Automaattinen varmenteiden seuranta säästää manuaalista työtä
Valtorin toimittamien julkisten varmenteiden vanhenemisen seuranta on automatisoitu. Verkkotunnusten varmenteen eli sertifikaatin avulla mm. tunnistetaan verkkopalveluiden käyttäjän organisaatio ja salataan tietoliikenne internet-selaimen ja palvelimen välillä.
Varmennemaatiksi nimetty automatisointitekniikka helpottaa, yhdenmukaistaa ja selkeyttää suuresti tähän saakka manuaalisesti tehtyä varmenteiden vanhenemisseurantaa. Varmennemaatti käy läpi julkisia varmenteita ja havaitsee ne, jotka ovat vanhentumassa kuukauden sisään. Asiakkaille lähetetään muistutusviesti vanhenemisesta viikon välein, kunnes varmenne on uusittu tai poistettu käytöstä.
Kuukausittain varmenteita vanhenee keskimäärin vajaat sata. Nyt vanhenemisen seuranta ja muistuttaminen asiakkaille voidaan hoitaa automaattisesti manuaalisen työn sijaan. Tämän arvioidaan säästävän kymmeniä työtunteja kuukausittain.
Ratkaisun kehittivät Valtorin asiantuntijat.
Varmennemaatin käyttöönoton myötä yhteyshenkilöt saavat varmenteen vanhenemisesta automaattisen, selkeän ja määrämuotoisen sähköposti-ilmoituksen, josta selviää varmenteen tiedot ja toimintaohjeet sen uusimiseen.
Varmennemaatti otettiin käyttöön 8.10.2021. Ensikokemukset käytöstä ovat olleet todella positiivisia.
Lisätietoa:
Marko Mäki
[email protected]
Jari Kuusinen
[email protected]
Lue ajankohtaisista aiheista teemoittain
Pysyt perillä millaiset näkökulmat ja palvelut valtionhallinnon ICT:ssä ovat pinnalla. Tutustu vaikka kaikkiin teemoihin!
Tilaa tiedotteet ja uutiskirjeet
Saat ajankohtaiset nostot sähköpostiisi ja tiedät, mitä valtionhallinnon ICT:ssä tapahtuu. Tutustu myös aiempiin uutiskirjeisiin!