Centrala siffror
På Valtori arbetar ca 1 600 personer, varav ca 75 % är män och ca 25 % kvinnor. |
|
|
De vanligaste titlarna är systemexpert, ICT-expert samt expert inom data- och kommunikationsteknologi. Valtori ansvarar för ca 99 500 arbetspunkter. |
Det finns ca 20 filialer runt om i Finland. De största filialerna personalmässigt är Helsingfors, Rovaniemi, Tavastehus och Jyväskylä. |
|
|
År 2023 var nöjdheten bland personalen 3,82 på skalan 1–5 (5 = bäst). |
Vinsten år 2023 var sammanlagt 467 milj. euro. |
|
Valtoris fem största kunder till faktureringsvolymen var år 2022 Rättsregistercentralen, Statsrådets kansli, Polisförvaltningen, Skatteförvaltningen och Försvarsmaktens logistikverk. |
Historia
Uppgiften för finansministeriets tillsatta projekt (TORI-projektet) att koncentrera branschoberoende informations- och kommunikationstekniska uppgifter (ICT) var att samla ihop branschoberoende ICT-uppgifter i statens ICT-servicecenter och ämbetsverk enligt riktlinjerna i regeringsprogrammet och det finanspolitiska ministerutskottet. TORI-projektets mandatperiod var 7.5.2012 - 31.12.2015.
Sammanlagt överfördes branschoberoende ICT-uppgifter från ca 80 enheter i statsförvaltningen till Valtori. Med dessa avses tjänster vars produktion eller organisering inte kräver betydande branschspecifikt kunnande och som grundas på allmänt använda enhets- och programvarulösningar och teknologi.
Funktionsöverföringarna (eller TORI-överföringarna) förverkligades som ämbetsverkspecifika överföringsprojekt där man kartlade branschoberoende ICT-uppgifter, personer, avtal och andra produktionsfaktorer som ska överföras. De första överföringarna förverkligades i mars 2014 och den sista i juni 2016.
1 Mars 2014 är också tidpunkten då Valtoris verksamhet började.
Viktiga händelser under de gångna åren
2023
- Användningen av Valtoris tjänster utvidgades och Valtoris totala omsättning ökade ytterligare. Ökningen skedde särskilt inom Tuve-verksamheten.
- De strategiska huvudmålen som styr Valtoris verksamhet var: nöjda kunder, utmärkt funktionsförmåga, betydelsefullt arbete och kostnadseffektiv verksamhet.
- Under året satsade Valtori på servicestrategiarbetet. Kundkretsen involverades i stor utsträckning i bearbetningen av servicestrategin.
- Valo-programmet för utveckling av Valtoris interna verksamhetsmodeller inleddes sommaren 2023.
- Den fortsatt utmanande verksamhetsmiljön i och med Rysslands anfallskrig i Ukraina påverkade tyngdpunkterna i utvecklingen av Valtoris övergripande säkerhet.
- Att tjänsterna fungerar störningsfritt är ett av Valtoris viktigaste mål. Antalet omfattande störningar ökade något under året, men samtidigt uppnådde man en god nivå på lösningarna för störningarna.
- Kundorienteringen förverkligades i enlighet med målen och resultaten av kundnöjdhetsmätningarna är på en god nivå för såväl beslutsfattarna och ICT-kontaktpersonerna som serviceanvändarna.
- Marja Rantala inledde sitt arbete som verkställande direktör.
2022
- År 2022 utvidgades användningen av Valtoris tjänster ytterligare i och med digitaliseringen och nya kundrelationer.
- Det första året med den nya strategin. Strategins huvudmål är nöjda kunder, ett betydelsefullt arbete, utmärkt funktionsförmåga och kostnadseffektiv verksamhet.
- Strategin stöddes med förändringsprogrammet.
- En omfattande organisations- och verksamhetsmodellreform genomfördes.
- Fortfarande en utmanande verksamhetsmiljö i och med Rysslands anfallskrig i Ukraina.
- Förändringarna i verksamhetsmiljön kräver satsningar på att utveckla den övergripande säkerheten och Valtori fick en betydande flerårig tilläggsfinansiering för detta.
- Att förbättra kundnöjdheten var vårt viktigaste strategiska mål och det lyckades vi utmärkt med. Mätningen under försommaren gav en bild av rätt riktning och den kundnöjdhetsenkät som genomfördes i slutet av året bekräftade att våra kunders nöjdhet är på en hög nivå och till och med överskred målen för 2022.
- Marja Rantala valdes till ny verkställande direktör för Valtori.
2021
- DI Tero Latvakangas blev vår verkställande direktör.
- Vi förnyade strategin.
- Vi valde utveckling av kundupplevelsen till tyngdpunkt.
- Vi inledde planeringen och genomförandet av en organisationsreform till stöd för strategin.
- Samarbete med kunderna, kostnadseffektivitet och verksamhetens målinriktning stod i fokus under det första året för Valtoris Förändringsprogram.
