Hyppää sisältöön

Valtori uudisti tulevaisuuden suuntaviivansa

18.10.2021 10.41
Tiedote
Strategiset painopistealueet: tyytyväinen asiakas, merkityksellinen työ, erinomainen toimintakyky ja kustannustehokas toiminta.
Kuva: Valtorin visio "Olemme asiakkaan onnistumisen mahdollistava ict-kumppani" (kuvalähde: Valtori)

Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorissa aloitti toukokuussa toimitusjohtajana Tero Latvakangas. Hänen johdollaan Valtori on nyt uudistanut strategiansa vuosille 2022–2024.

”ICT-alan toimintaympäristö muuttuu kovalla vauhdilla. Tietoturvan merkitys kasvaa, työnteon tavat ovat valtavassa murroksessa ja taloudellista vastuuta kaivataan koko julkishallinnolta. Meidän on oltava tässä kehityksessä mukana, jotta valtion organisaatiot voivat onnistua omassa toiminnassaan”, Tero Latvakangas taustoittaa uudistusta.

Lisäarvoa tuottavat asiat keskiöön

Strategian ohjenuorana on, että vuonna 2014 perustettu Valtori keskittyy asioihin, joissa se kykenee tuottamaan lisäarvoa asiakkailleen, eli koko valtionhallinnolle. 

Valtorin ydinpalveluiden kehittämisen lisäksi tulevaisuudessa panostetaan erityisesti:

  • tietoturvapalveluihin, joiden tavoitteena nykyistä kattavammin varmistaa koko infrastruktuurin turvallisuus,
  • tulevaisuuden työn tarpeisiin vastaavaan viestintäteknologiaan sekä 
  • valtion uudistuvien toimitilojen ict-konsepteihin.

Samalla modernisoidaan työvoimavaltaisesti tuotettuja palveluita, esimerkiksi lähitukea ja käyttövaltuuksien- ja identiteetinhallintaa. Lisäksi Valtorin roolia TORI-käyttöpalveluiden tuottamisessa ja pilvitransformaation tukemisessa selkiytetään. Roolia pienennetään palveluissa, joissa Valtori toimii nyt välittäjänä ilman isoa lisäarvon tuottoa. 

Strategiatyössä on kuultu tärkeimpien sidosryhmien odotuksia 

Strategiauudistusta tehtiin tiiviisti tärkeimpien sidosryhmien kanssa: Valtorin ohjaajana toimivan valtiovarainministeriön (VM), asiakkaiden sekä henkilöstön kanssa.

”Valtiovarainministeriön tahtotilana on, että Valtori olisi paras mahdollinen kumppani asiakasvirastoille. Lisäksi Valtorin tarjoamien palveluiden laadun ja kustannuksien tulee olla kilpailukykyisiä myös yksityiseen puoleen verrattuna. Asiakaskeskeisyys on oikea valinta, ja tärkein kilpailuetu on se, että Valtori tuntee asiakasvirastojensa toiminnan syvällisesti”, kertoo valtiovarainministeriön ICT-johtaja Jarkko Levasma

Strategiassa näkyykin erityisen vahvasti Valtorin asiakkaiden näkemykset. Valmisteluvaiheessa strategiaa käsiteltiin lukuisten asiakaskeskustelujen lisäksi myös Valtorin asiakasneuvottelukunnassa ja Turvallisuusverkkotoiminnan asiakas- ja yhteistyöryhmässä.

Matka kohti visiota strategian vahvassa ohjauksessa

Valtorin tavoitteet ja mittarit vuodelle 2022 määritetään yhdessä VM:n kanssa osana tulossopimusta uuden strategian mukaisesti. 

”Samalla varmistetaan, että käynnissä oleva Muutosohjelma ja kaikki kehityshankkeet tukevat uudistetun strategian toimeenpanoa, jotta keskitymme oikeisiin asioihin”, Latvakangas toteaa. 

Lisätietoa 

toimitusjohtaja Tero Latvakangas, tero.latvakangas(a)valtori.fi

Strategiset painopistealueet: tyytyväinen asiakas, merkityksellinen työ, erinomainen toimintakyky ja kustannustehokas toiminta.