Me Valtorissa vastaamme Suomen laajimmasta IT-ympäristöstä. Moniulotteisessa ympäristössämme ilmenee aika ajoin häiriötilanteita, joita ei voida varautumisesta ja varmentamisesta huolimatta täysin koskaan välttää.

Usein voit ratkaista paikallisen IT-ongelman käynnistämällä tietokoneen tai puhelimen uudelleen. Voit myös kokeilla kirjautua palvelusta ulos ja uudelleen sisään tai vaihtaa toiseen verkkoselaimeen. Jos omat korjaustoimenpiteet eivät auta, saattaa olla kyseessä muitakin valtionhallinnon yhteisten IT-palveluiden käyttäjiä koskeva tilanne.

Tältä sivulta saat vinkkejä työntekoon tilanteissa, joissa kaikki valtionhallinnon yhteiset palvelut eivät ole käytettävissä. Seuraathan organisaatiosi sisäisistä kanavista tarkempaa Valtorin tilannetiedotusta, joka sisältää myös mahdollisia tilanteen mukaisia toimintaohjeita. Sivulta saat myös vinkkejä oman verkkoyhteytesi ongelmatilanteisiin.

Valtion yhteisten tietoliikenneyhteyksien tai tärkeiden IT-ohjelmien ongelmat

Vinkkejä työntekoon häiriötilanteiden aikana:

  • Jos käsittelemäsi tietosisältö ei ole turvallisuusluokiteltua, useimmissa virastoissa Skypeä ja/tai Teamsia voi käyttää myös ilman suojattua VPN-etäyhteyttä (esim. Kauko). Moni valtionhallinnon yhteinen palvelu ei edellytä VPN-yhteyttä. Turvallisuusviranomaisten verkkoympäristö toimii aina suojatun etäyhteyden kautta.
  • Useimmiten voit lukea sähköpostia tietokoneen sovelluksen lisäksi verkkoselaimen (Owa-posti) tai puhelimen mobiilisovelluksen kautta. Selain- ja mobiiliversio toimivat myös silloin, kun etäyhteyksissä on ongelmia.
  • Kokouksia voit pitää myös Elisa Ring -puhelinneuvottelun kautta. Turvallisuusverkon eTUVE-puhelimella voi liittyä eTUVE-videoneuvotteluun erikseen asennettavan sovelluksen avulla.
  • Tallenna työpöydälle ne tiedostot, joita juuri työstät. Siirrä ne verkkolevylle tai muuhun verkkosijaintiin, kun yhteydet taas toimivat.
  • Hyödynnä yhteyksien tai palveluiden käyttökatkot esimerkiksi webinaarien seuraamiseen tai vaikkapa eOppiva-kurssien suorittamiseen.

Joskus yhteyksien pätkiminen voi johtua äkkiä kasvaneen tietoliikennekuorman aiheuttamasta ylikuormittumisesta. Silloin voit vähentää etäyhteyden ja tietoliikenteen kuormitusta näin:

  • Käytä suojattua VPN-yhteyttä vain tarvittaessa, työhösi liittyviin, välttämättömiin asioihin. Turvallisuusverkon tietokoneissa suojattu yhteys on aina päällä.
  • Ota verkkokokouksissa videokuva pois päältä.
  • Vältä videostreamauksia.
  • Vältä suurikokoisten tiedostojen kopioimista, lataamista, tallentamista tai tulostamista.

Omien verkkoyhteyksien pätkiminen

Jos omat verkkoyhteytesi pätkivät, eikä kyseessä ole muitakin koskeva häiriötilanne, voit toimia seuraavasti:

  • Tarkista kotiverkkosi reitittimen merkkivaloista, toimiiko laite oikein ja onko internet-yhteys aktiivinen. Tarvittaessa sammuta ja käynnistä reititin uudelleen.
  • Voit myös kokeilla vaihtaa mobiiliyhteyteen jakamalla yhteyden puhelimestasi tietokoneellesi. Muistathan, että mobiiliyhteys saattaa usein olla hitaampi kuin wifi- tai langallinen verkkoyhteys.
  • Jos tietokoneesi on jumissa, monissa tapauksissa sammuttaminen ja uudelleen käynnistäminen auttaa.
  • Turvallisuusverkon tietokoneiden etäyhteyden muodostumisessa on aina pieni viive. TUVE-etäkäytön ohjeet löytyvät Työsemaohjeet-työtilasta. Ne kannattaa ladata työpöydälle, jotta ne ovat käytettävissä myös yhteyksien ongelmatilanteissa.
  • Ajoittain laitteille kirjautumisessa saattaa esiintyä ongelmia myös salasanan vaihtojen yhteydessä. Tällöin kannattaa tarkistaa, että uusi ohjeiden mukainen salasana on syötetty oikein ja kaikkiin käytössä oleviin laitteisiin.