- Valtoris kunddelegation förnyades. Målet var att öka genomslagskraften för klienthandledningen.
- På våren uppdagades en sårbarhet i statsförvaltningens distansanvändningstjänst. Enligt utredningarna hade sårbarheten dock inte utnyttjats på statsförvaltningens IT-miljö.
- Årets största störning inträffade i juli när en grävmaskin bröt den optiska fiber-förbindelsen. Efter störningssituationen säkerställdes reservförbindelserna till överenskommen nivå och tillsammans med leverantören korrigerades de brister som observerats i processen.
- Användarstödet fick en chattbot och telefonförmedlingen samtalsroboten Puhebotti.
- Den tredje Valtori Akademin avslutades. Detta erbjöd än en gång unga i början av sin karriär en möjlighet att utvecklas yrkesmässigt.
2020
- På grund av coronaviruspandemin övergick man inom statsförvaltningen till omfattande distansarbete. Valtori möjliggjorde distansarbete bland annat genom att utvidga kapaciteten.
- Antalet webbmöten fördubblades och distansförbindelser användes samtidigt av upp till drygt 30 000 personer.
- Fokus i Användarstödet flyttades från närstöd till kundstöd. Antalet kontakter som togs genom elektroniska servicekanaler ökade med cirka 25 procent jämfört med året innan.
- Användarnöjdheten med statsförvaltningens IT-stödtjänster var 9,31 på skalan 1-10.
- Kundnöjdheten med Valtoris verksamhet var 2,83 på skalan 1–5.
- Personalnöjdheten var 3,73 på skalan 1–5 och överskred därmed genomsnittet för statsförvaltningen.
- Valtoris styrningsmodell ändrades när Valtoris styrelse upplöstes.
- Valtoris verksamhet reformeras i och med Förändringsprogrammet. Under året förbereddes och planerades reformen. Den tvååriga genomförandefasen inleddes i början av 2021.
- Förenhetligandet av tjänsterna fortskred enligt planerna.
- Störningarna minskade och tjänstekvaliteten förbättrades när man vidtog de åtgärder som tas upp i kvalitetsprogrammet som påbörjades hösten 2019.
- Tuve-affärsverksamheten utvidgades, och allt flera kunder började använda båda affärsverksamhetsområdenas tjänster.
- På hösten inledde finansministeriet (FM) en granskning av hur säkerhetsnätverksamheten ska organiseras.
- Uppföljningsutvärderingen av systemet för hantering av informationssäkerheten resulterade i att ISO 27001-certifikatet fortsätter att vara i kraft.
- Kompetensen bland Valtoris anställda utvecklades aktivt. För utbildning användes 2,3 miljoner euro.
- Ett lönesystem började tillämpas.
- Genom många automatiseringar uppnåddes en inbesparing på cirka 1 200 dagsverken.
- Antalet anställda i slutet av året var 1 408.
2019
- I enlighet med den organisationsförändring som trädde i kraft 1.4.2019 styrs Valtoris funktioner genom affärsområdena (Tori och Tuve).
- Finlands regering föreslog en lagändring med hjälp av vilken Valtoris styrmodell kunde göras tydligare genom att slopa Valtoris styrelse. Lagändringen trädde i kraft 15.3.2020.
- I Valtori grundades en automatiseringsenhet och påbörjades tillsammans med Palkeet ett gemensamt projekt med artificiell intelligens som blir färdigt 2020.
- I Valtori grundades en Resultatenhet för kommunikation och anställdes en kommunikationschef.
- Valtori deltog i kapacitetsövningarna KYHA19 och TAISTO19.
- Finland inledde sin tredje period som EU-ordförande i juli. Valtoris roll var att säkerställa att datatekniken och datakommunikationen fungerade smidigt och utan störningar under hela ordförandeskapet.
- Ett kvalitetsprogram som fokuserar på en förbättring av tillgängligheten till tjänster och som täcker båda affärsområdena påbörjades. Programmet fortsätter in på 2020.
- Av servicefaktureringen hänförde sig 74 % till enhetliga tjänster.
- Antalet besökare hos den standardiserade arbetsstationstjänsten Valtti översteg 20 000.
- Medelvärdet för förfrågningar utgående från enskilda begäran av tjänster var 9,2 på en skala av 1–10. Under året gavs respons nästan 75 000 gånger.
- Av de praktikanter som deltog i programmet Valtori Akademi som arrangerades för andra gången fick 19 ordinarie tjänst.
- Från utbildningen Från expert till arkitekt utexaminerades de 12 första deltagarna.
- Totalnöjdheten (VMBaro) i enkäten om personalnöjdhet var 3,55.
- Antalet anställda i slutet av året var 1 402.
2018
- För användarna öppnades möjligheten att chatta i Tjänsteportalen, man började ge stöd också på svenska och servicetiderna utvidgades efter behov.
- Användarna gav respons i form av nästan 30 000 svar på frågan om de tyckt att tjänsten varit lyckad och snabb. Medelvärdet på betyget på en nivå på 1–10 var 9,2.
