Valtorin vuosi 2024: Panostusta strategiakokonaisuuteen ja sisäisten toimintamallien kehittämiseen

Julkaisuajankohta 5.3.2025 14.54
Tyyppi:Tiedote

Valtorin toiminta ja taloudellinen tilanne toteutui vuonna 2024 pääosin suunnitelman mukaisesti. Liikevaihto kasvoi edelleen hieman ja kustannusvastaavuus toteutui erinomaisesti.

Panostusta strategiakokonaisuuteen

Valtorin strategiset painopistealueet: tyytyväinen asiakas, erinomainen toimintakyky, merkityksellinen työ sekä kustannustehokas toiminta säilyivät ennallaan. Palvelustrategian toimeenpano-ohjelma on edennyt pääosin suunnitellusti ja jatkuu myös tulevina vuosina. Valtorin tavoitteena on jatkuva strategiaprosessi, jolla varmistetaan palveluportfolion tavoitteiden mukainen tehokas hallinta, asiakasohjaus ja strategisten tavoitteiden mukainen palveluvalikoiman kehittyminen. 

Palvelustrategiatyön lisäksi käynnissä ovat myös kumppanistrategian sekä osaamis- ja henkilöstöstrategian valmistelu. Strategiaprosessissa huolehditaan laajasta asiakkaiden ja henkilöstön osallistamisesta. 

Valtori käynnisti loppuvuodesta 2024 valtiovarainministeriön tilauksen mukaisesti valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen tavoitetila 2030 ohjelman. Valtorin vastuulla olevan ohjelman tulokset valmistuvat alkuvuodesta 2026. Tavoitetila 2030 -työssä selvitetään mitkä ovat asiakkaiden tarpeet ja vaatimukset yhteisiä tieto- ja viestintäteknisiä palveluita kohtaan tulevaisuudessa.

Kesällä 2023 käynnistynyt Valtorin sisäisten toimintamallien kehittämisen Valo-ohjelma jatkui vuoden 2024 marraskuuhun. Valo-ohjelma saavutti keskeiset tavoitteet ja muodosti hyvän pohjan loppuvuodesta käynnistyneelle Valtorin toimintamallien ja organisoitumisen uudistukselle.

Tuottavuusprojektilla tehostetaan valtion ICT- ja digitalisaatiopalveluja

Valtorin tuottavuusprojekti käynnistyi vuoden 2024 alussa ja jatkuu vuoteen 2027. Tuottavuusprojektilla tuetaan valtionhallinnon tuottavuusohjelmaa tehostamalla valtion yhteisiä ICT- ja digitalisaatiopalveluja. Säästöjen kokonaistavoite on 50 miljoonaa € ja vertailuvuosi on 2023. Vuodelle 2024 asetettu säästötavoite 5 miljoonaa euroa saavutettiin.

Toiminnan jatkuvuuden varmistaminen Valtorin toiminnan ytimessä

Turvallisuusvaatimusten täyttäminen ja toiminnan jatkuvuuden varmistaminen jatkuivat Valtorin toiminnan pysyvinä periaatteina. Toimintaympäristössä vaikuttivat edelleen kireänä jatkuneen kyberuhkatilanteen hallinta sekä varautumisen toimenpiteet. 

Palveluiden häiriöttömyys on yksi Valtorin keskeisimmistä tavoitteista. Laajavaikutteisten häiriöiden määrä pysyi edellisen vuoden tasolla, mutta ratkaisuajat kasvoivat edellisestä vuodesta. Toimintaympäristön muutoksiin liittyen jatkossakin on varauduttava merkittäviin häiriötilanteisiin ja kehitettävä häiriöistä toipumista ja tiedottamista. 

