Valtorin uudelleen järjestäminen: henkilöstövaikutukset ja muutokset toiminnassa
Julkaisuajankohta 18.3.2025 12.00
Tyyppi:Tiedote
Kuvalähde: Valtori
Valtorin uusi organisaatio astuu voimaan 1.4.2025, ja henkilöstövaikutukset ja muutokset toimintaan ovat tarkentuneet.
Valtorin uuden organisaation ja uusien toimintamallien päätavoitteena on muodostaa Valtorista entistä yhtenäisempi, tuottavampi ja kustannustehokkaampi Suomen ICT-etua ajava tietohallinnon konsernitoimija. Toiminta järjestetään tehokkaasti, taloudellisesti ja luotettavasti.
Tämä tarkoittaa, että palvelutuotantoa yhtenäistetään eri palveluympäristöjen välillä ja päällekkäisiä toimintoja poistetaan, palveluvalikoima yhtenäistetään Valtorin palvelustrategian mukaisesti, asiakasyhteistyön vaikuttavuutta parannetaan, esihenkilötyötä ja johtamista yhtenäistetään ja tukitoimintoja tehostetaan.
Henkilöstövaikutukset
Valtorissa käytiin valtion yhteistoimintalain (1233/2013) 5 luvun mukaiset yhteistoimintaneuvottelut ajalla 5.11.2024–15.1.2025. Neuvotteluiden lopputuloksena irtisanomisten arvioitiin kohdistuvan enintään 138 henkilöön.
Valtorin toiminnan uudelleen järjestelyn vuoksi 72 työntekijää irtisanotaan tehtävien päättymisen myötä. Noin 45 henkilön tehtävät muuttuvat olennaisesti. Henkilömäärä vähenee tämän lisäksi irtisanoutumisten, määräaikaisten tehtävien päättymisen ja eläköitymisten myötä.
Työ on vähentynyt olennaisesti ja pysyvästi. Ennen irtisanomisia Valtori on selvittänyt, voidaanko työntekijälle tarjota muuta hänen koulutustaan, ammattitaitoaan tai kokemustaan vastaavaa työtä.
Merkittävimmät muutokset palvelutuotannossa ja toimintatavoissa
Valtorin palvelutuotannossa tavoitteena on johtaa ja toimia yhteisten prosessien ja käytäntöjen mukaisesti sekä valtion yhteisten ICT-palvelujen (Tori) että turvallisuusverkkopalvelujen (Tuve) palveluympäristöissä. Tämä kattaa niin johtamisen, prosessit, arkkitehtuurin kuin teknisen toteutuksenkin. Vastuita selkeytetään ja päällekkäisyyksiä poistetaan. Organisoitumisen tarkoitus on tukea nykyistä ja tulevaa palvelustrategian mukaista selkeää, joustavasti asiakastarpeisiin vastaavaa palveluvalikoimaa sekä pitkän aikavälin tavoitetyön edistämistä (Tavoitetila 2030).
Prioriteettina on toiminnan jatkuvuus ja palvelujen häiriötön tuottaminen. Toiminnan yhdistäminen tehostaa peruspalveluita ja ennen kaikkea vahvistaa korkean tietoturvan ja varautumisen palveluiden toimintaa häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa. Järjestelmien ja teknologioiden elinkaaret pyritään huomioimaan entistä kattavammin.
ICT-toiminnan tukipalveluilla varmistamme kokonaisturvallisuuden hallinnan, toiminnan jatkuvuuden ja ydinprosessien vaikuttavuuden sekä kehitämme kyberturvallisuutta ja kriisinkestävyyttä sekä projektien laatua, sujuvuutta ja läpimenoaikoja.
Esimerkkejä muutoksista palveluissa
Kokoamme saman alueen palvelujen (mm. kaikki tietoliikennepalvelut) tuotannon organisatorisesti yhteen. Yksi tuote- tai palvelupäällikkö voi vastata eri turvallisuus- ja varautumisen tasoille tuotettavista palveluista. Saman alueen asiantuntijat voidaan koota yhteen samoin kuin tiettyyn, palveluille yhteiseen komponenttiin liittyvät tehtävät, kuten kaikkien eri päätelaitteiden elinkaarenhallinta. Näin varmistamme toiminnan yhdenmukaisuuden, voimme hyödyntää asiantuntijaosaamista laajasti ja hallitsemme paremmin työkuormaa.
Joitakin palveluita, kuten identiteetin- ja pääsynhallinnan palveluita, on jo pidempään kehitetty ja tuotettu keskitetysti eri toimintaympäristöihin.
Päätelaitepalveluissa järjestelmien ja teknologioiden elinkaari pystytään paremmin huomioimaan mm. kolmiportaisen palvelujen tiekartan avulla. Tiekartoilla pyrimme huomaamaan myös palvelujen väliset ja väliin jäävät kehityskohteet. Selvitämme ostopalvelun yhdistämistä eri palveluympäristöjen välillä. Kaikille työasemapalveluille tehdään yhteinen työasemakilpailutus vuoden 2025 aikana. Myös tietoliikennepalveluissa hankinnat keskitetään.
Aluepalvelujen osalta arvioimme tarpeet alueelliselle läsnäololle ja resurssien uudelleen kohdentamiselle. Palvelukanavien osalta laajennamme itsepalveluratkaisuja ja digitaalisten palvelukanavien käyttöä.
Esimerkkejä muutoksista toiminnassa
Uudelleen järjestämisellä mahdollistamme Valtorin henkilöstön sujuvan työskentelyn ja tiedonkulun molemmissa palveluympäristöissä mm. yhtenäisten työvälineiden avulla. Varmistamme tarvittavan tietoturvallisen pääsyn työkaluihin ja tietoihin.
Yhtenäisen projektitoiminnan myötä projektikyvykkyyksien vaikuttavuus paranee. Projekteja käynnistetään käytettävissä olevaan resurssikapasiteettiin perustuen. Yhtenäistämme kumppanihallintamallin parhaiden käytäntöjen mukaisesti ja vahvistamme sopimushallinnan tilannekuvaa. Käynnissä on myös toiminnanohjausjärjestelmän yhtenäistäminen.
Toimitusjohtajan esikuntaan kootaan sisäiset strategiset toiminnot; henkilöstöhallinto, talous ja raportointi, viestintä, strategiaprosessi sekä hallinto ja lakiasiat.
Merkittävimmät muutokset asiakasyhteistyössä
Asiakasyhteistyössä muutoksen tavoitteena on vahvistaa koko organisaation kykyä palvella erityyppisiä asiakasorganisaatiota paremmin ja varmistaa asiakkaiden osallistumismahdollisuudet palvelukehitykseen yhteiskehittämisen toimintamalleja hyödyntäen.
Ryhmittelemme asiakkaamme uudessa organisaatiossa ennen kaikkea tarpeiden perusteella, jotta voimme perehtyä tarkemmin tiettyjen asiakasjoukkojen tarpeisiin. Samalla tavoite on parantaa asiakaskohtaisten tilannekuvien ja keskeisten toimenpiteiden tietämystä Valtorissa. Kehitämme myös asiakasyhteistyön toimintamalliamme edelleen. Viestimme asiakasyhteyshenkilöillemme uusista vastuuhenkilöistä tarkemmin erikseen.