- Man lyckades få in alla kundmiljöer i ett verksamhetsstyrningssystem.
- Valtori hade en betydande roll gällande de tekniska arrangemangen vid toppmötet mellan Donald Trump och Vladimir Putin i Helsingfors i juli.
- Det första ibruktagandet av myndigheternas nödcentralsdatasystem för gemensamt bruk och med ett riksomfattande nätverk gjordes i nödcentralen i Uleåborg i slutet av november.
- Man började undersöka de möjligheter som artificiell intelligens medför.
- Av servicefaktureringen hänförde sig 56 % till etablerade tjänster. Dessa berör 39 kundämbetsverk.
- Totalnöjdheten (VMBaro) i enkäten om personalnöjdhet var 3,60. Personalnöjdheten förbättrades jämfört med året innan.
- Antalet anställda i slutet av året var 1 299.
2017
- 31.12.2017 Verksamhetsstyrningssystemet TOP (ServiceNow) täckte nästan alla kundförhållanden.
- 14.11.2017 Temat för Valtoris kunddag var bl.a. digitalisering och kundupplevelser.
- 12.10.2017 Hansels och Valtoris gemensamma ICT-dag samlade nästan 250 kunder och 30 tjänsteleverantörer. Temat för dagen var ”Produktivitet med smidiga tjänster”.
- 10.5.2017 Valtori medverkade i Valtio Expo som en del av nätverket för statens tjänsteleverantörer.
- 15.5.2017 Valtoris tjänsteportal förnyades: mångsidigare stöd till kunder.
- 1.5.2017 Valtoris organisationsstruktur och ledningens sammansättning förnyades: Tjänsteproduktionen delades upp i tre delar: Användarstöd, Tjänster och Tjänsteproduktion. De administrativa stöduppgifterna slogs samman till gemensamma tjänster som täcker hela Valtori.
- På våren koncentrerades Valtoris kundstöd till Jyväskylä och Tavastehus.
- 1.1.2017 En kundinriktad verksamhetsmodell infördes. Kundspecifika lag bildades, vilka innefattade experter från olika kompetensområden.
2016
- 31.12.2016 Valtori uppnådde kraven på grundnivå för förvaltningens datasäkerhet.
- 8.12.2016 Samarbetsförhandlingen om omorganiseringen av affärsverksamheten avslutades.
- 25.10.2016 Valtoris kunddag samlade cirka 200 kunder.
- 12.10.2016 Samarbetsförhandlingen om omorganiseringen av affärsverksamheten började.
- 1.7.2016 Verkställande direktör Pasi Lehmus inledde sitt arbete efter att Kari Pessi avgått med pension.
- 1.6.2016 De säkerhetsnätsverksamhetsuppgifter (Tuve) som producerats vid förvaltningens IT-central HALTIK och den personal som arbetat med uppgifterna blev en del av Valtori.
- 17.5.2016 Valtori medverkade i Valtio Expo som en del av nätverket för statens tjänsteleverantörer.
- 14.3.2016 Den nya styrelsen inledde verksamheten med Pekka Ruuhonen som ordförande.
2015
- 31.12.2015 Verksamhetsöverföringarna till Valtori (exkl. Tuve-tjänsterna) slutfördes.
- 31.12.2015 Terminaltjänsten VALTTI, ICT-infratjänsterna för arbetskontoret och Publiceringsplattformstjänsten YJA var klara att tas i bruk.
- 28.10.2015 Valtoris och Hansels gemensamma ICT-dag samlade över 300 kunder och över 40 tjänsteleverantörer.
- september–oktober 2015 Pilotinförandena av VALTTI-terminaltjänsten började.
- 30.9.2015 Fjärranvändningstjänsten Kauko och Kapacitetslösningen Vaka var klara att tas i bruk.
- 16.9.2015 Valtoris kunddag samlade cirka 200 kunder.
- 19.5.2015 Valtori medverkade i Valtio Expo som en del av nätverket för statens tjänsteleverantörer.
- 11.5.2015 TaitaVa-projektet för en enhetlig verksamhetskultur började.
- 1.4.2015 Organisationsreformen för serviceproduktion och kundrelationshanteringen trädde i kraft.
- 1.1.2015 Valtoris ordinarie ledning började i sin uppgift.
2014
- 30.10.2014 Valtoris kunddag samlade cirka 330 kunder till Paasitorni.
- 1.10.2014 Verkställande direktör Kari Pessi började i sin uppgift.
- 9.9.2014 Rekryteringen av Valtoris ordinarie ledningen började.
- 1.9.2014 Valtoris huvudkontor i Jyväskylä började sin verksamhet (den officiella invigningen hölls 17.10.2014).
- 1.3.2014 Valtoris verksamhet inleddes när de första överföringarna av branschoberoende funktioner gjordes och över 400 ICT-experter inom statsförvaltningen övergick i Valtoris tjänst. Kari Pessi började som tf. verkställande direktör.