Asiakas- ja henkilöstötyytyväisyys hyvällä tasolla

Asiakaslähtöisyys on toteutunut Valtorissa pääosin tavoitteiden mukaisesti ja asiakastyytyväisyysmittausten tulokset ovat hyvällä tasolla niin päättäjien ja ICT-yhdyshenkilöiden (3,8/5) kuin loppukäyttäjienkin (4,2/5) osalta. Asiakkaiden tyytyväisyys Valtorin palvelukehitykseen ja projekteissa onnistumiseen olivat edellisen vuoden tasolla ja nämä ovat keskeisiä kehityskohteita jatkossakin.   

Henkilöstötyytyväisyys pysyi hyvällä tasolla Valtorissa, vaikka loppuvuodesta aloitettiin toiminnan uudelleen järjestely ja siihen liittyen käynnistettiin YT-neuvottelut.   

Valtorissa kestävyys on osa strategiaa ja yhteisiä arvoja. Kestävän kehityksen edistäminen pyritään huomioimaan päätöksenteossa, palveluiden kehittämisessä ja tuottamisessa, taloudessa sekä henkilöstöjohtamisessa eli arjen valinnoissa.

Avainlukuja vuodesta 2024

  • Käyttäjien tyytyväisyys Valtorin palveluihin: 4,2 (asteikko 1–5)
  • Päättäjien ja yhteyshenkilöiden tyytyväisyys Valtorin palveluihin: 3,8 (asteikko 1–5)
  • Henkilöstön työtyytyväisyys: 3,7 (asteikko 1–5)
  • Henkilöstön määrä: 1651
  • Toiminnan kokonaiskustannukset (meur): 481
  • Työasemien lukumäärä: 117 200
  • Laajat häiriötilanteet: 3,0 kpl/kk (2023: 3,0, 2022: 4,1, 2021: 3,9, 2020: 3,7 ja 2019: 7,1)

Nostoja vuodesta 2024

  • Valtorin liikevaihto kasvoi edelleen hieman.
  • Palvelustrategian toimeenpano-ohjelma on edennyt pääosin suunnitellusti ja jatkuu edelleen.
  • Valtori käynnisti loppuvuodesta 2024 valtiovarainministeriön tilauksen mukaisesti valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen tavoitetila 2030 -ohjelman.
  • Kesällä 2023 käynnistynyt Valtorin sisäisten toimintamallien kehittämisen Valo-ohjelma jatkui vuoden 2024 marraskuuhun.
  • Valtorin tuottavuusprojekti käynnistyi vuoden 2024 alussa ja jatkuu vuoteen 2027. 
  • Turvallisuusvaatimusten täyttäminen ja toiminnan jatkuvuuden varmistaminen jatkuivat Valtorin toiminnan pysyvinä periaatteina. Toimintaympäristössä vaikuttivat edelleen kireänä jatkuneen kyberuhkatilanteen hallinta sekä varautumisen toimenpiteet.
  • Palveluiden häiriöttömyys on yksi Valtorin keskeisimmistä tavoitteista. Laajavaikutteisten häiriöiden määrä pysyi edellisen vuoden tasolla, mutta ratkaisuajat kasvoivat edellisestä vuodesta.
  • Asiakaslähtöisyys on toteutunut Valtorissa pääosin tavoitteiden mukaisesti ja asiakastyytyväisyysmittausten tulokset ovat hyvällä tasolla niin päättäjien ja ICT-yhdyshenkilöiden kuin loppukäyttäjienkin osalta.

Tutustu Valtorin tilinpäätökseen 2024 (pdf)

Lisätietoa:

Marja Rantala, toimitusjohtaja, [email protected]
Hanna Kuikka, talousjohtaja, [email protected]

Lue ajankohtaisista aiheista teemoittain

Pysyt perillä millaiset näkökulmat ja palvelut valtionhallinnon ICT:ssä ovat pinnalla. Tutustu vaikka kaikkiin teemoihin!

Tilaa tiedotteet ja uutiskirjeet

Saat ajankohtaiset nostot sähköpostiisi ja tiedät, mitä valtionhallinnon ICT:ssä tapahtuu. Tutustu myös aiempiin uutiskirjeisiin!