Valtionhallinnon pilvijuna ei ole mennyt – se liikennöi non-stop

29.10.2020 16.09
Tiedote
Kädessä olevaa piuhaa työnnetään pilveen.

Ensimmäisessä Harry Potter -elokuvassa juna Hogwartsin koululle lähtee laiturilta 9 ¾. Savupilvi peittää aseman ja pian juna katoaa horisonttiin. Vaikuttava kohtaus, jossa jotakin jää taakse ja joku on matkalla kohti uutta ja tuntematonta.

Moni asia siinä ei kuitenkaan päde todelliseen maailmaan, sillä kaikilla oikeilla junilla on vähintään kaksi yhdistävää tekijää: junien määränpäät ja reitit asemineen on tunnettuja ja ennalta tiedossa, ja junat kulkevat aikataulujen mukaan eli niitä ei ole koskaan vain yhtä. 

Pilvijunan ensimmäiset pysäkit ovat Tietoturvaamo, Pilvikypsyyskylä ja Asiantuntijala

Helsingin metro kulkee kolmen minuutin välein ja yhdestä metrosta myöhästyminen ei ole maail-manloppu. Samoin on asianlaita pilvijunan kanssa. Se on enemmänkin metro kuin kaukojuna: ajaa samaa reittiä aina uudestaan. Asemat on nähtävillä seinällä olevassa tiekartassa.

Ensimmäinen pysäkki on nimeltään Tietoturvaamo. Kyseessä on vähän hankalakulkuinen pysäkki keskellä hämärää aluetta. Olisi ikävää, jos edellisellä metrolla lähtenyt asiakkaamme olisi joutunut jäämään siellä pois sen vuoksi, että olisimme antaneet tälle vääriä ohjeita tai aikataulua olisi luettu väärin. 

Jos kuitenkin sattuu jäämään tällä pysäkillä pois, ei hätää. Seuraava metro tulee pian ja siihen asiakas saa varmasti jonkun meiltä Valtorilta mukaan auttamaan ja neuvomaan. Seuraavan asiakkaan kanssa ja seuraavalla metrolla olemmekin sitten tarkkana ja kokemuksesta viisastuneena osaamme antaa toimivat ohjeet mukaan tai lähteä alusta alkaen oppaaksi. 

Uusia asemia ja reittejä tulee jatkuvasti

Muita pysäkkejä tällä metromatkalla on Pilvikypsyyskylä, Asiantuntijala, Valvomo, Kustannuksela, Häiriö-Hallintamo, Jatkuva palvelimo, Pilvikeskus, Vaka-Pilveistämö jne. Näille asemille olemme jo asettaneet tai asettamassa pysyvän toimipisteen, jossa joko kumppanimme tai omat työntekijämme ovat päivystämässä. Heille olemme rakentaneet ohjeistukset ja työkalut, joilla he pystyvät opastamaan asiakkaitamme matkalla. 

Uusia asemia tulee reitille vielä pitkän aikaa ja niiden pystyttäminen vaatii työtä. Saattaapa eteen tulla ihan uusien reittienkin rakentaminen; on puhuttu koko valtakunnan kattavasta Suomipilviradasta ja siitä erkanevasta moniraiteisesta hybridiradasta, jossa osa matkasta tapahtuu ihan omanlaisillaan raiteilla. Näidenkin reittien lainalaisuudet ovat kuitenkin aivan samoja kuin alkuperäisen pilvijunan: uusia junia lähtee koko ajan ja kaikki ne ovat menossa jonnekin ennalta osoitettuun määränpäähän.  

Valtori on oppaana

Pilvijuna ei siis ole mennyt. Uusia asiakkaita ja uusia järjestelmiä tulee jatkuvasti mukaan matkalle ja Valtorin pilvikyvykkyydet kasvavat asiakkaiden kanssa matkan varrella. Valtorin ei ole syytä olla junan kuljettaja, eikä myöskään vartija tai järjestysmies, vaan asiakkaita auttava ja opastava konduktööri. Keskitymme tarkemmin asemiin kuin itse junaan ja rakennamme matkaa, emme perillepääsyä. 

Yhdessä asiakkaidemme, heidän asiakkaidensa ja kumppaniensa kanssa meillä on yhteinen matka, jonka aikana on mahdollisuus jakaa kokemuksia, kertoa tarpeista, etsiä tietoa, suunnitella tulevaa ja oppia toisiltamme. Voimme tuottaa yhdessä ymmärrystä tai hyödyntää sitä.

Matkalukemiseksi löytyy helposti hyllyltä vaikkapa uudet yhteiset valtiovarainministeriön laatimat ohjeet pilvimatkan tuottavuudesta tai pilvipalvelujen soveltamisesta. Muiden matkustajien kanssa voi verkostoitua Valtorin Pilvikeskuksen Yammer-keskusteluryhmässä

Kun kuulette kaukaisuudessa junan vihellyksen, se ei kerro, että juna meni jo. Se kertoo, että seuraava on kohta tulossa. 

Lue myös

Seppo Kalliomäen kasvokuva.

Seppo Kalliomäki toimii Palvelutoimisto-yksikön päällikkönä. Palvelutoimiston keskeisin tehtävä on vastata, että Valtorin palveluvalikoima vastaa asiakkaiden tarpeita nyt ja tulevaisuudessa. Yksikön tehtäviin kuuluu myös Valtorin Pilvikeskus, joka tukee siirtymää pilvipalveluihin.

Blogi Kehittäminen Pilvi