Valtori är ett ämbetsverk inom finansministeriets administration vars produktion av grundläggande datatekniktjänster grundas på lagen (1226/2013) och förordningen (132/2014) om anordnande av statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster samt på lagen (10/2015) och förordningen (1109/2015) om säkerheten i den offentliga förvaltningens säkerhetsnät.
Enligt lagen om anordnande av statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster svarar finansministeriet för den strategiska styrningen av Valtori, ledningen av den informations- och kommunikationstekniska beredskapen, styrningen av beredskapen och säkerheten samt för ledningen av de kommersiella principerna. Ministeriet fastställer också långsiktiga riktlinjer och mål för Valtori.
Enligt lagen om den offentliga förvaltningens säkerhetsnät svarar finansministeriet för styrningen av säkerhetsnätets allmänna administrativa, strategiska, finansiella och informations- och kommunikationstekniska beredskap samt för styrningen och övervakningen av beredskapen och säkerheten. Finansministeriet svarar för styrningen och övervakningen av säkerhetsnätets tjänsteproduktion efter att ha hört förhandlingsgruppen TUVE.
Valtoris verksamhetsmodell
Valtoris kunddelegation stöder kundhandledning och utveckling av verksamhet.
Förhandlingsgruppen i säkerhetsnätverksamhet fungerar som stöd för finansministeriets styrning av säkerhetsnätets strategiska och ekonomiska styrning, för den informations- och kommunikationstekniska beredskapen, styrning av beredskap och säkerhet samt för styrning av säkerhetsnätets tjänsteproduktion.
Valtoris kunddelegation stöder kundhandledning och utveckling av verksamheten. Kunddelegationen hanterar och följer bl.a. utvecklingen av verksamheten och tjänsterna, kvaliteten på tjänsterna samt kundnöjdheten, prissättning av tjänsterna, utvecklingen av omkostnaderna samt frågor gällande användningen av tjänsterna.
Förhandlingsgruppen i säkerhetsnätverksamheten som tillsatts av statsrådet fungerar som stöd för finansministeriet i säkerhetsnätverksamhetens strategiska och finansiella styrning, styrning av beredskap och säkerhet samt i styrning av säkerhetsnätets tjänsteproduktion.
Kund- och samarbetsgruppen i säkerhetsnätverksamheten (ASRY) som tillsatts av finansministeriet har som uppgift att samordna behoven hos de instanser som svarar för säkerhetsnätverksamheten, användare av nätet, tjänsteproducenter samt hos andra intressegrupper. Gruppen framför initiativ angående sina uppgifter till finansministeriet och Valtori.
Säkerhetsnätets tjänster produceras av förutom Valtori även av Suomen Turvallisuusverkko Oy (STUVE). Valtori producerar informations- och kommunikationstekniska tjänster samt integrationstjänster, medan Suomen Turvallisuusverkko Oy producerar nätverks- och infrastrukturtjänster.
Du kan läsa mer om säkerhetsnätverksamheten på Finansministeriets sidor.
Valtoris organisationsstruktur
Bild: Valtoris organisationsstruktur (bildkälla: Valtori)
Majoriteten av Valtoris personal arbetar i produktion, användarstöd och tjänster:
- Produktion tar hand om tjänsterna och ansvarar för att de fungerar.
- Användarstödet ger stöd till dem som använder våra tjänster både genom tjänsteportalen, per telefon, distansuppkoppling samt efter behov på plats.
- I Tjänsterna koncentrerar man sig på att utveckla tjänsterna i produktionen och att överväga nya tjänster för framtiden. I verksamheten arbetar även projektchefer samt personer som svarar för datasäkerhet och arkitektur.
Kundtjänstcheferna som arbetar med kundkontakter motsvarar ledningen för dataadministration hos våra kunder. De svarar för en övergripande ledning av våra kundkontakter enligt kundrelationsprocessen och enligt samarbetspraxis som man kommit överens om med kunden.
Interna tjänster samt Kommunikation och Marknadsföring säkerställer Valtoris smidiga verksamhet. Till exempel Valtoris ekonomiansvariga samt specialisterna för kommunikation och marknadsföring, samarbetar också med våra kunder.
Valtori leds av verkställande direktör.