Yhteistyöllä tuotamme asiakkaiden tarpeita vastaavia palveluita
Palveluitamme voidaan kehittää mahdollisimman hyvin asiakkaiden tarpeita vastaaviksi vain tekemällä tiivistä yhteistyötä. Palveluiden kehittämistarpeet nousevat asiakkailta. Kehittämisellä voidaan tähdätä eritasoisiin uudistuksiin, esimerkiksi palvelun toiminnalliseen muutokseen tai täysin uudenlaisen palvelun luomiseen.
Asiakasyhteistyötä parhaimmillaan: Case Kotimainen pilvi
Hyvänä esimerkkinä yhteisestä, uudenlaisesta kehittämisestä asiakkaiden kanssa on Kotimaisen pilven projekti. Työtä ohjaa Valtorin Asiakasneuvottelukunta. Projektissa määritetään palvelukokonaisuus, jossa pilvipalvelut voidaan tuottaa turvallisesti ja hallitusti myös kriisiaikana ja tiukkojen varautumistarpeiden mukaisesti. Tarve on noussut asiakkaiden tarpeesta ja aloitteesta.
Lähtökohtana oli useita organisaatiokohtaisia näkemyksiä ja tarpeita. Ne kerättiin yhteen ja muodostettiin kolme yhteistä, konkreettista palvelutarvetta:
- ”turvasatama” pilvipalveluissa olevalle tiedolle,
- kotimaiseksi luokiteltava turvallinen pilvipalveluiden tuotantoympäristö sekä
- pilvipalvelussa toimiva yhteinen ja pysyvä palveluiden kehitysympäristö.
Huomio suunnattiin tästä palveluiden toteuttamiseen ja arvioitiin soveltuvin tuotantoympäristö. Määrittelimme sen, kehitämmekö valtion omia vai kumppanien konesaleja pilviteknologiaa hyödyntäviksi, tuommeko omiin konesaleihin hypervendorien teknologiaa vai hyödynnämmekö jo olemassa olevia julkipilven kansainvälisiä palveluntuottajia. Tämän jälkeen selvitettiin palveluntuottajien palveluiden hyödyntämisen soveltuvuus ja lainmukaisuus. Työ on edelleen käynnissä.
Huomioitavaa on ollut yhdessä tekeminen ja halukkuus keskustella avoimesti erilaisista mahdollisuuksista ja tarpeista. Työhön on osallistunut eri vaiheissa noin 30 asiakasorganisaatiota ja mahdollisina tuottajina on kohdattu reilusti toistakymmentä toimittajaa. Projekti ei olisi mennyt maaliin Valtorin omien voimien avulla: tarpeet ja vaatimukset ovat olleet niin monimuotoiset ja hallinnonalakohtaiset, että perusmuotoinen tuotteistusprojekti ei olisi niitä pystynyt tunnistamaan.
Yhteistyössä olemme saaneet paljon laajemman perustan palvelulle ja oppineet myös toimimaan yhdessä tavoitteiden saavuttamiseksi. Pilvipalveluissa on tulevaisuus ja pilvitransformaatio on meille kaikille tosiasia.
Yhteiskehittäminen on tullut jäädäkseen
Yksi konkreettinen väylä yhteistyölle on kehittämisen yhteistyöryhmät (KEHRY). Turvallisuusverkkotoiminnan ryhmä on perustettu aiemmin tänä vuonna ja TORI-palveluihin keskittyvä ryhmä aloittaa vuodenvaihteessa. KEHRYssä seurataan vuorovaikutteisesti esimerkiksi kehitystoimenpiteiden konkreettista etenemistä.
Kotimaista pilveä vastaavia yhteiskehitysprojekteja aiotaan jatkossa tehdä samalla tiiviillä yhteistyöotteella, jotta voimme tuottaa palveluita, jotka vastaavat aidosti asiakkaan tarpeisiin.
Jari Virtanen
Palvelujohtaja
Lue ajankohtaisista aiheista teemoittain
Pysyt perillä millaiset näkökulmat ja palvelut valtionhallinnon ICT:ssä ovat pinnalla. Tutustu vaikka kaikkiin teemoihin!
Tilaa tiedotteet ja uutiskirjeet
Saat ajankohtaiset nostot sähköpostiisi ja tiedät, mitä valtionhallinnon ICT:ssä tapahtuu. Tutustu myös aiempiin uutiskirjeisiin!