Yhteinen kaista tehokkuuteen Pasilan virastotalossa
Kaikki saman katon alla sijaitsevat virastot saavat käyttöönsä Valtorin Reitti-liityntäverkon.
Pasilan virastotalossa on kahdeksan viraston tilat ja satoja verkon käyttäjiä. Aiemmin jokaisella virastolla oli oma laajakaistayhteytensä ja palveluntarjoajansa. Virastokeskuksen tietoliikenneyhteyksiä yhtenäistetään parhaillaan, ja kaikki saman katon alla sijaitsevat virastot saavat käyttöönsä Valtorin Reitti-liityntäverkon.
Käyttöönotot on suunniteltu asiakaskohtaisesti jokaisen viraston tilannetta kuunnellen. Valtorin liityntäverkkopalvelulla asiakkaan toimipisteet liitetään sisäisiin ja ulkoisiin verkkopalveluihin.
”Kilpailutimme laajakaistayhteyksien tarjoajat valtakunnallisesti kolmisen vuotta sitten. Pasilan virastotalossa yhden yhteyden käyttöön siirtymisessä on ollut edellytyksenä se, että laajakaistayhteyden on oltava tarpeeksi järeä palvelemaan kaikkia virastoja”, kertoo tuotepäällikkö Pekka Vanhoja Valtorista.
Asiakastilanteet edellä
Yhteisen tietoliikennepalvelun käyttöönotto on toteutettu Pasilan virastotalossa asiakkaiden tarpeita kuunnellen. Osassa virastoista palvelu on jo käytössä, osaan se on vielä tulossa vuoden 2019 aikana.
”Käyttöönotot on suunniteltu asiakkaan ICT-palveluiden elinkaaren mukaisesti. Jos virastossa on esimerkiksi työasemakehitys käynnissä, yhteinen tietoliikennepalvelu ja sen käyttöönotto tulee luonnollisimmin osana tätä muutosta.”
Keskitetyn palvelun hyötyjä on se, että tukitoiminnot eivät ole samaan tapaan henkilösidonnaisia kuin aiemmin ja asiakkaita pystytään palvelemaan päivystysrinki-tyyppisesti. Tietoliikenneyhteyksissä esiintyy väistämättä aika ajoin jonkin asteisia häiriötilanteita.
”Keskitetty palvelu mahdollistaa sen, että asiantuntijamme pystyvät reagoimaan häiriöihin etunojassa jo ennen kuin tieto siitä edes on asiakkaalla”, Vanhoja pohtii.
Liikkuvuutta ja joustoa tarvitaan
Valtorin tuotteistetut lähiverkko- ja päätelaitepalvelut mahdollistavat sen, että käyttäjä pääsee kannettavallaan verkkoon ja omiin palveluihin kiinni suoraan missä tahansa virastossa, jossa on Lähireitti-palvelu käytössä. ”Asiakkaat arvostavat sujuvan liikkuvuuden mahdollistamista.”
Liikkuvuutta tuetaan myös tilaratkaisuilla. Pasilan virastotalossa on yhteiset työskentelytilat myös muille kuin talon omille valtionhallinnon työntekijöille.
Tuotepäällikkönä Vanhoja on asiakkaiden kanssa yhteydessä palvelun käyttöönottoon liittyen heti palvelun esittelyvaiheessa. Asiakkaita on kuitenkin tärkeää kuunnella myös käyttöönottoprojektin aikana ja sen jälkeen tuotantovaiheeseen siirryttäessä. ”Tuotekehitystarpeita voi tulla esiin missä tahansa palvelun käytön elinkaaren vaiheessa, jolloin niihin on tartuttava.”
Lue myös
Tarinoita Valtorin timanttisista asiakkaista, osaajista ja palveluista sekä toiminnasta
Palveluiden yhtenäistäminen ja hallittu kehittäminen tukevat osaltaan Valtorin strategian ”Luotettavat, turvalliset ja joustavat palvelut” -painopistettä. |
Lue ajankohtaisista aiheista teemoittain
Pysyt perillä millaiset näkökulmat ja palvelut valtionhallinnon ICT:ssä ovat pinnalla. Tutustu vaikka kaikkiin teemoihin!
Tilaa tiedotteet ja uutiskirjeet
Saat ajankohtaiset nostot sähköpostiisi ja tiedät, mitä valtionhallinnon ICT:ssä tapahtuu. Tutustu myös aiempiin uutiskirjeisiin!