaan tavoitteellisuutta ja jämäkkyyttä.
Muutosohjelmassa tehtyä taustatyötä ja havaintoja hyödynnettiin vahvasti myös Valtorin strategian uudistamisessa. Uuden strategian tärkeimmäksi painopisteeksi valittiin asiakaskokemuksen parantaminen.
Muutosohjelman toteutusvaiheen jälkimmäinen vuosi on nyt käynnissä
Valtorin uuden strategian toteutumista tuetaan Muutosohjelmassa tänä vuonna muun muassa tuomalla asiakaslähtöisyyttä laajemmin koko Valtorin toimintaan, varmistamalla palveluvalikoiman kehittyminen asiakkaan tarpeiden mukaisesti ja parantamalla laskutuksen ennustettavuutta.
Lisätietoa
- asiakaskokemusjohtaja Paula Kujansivu, [email protected], puh. 0295 50 4661
Lue myös
- Kujansivun Asiakaskokemusta rakennetaan pala kerrallaan -blogi
- Valtori uudisti tulevaisuuden suuntaviivansa -tiedote
Lue ajankohtaisista aiheista teemoittain
Pysyt perillä millaiset näkökulmat ja palvelut valtionhallinnon ICT:ssä ovat pinnalla. Tutustu vaikka kaikkiin teemoihin!
Tilaa tiedotteet ja uutiskirjeet
Saat ajankohtaiset nostot sähköpostiisi ja tiedät, mitä valtionhallinnon ICT:ssä tapahtuu. Tutustu myös aiempiin uutiskirjeisiin!