Tältä sivulta löydät:

  • Vinkit työskentelyyn verkkoyhteyksien tai IT-ohjelmien häiriötilanteissa
    • Pätkiikö kuorman takia? - Näin vähennät kuormitusta
    • Oma kotiverkkoyhteys hitailee? - Toimenpidevinkit
  • Oma paikallinen ongelma työlaitteissa tai -välineissä? - Kokeile näitä toimenpiteitä

Me Valtorissa vastaamme Suomen laajimmasta IT-ympäristöstä. Moniulotteisessa ympäristössämme ilmenee aika ajoin häiriötilanteita, joita ei voida varautumisesta ja varmentamisesta huolimatta täysin koskaan välttää.

Seuraathan organisaatiosi sisäisistä kanavista tarkempaa Valtorin tilannetiedotusta, joka sisältää myös mahdollisia tilanteen mukaisia toimintaohjeita. Huomaathan, että valtion organisaatiot vastaavat itse omassa hallinnassaan olevien järjestelmien osalta varautumis- ja jatkuvuussuunnitelmistaan, toimintaohjeista poikkeuksellisissa tilanteissa sekä varaviestintäkanavista.

Yhteinen verkkoyhteys pätkii tai IT-ohjelmassa ongelmia?

Vinkkejä työntekoon, jos valtion yhteisissä tietoliikenneyhteyksissä tai tärkeissä IT-ohjelmissa on häiriötilanne:

  • Jos käsittelemäsi tietosisältö ei ole turvallisuusluokiteltua, useimmissa virastoissa Teamsia ja/tai Skypeä voi käyttää myös ilman suojattua VPN-etäyhteyttä (esim. Kauko). Moni valtionhallinnon yhteinen palvelu ei edellytä VPN-yhteyttä. Turvallisuusviranomaisten verkkoympäristö toimii aina suojatun etäyhteyden kautta.
  • Useimmiten voit lukea sähköpostia tietokoneen sovelluksen lisäksi verkkoselaimen (Owa-posti) tai puhelimen mobiilisovelluksen kautta. Selain- ja mobiiliversio toimivat myös silloin, kun etäyhteyksissä on ongelmia.
  • Kokouksia voit pitää myös Elisa Ring -puhelinneuvottelun kautta. Turvallisuusverkon eTuve-puhelimella voi liittyä videoneuvotteluun erikseen asennettavan Valtorin Videoneuvottelu -sovelluksen avulla, jos palvelu on organisaatiolla käytössä.
  • Tallenna työpöydälle ne tiedostot, joita juuri työstät. Siirrä ne verkkolevylle tai muuhun verkkosijaintiin, kun yhteydet taas toimivat.
  • Hyödynnä yhteyksien tai palveluiden käyttökatkot esimerkiksi webinaarien seuraamiseen tai vaikkapa eOppiva-kurssien suorittamiseen.

Pätkiikö kuorman takia?

Joskus yhteyksien pätkiminen voi johtua äkkiä kasvaneen tietoliikennekuorman aiheuttamasta ylikuormittumisesta. Silloin voit vähentää etäyhteyden ja tietoliikenteen kuormitusta näin:

  • Käytä suojattua VPN-yhteyttä vain tarvittaessa, työhösi liittyviin, välttämättömiin asioihin. Turvallisuusverkon tietokoneissa suojattu yhteys on aina päällä.
  • Ota verkkokokouksissa videokuva pois päältä.
  • Vältä suoria videostriimauksia.
  • Vältä suurikokoisten tiedostojen kopioimista, lataamista, tallentamista tai tulostamista.

Oma kotiverkkoyhteys hitailee?

Jos omat verkkoyhteytesi pätkivät, eikä kyseessä ole muitakin koskeva häiriötilanne, voit toimia seuraavasti:

  • Tarkista kotiverkkosi reitittimen merkkivaloista, toimiiko laite oikein ja onko internet-yhteys aktiivinen. Tarvittaessa sammuta ja käynnistä reititin uudelleen.
  • Voit myös kokeilla vaihtaa mobiiliyhteyteen jakamalla yhteyden puhelimestasi tietokoneellesi. Muistathan, että mobiiliyhteys saattaa usein olla hitaampi kuin wifi- tai langallinen verkkoyhteys.
  • Jos tietokoneesi on jumissa, monissa tapauksissa sammuttaminen ja uudelleen käynnistäminen auttaa.
  • Turvallisuusverkon tietokoneiden etäyhteyden muodostumisessa on aina pieni viive. Tuve-etäkäytön ohjeet löytyvät asiakastyötilan ohjeista. Ne kannattaa ladata työpöydälle, jotta ne ovat käytettävissä myös yhteyksien ongelmatilanteissa.
  • Ajoittain laitteille kirjautumisessa saattaa esiintyä ongelmia myös salasanan vaihtojen yhteydessä. Tällöin kannattaa tarkistaa, että uusi ohjeiden mukainen salasana on syötetty oikein ja kaikkiin käytössä oleviin laitteisiin.

Ongelmia omien työlaitteiden ja -välineiden toimivuudessa?

Usein voit ratkaista paikallisen, omissa työlaitteissa tai -välineissä ilmenevän IT-ongelman käynnistämällä tietokoneen tai puhelimen uudelleen. Voit myös kokeilla kirjautua palvelusta ulos ja uudelleen sisään tai vaihtaa toiseen verkkoselaimeen.

Jos omat korjaustoimenpiteet eivät auta, saattaa olla kyseessä muitakin valtionhallinnon yhteisten IT-palveluiden käyttäjiä koskeva tilanne. Ole silloin yhteydessä Valtorin asiakastukeen palveluportaalien kautta tai puhelimitse.