Hyppää sisältöön

Valtorin toiminta uudistuu Muutosohjelman myötä: asiakkaat vaikuttavat vahvemmin ja saavat parempia palveluita

20.1.2021 12.39
Tiedote
Valtori uudistuu, Valtorin Muutosohjelma 2020-2022.

Valtorin Muutosohjelman 2020-2022 toteutus on nyt käynnistynyt. Valtiovarainministeriön (VM) edustajat ovat mukana ohjaamassa ohjelmaa. Toteutusvaihe kestää kaksi vuotta.

Muutosohjelma on strategian jalkauttamista

”Juuri käynnistynyt Muutosohjelma on ensisijaisesti meidän strategian jalkauttamisen ohjelma”, kertoo toimitusjohtaja Pasi Lehmus ja jatkaa ”Rooli palveluiden järjestäjänä ja tuottavuuden edistäminen ovat keskeisessä roolissa strategian toteuttamisessa.” 
 
Muutosohjelmalla varmistetaan myös, että Valtori pystyy vastaamaan toimintaympäristön muuttumiseen ja uusiin asiakastarpeisiin. Olennaista on myös se, että Valtorin uudistumista edistävää organisaatiokulttuuria vahvistetaan entisestään – se toivon mukaan näkyy myös asiakkaiden suuntaan toiminnan jatkuvana kehittymisenä.
 
Muutosohjelman tuloksena, asiakkaat:

  • pääsevät vaikuttamaan vahvemmin ja
  • saavat parempia palveluita.

Asiakkaiden osallistuminen, vaikuttaminen ja yhdessä tekeminen 

Osallistuminen, vaikuttamisen mahdollisuus ja yhdessä tekeminen ovat niitä asioita, joita Muutosohjelman myötä tavoitellaan.

”Vaikuttaminen on monitahoista, mm. asiakkaiden toiminnan ja tarpeiden tunteminen, ennakoivasti ja yhdessä tulevaisuuden suunnittelu sekä palveluiden yhteiskehittäminen ovat esimerkkejä vaikuttamisesta”, nostaa esille ohjelmaa vetävä muutosjohtaja Paula Kujansivu.

Parempia palveluita asiakkaille

Muutosohjelman päätyttyä palvelut ovat sellaisia, jotka palvelevat asiakkaiden arkea – aidosti lisäarvoa tuottavia ja hyödyllisiä. Palveluiden hintojen kilpailukykyisyys on yksi asia, jota tavoitellaan – tuotteistettujen palveluiden hintoja pyritään laskemaan keskimäärin 11 % vuoden 2019 hintoihin verrattuna.
 
Palveluiden kehittämistä ja käyttöönottoja nopeutetaan. ”Mitä tehdään itse ja missä tullaan hyödyntämään kumppaneiden osaamista, on tärkeä pohdittava asia”, mainitsee Paula Kujansivu.
 
”Kaikkein tärkeintä toki on se, että palvelut toimivat ja asiakkaan arki sujuu. Se on ykköstavoitteemme.”

Lisätietoa

Valtorin Muutosohjelman 2020-2022 toteutus on käynnistynyt ohjelmasuunnitelman valmistuttua. Valtiovarainministeriön (VM) edustajat ovat mukana ohjaamassa ohjelmaa. Toteutusvaihe kestää kaksi vuotta.

Kehittäminen Tiedote