Valtori uudistuu: Muutosohjelmalla kilpailukykyä valtion ICT-kentälle
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori on käynnistämässä monivuotisen muutosohjelman.
Valtiovarainministeriön (VM) ohjaamassa kokonaisuudessa kehitetään toimintaa paremmin asiakkaiden tarpeita vastaavaksi ja valtiota hyödyttäväksi kokonaisuudeksi.
”Valtori perustettiin vuonna 2014 yhtenäistämään 80:n viraston perustietotekniikka. Valtavan muutoksen läpivienti vei vuosia, ja toimintamme kehittämisvaihe alkoi viime syksynä. Ohjelma kokoaa yhteen tämän ja täydentävän kehittämistyön”, toimitusjohtaja Pasi Lehmus taustoittaa.
Vaikka muutosohjelma on vasta alkamassa, kehittämistyön tuloksia on jo nähtävillä. Asiakkaiden tyytyväisyys Valtorin toimintaan on noussut merkittävästi viime syksystä: Valtori sai keväällä arvosanaksi 2,9, kun syksyllä lukema oli vielä 2,3 (asteikolla 1–5).
”Laadunparannusohjelma paransi palveluiden laatua merkittävästi juuri ennen maaliskuussa alkaneita poikkeusoloja. Koronapandemian aikana Valtori mahdollisti asiakkailleen nopealla aikataululla toimivat etätyömahdollisuudet. Lisäksi saimme kesäkuussa asiakkaille hyväksyttäväksi SLA-sanktioinnit, jota on odotettu”, Lehmus kertoo esimerkkeinä jo saavutetuista tuloksista.
”Myös toimintaprosesseja on kehitetty, ja KPMG:n tekemässä tuoreessa muutoksen- ja kapasiteetinhallinnan arvioinnissa on tapahtunut merkittävä parannus ylöspäin vuoteen 2018 verrattuna”, hän jatkaa.
”Tähtäämme edelleen korkeampaan asiakastyytyväisyyteen, jonka uskon saavuttavamme ohjelman kautta.”
Tuottavuutta ja säästöjä haetaan laajasti
Muutosohjelman avulla Valtori kehittää omia palvelujaan entistä kilpailukykyisemmiksi. Säästöjä haetaan suurilla kilpailutuksilla, automatisoinnilla ja pilvipalveluiden hyödyntämisellä. Asiakashintoja pystytään alentamaan paitsi kilpailutusten volyymietujen myös tehokkaan palvelutuotannon sekä toimittaja- ja sopimushallinnan avulla.
Valtori käyttää jo nyt runsaasti kumppaneita palveluidensa tuottamiseen, mutta suunta on yhä voimakkaammin palveluiden järjestämisessä. ”Valtori tuottaa kuitenkin myös jatkossa itse kaikki ne palvelut, joissa se tuo lisäarvoa. Tällaisia ovat esimerkiksi kaikki korotetun turvallisuuden palvelut”, Lehmus kertoo.
VM teetti konsulttiyhtiö Deloittella tuottavuusarvioinnin Valtorista talvella 2019–2020. Näitä tuloksia hyödynnetään myös muutosohjelmassa.
”Arviossa saimme hyvää palautetta ammattimaisesti tuotetuista asiantuntijapalveluista ja erinomaisesta käyttäjätuesta, joka on poikkeuksellisen tasokasta. Kehittämiskohteet liittyivät juuri hintoihin ja palveluiden laatuhäiriöihin”, Lehmus toteaa.
Kehittämistyötä seitsemällä osa-alueella
Tuottavuuden ohella kehitystyötä tehdään kaikkiaan seitsemällä eri osa-alueella – esimerkiksi palveluiden asiakaslähtöinen kehittäminen, palveluvalikoiman tarkastelu ja TORI-lain perusteella käynnistetyn yhtenäistämisen loppuunsaattaminen.
Ohjelmassa otetaan huomioon asiakkaiden muuttuvat tarpeet, jotka kasvavat digitalisoinnin myötä sekä valtionhallinnon ICT-toimijat, joiden roolit ja vastuut selkiytetään entistä paremmin.
Ohjelmaan rekrytoidaan parhaillaan kokonaisuudesta vastaavaa muutosjohtajaa.
Lisätietoja
Toimitusjohtaja Pasi Lehmus
pasi.lehmus(a)valtori.fi
Lue ajankohtaisista aiheista teemoittain
Pysyt perillä millaiset näkökulmat ja palvelut valtionhallinnon ICT:ssä ovat pinnalla. Tutustu vaikka kaikkiin teemoihin!
Tilaa tiedotteet ja uutiskirjeet
Saat ajankohtaiset nostot sähköpostiisi ja tiedät, mitä valtionhallinnon ICT:ssä tapahtuu. Tutustu myös aiempiin uutiskirjeisiin!