Mobiilipalvelun keskeiset hyödyt näkyvät asiakkaiden arjessa
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori tarjoaa valtionhallinnon organisaatioille mobiililaitepalvelun, joka sisältää mobiililaitteiden lisäksi keskitetyn hallintaratkaisun.
Laitteille on mahdollisuus saada erilaisia valtion integroituja palveluita. Mobiilipalvelulla on tällä hetkellä jo 28 000 käyttäjää.
Keskitetty mobiilipalvelu tuo hyötyjä niin virastojen tietohallinnolle kuin itse käyttäjille. Palvelun hankkineet virastot muistuttavat, että on hyvä kartoittaa etukäteen, mitä palvelulta halutaan: onko tarvetta uusia laitteita vai ottaa käyttöön pelkkä hallintapalvelu, sekä mitä taustajärjestelmiä kannattaa samalla uudistaa.
Keskitetty laitehallinta ja asiakastuki säästävät asiakkaan aikaa
Eräänä merkittävänä hyötynä asiakkaat näkevät laitehallinnan ja asiakastuen keskittämisen yhdelle luukulle Valtoriin.
”Laitteiden etähallinta ja mahdollisuus käyttää tukipalveluja tuottaa pienelle organisaatiolle merkittävää etua. Kun voimme ostaa palvelun, meille jää enemmän aikaa keskittyä omaan toimintaamme, eikä käyttää resursseja itse palvelun tuottamiseen”, kertoo tietojärjestelmäekonomisti Kari Hietaniemi Rahoitusvakausvirastosta.
Johtava asiantuntija Anna Hosia Maanmittauslaitoksesta toteaa, että Valtorin tarjoama palvelu, yhtenäinen hallinta ja tietoturvallisuus houkuttivat Mobiilipalvelun käyttöönottoon.
”Tietohallinnon näkökulmasta näen hyötynä erityisesti keskitetyn hallinnan, pakotetut tietoturvapäivitykset sekä raportoinnin esimerkiksi siitä, kuinka paljon laitteita meillä on käytössämme”, Hosia summaa.
Kieku, intranet ja muut valtionhallinnon palvelut integroidusti
Valtioneuvoston kanslian näkökulmasta konkreettisin hyöty palvelun käyttäjille on laitteelle integroidut palvelut.
”Ministeriöiden ja ulkoasiainhallinnon käyttäjille intranetin saaminen mobiiliin oli tervetullut uudistus”, kertoo johtava asiantuntija Aki Nieminen Valtioneuvoston kansliasta. Nieminen muistuttaa, että organisaation kannattaakin miettiä, mitkä palvelut tuovat aitoa lisäarvoa käyttäjille.
”On hyvä olla selkeä etenemissuunnitelma ja ymmärrys siitä, mitä palveluita halutaan käyttää mobiilisti. Esimerkiksi intran pakottaminen mobiiliin ei ole aina järkevää.”
Kieku-palvelun integrointi helpotti työaikojen kirjaamista. ”On tärkeää näin korona-aikana, että jos omalla työasemalla ei pysty kirjaamaan työtuntejaan, mobiililaitteella pystyy”, Nieminen kuvailee.
Mobiilipalveluun integroitu TOP-portaali mahdollistaa ministeriöiden virkamiehille suoran yhteyden Valtorin Asiakastukeen ja portaalissa oleviin ohjeisiin. Asiakastuki käsittelikin viime vuodenvaihteessa merkittävästi normaalia enemmän palvelupyyntöjä, joista suuri osa keskittyi Mobiilipalvelun uudistettuun käyttöönottoon.
Kehitystyötä asiakkaiden kanssa
Maanmittauslaitoksen työntekijöitä osallistui pari vuotta sitten Valtorin järjestämään mobiilipalvelun käyttöä koskevaan kehittämistyöpajaan. Anna Hosia kertoo saaneensa positiivista palautetta asiakkaita osallistavasta työpajasta työtoveriltaan.
Asiantuntija Pekka Rautiainen ja Aki Nieminen valtioneuvoston kansliasta iloitsevat, että yhteistyö Valtorin kanssa on sujunut hyvin ja palvelu on osoittautunut kustannustehokkaaksi.
”Valtorista löytyy näkemystä ja osaamista. Yhdessä kehittämällä ja riittävillä resursseilla varmistetaan, että palvelu kehittyy toivottuun suuntaan”, Nieminen pohtii lopuksi.
Lisätietoa
Valtorin asiakaspalvelupäälliköt
Uutinen: Laitteesta, ajasta ja paikasta riippumaton virtuaalinen työalusta
Uutinen: Työasemia ja mobiililaitteita saa nyt eri tarpeisiin paketoituina palveluina
Lue ajankohtaisista aiheista teemoittain
Pysyt perillä millaiset näkökulmat ja palvelut valtionhallinnon ICT:ssä ovat pinnalla. Tutustu vaikka kaikkiin teemoihin!
Tilaa tiedotteet ja uutiskirjeet
Saat ajankohtaiset nostot sähköpostiisi ja tiedät, mitä valtionhallinnon ICT:ssä tapahtuu. Tutustu myös aiempiin uutiskirjeisiin!