Valtorin vuosi 2022: Vaiherikkaan vuoden aikana onnistuimme asiakastyytyväisyyden parantamisessa
Tilinpäätös Valtorin yhdeksännestä toimintavuodesta on valmistunut. Vuonna 2022 Valtorin palvelujen käyttö laajeni edelleen digitalisaation ja uusien asiakkuuksien myötä.
Kokonaisliikevaihtomme kasvoi, mutta kasvuvauhti aiempiin vuosiin verrattuna oli selvästi maltillisempaa. Valtorin toiminnan laajuutta kuvaavat kokonaiskustannukset kasvoivat noin 3,1 %. Kokonaiskustannukset kasvoivat aiempia vuosia hitaammin.
Vuosi 2022 oli ensimmäinen uuden strategiamme mukainen vuosi. Strategian päätavoitteet ovat:
- tyytyväinen asiakas
- merkityksellinen työ
- erinomainen toimintakyky
- kustannustehokas toiminta.
Visiomme mukaisesti olemme asiakkaiden onnistumisen mahdollistava ICT-kumppani.
Toimintamme tärkein painopiste oli ja tulee jatkossakin olemaan asiakasorganisaatioidemme toiminnan jatkuvuuden varmistaminen. Lisäksi toimintamme pysyviä periaatteita ovat turvallisuusvaatimusten täyttyminen ja palveluiden vaatimustenmukaisuuden varmistaminen.
Kokonaisturvallisuuden kehittämiseen merkittävää monivuotista lisärahoitusta
Vuonna 2022 toimintaympäristön muutokset, kuten Venäjän aloittama hyökkäyssota Ukrainassa, vaikuttivat kokonaisturvallisuuden kehittämisen painotuksiin. Toiminnan tueksi Valtorille osoitettiin merkittävää monivuotista lisärahoitusta.
Koronapandemian lieveneminen mahdollisti hallintatoimien hallitun alasajon. Venäjän hyökkäyksen aiheuttamien toimintaympäristön muutosten hallinta edellytti kuitenkin valmiussuunnitelman mukaisen tilannejohtoryhmän toimintaa koko toimintakauden.
Tietosuojanäkökulmasta tuimme palveluiden vaatimustenmukaisuutta toteuttamalla arviointeja henkilötietoa sisältäviin palveluihin sekä osallistumalla esimerkiksi kansallisiin pilvipalveluiden hyödyntämistä edistäviin hankkeisiin.
Yksi keskeisimmistä tavoitteistamme on palveluiden häiriöttömyys. Toimialariippumattomissa Tori-palveluissa tilanne oli erittäin hyvä ja saavutimme asetetut tavoitteet. Turvallisuusverkkopalveluiden (Tuve) osalta laajavaikutteisten häiriöiden määrä oli edelleen liian suuri.
Organisaatiomuutoksen tavoitteena asiakaskeskeisyyden parantaminen
Keväällä toteutimme laajan organisaatio- ja toimintamalliuudistuksen varmistaaksemme asiakaskeskeisyyden ja kykymme tuottaa yhä paremmin asiakastarpeita vastaavia palveluita. Organisaatiomuutoksen toteutustapa, vaikutusten arviointi sekä aikataulutus eivät onnistuneet täysin optimaalisella tavalla ja uudistus vaati paljon työaikaa. Organisaatiomuutos näkyi loppukeväästä laskevasti myös henkilöstökokemuksessa. Vuoden toisen puoliskon aikana henkilöstön tyytyväisyys kuitenkin palasi pääosin normaalille tasolle.
Onnistuimme asiakastyytyväisyyden parantamisessa
Asiakastyytyväisyyden parantaminen oli tärkein strateginen tavoitteemme ja siinä onnistuimmekin erinomaisesti. Alkukesän mittaus antoi kuvan oikeasta suunnasta, ja loppuvuonna toteutettu asiakastyytyväisyyskysely vahvisti, että asiakkaidemme tyytyväisyys on korkealla tasolla ja jopa ylitti vuoden 2022 tavoitteet. Uudistukset näkyvät myös asiakasyhteistyössä, jota olemme systemaattisesti uudistaneet ja johon asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä. Parannettavaa on edelleen muun muassa projektien toimitusvarmuudessa ja palveluiden vaatimustenmukaisuudessa.
Henkilöstömäärä kehittyi suunniteltua hitaammin johtuen työmarkkinoiden vaikeasta rekrytointitilanteesta ja henkilöstön sisäisestä liikkuvuudesta.
Vuonna 2022 strategiaa tuettiin Valtorin Muutosohjelman 2020–2022 tavoitteilla ja toimenpiteillä. Ohjelma päättyi alkuvuonna 2023 ja sen tulosten sekä vaikutusten analysointiin keskitymme kuluvan vuoden aikana.
Avainlukuja vuodesta 2022
- Käyttäjien tyytyväisyys Valtorin palveluihin: 4,0 (asteikko 1–5)
- Päättäjien ja yhteyshenkilöiden tyytyväisyys Valtorin palveluihin: 3,9 (asteikko 1–5)
- Henkilöstön työtyytyväisyys: 3,69 (asteikko 1–5)
- Henkilöstön määrä: 1392
- Toiminnan kokonaiskustannukset (meur): 419
- Työasemien lukumäärä: 99 500
- Laajat häiriötilanteet: 4,1 kpl/kk (2021: 3,9, 2020: 3,7 ja 2019: 7,1)
- Tukipyyntöjen ratkaisuaika: 1,3 pvä (2021: 1,8, 2020: 2,4 ja 2019: 2,6)
Nostoja vuodesta 2022
- Ensimmäinen vuosi uudella strategialla, jonka ytimessä mm. tyytyväinen asiakas ja kustannustehokas toiminta.
- Strategiaa tuettiin Muutosohjelmalla.
- Toteutettiin laaja organisaatio- ja toimintamalliuudistus.
- Edelleen haastava toimintaympäristö Venäjän Ukrainassa aloittaman hyökkäyssodan myötä.
- Toimintaympäristön muutokset vaativat panostuksia kokonaisturvallisuuden kehittämiseen, ja Valtori sai tätä varten merkittävää monivuotista lisärahoitusta.
- Valtorin uudeksi toimitusjohtajaksi valittiin Marja Rantala.
- Asiakastyytyväisyyden parantamisessa onnistuimme erinomaisesti.
Tutustu Valtorin tilinpäätökseen 2022 (pdf)
Lisätietoa:
Antti Uusitalo, Talous ja tehokkuus -tulosyksikön johtaja, [email protected]
Lue ajankohtaisista aiheista teemoittain
Pysyt perillä millaiset näkökulmat ja palvelut valtionhallinnon ICT:ssä ovat pinnalla. Tutustu vaikka kaikkiin teemoihin!
Tilaa tiedotteet ja uutiskirjeet
Saat ajankohtaiset nostot sähköpostiisi ja tiedät, mitä valtionhallinnon ICT:ssä tapahtuu. Tutustu myös aiempiin uutiskirjeisiin!