Hyppää sisältöön

Paneldiskussion om smidiga offentliga upphandlingar 1.9.2021

12.5.2021 9.22 | Publicerad på svenska 12.5.2021 kl. 14.09
Pressmeddelande
Mikrofoni seisoo omalla jalustallaan.

Hur framskrider utvecklingen av offentlig upphandling inom staten och hur framskrider verkställandet av den nationella strategin för offentlig upphandling? Välkommen till statens koncernaktörers gemensamma paneldiskussion om smidiga offentliga upphandlingar.

Tidpunkt: on 1.9 kl. 9-11
Plats: Teams, länken för deltagande skickas till deltagarna före evenemanget. 
Anmälningslänk

I paneldiskussionen dryftas smidiga offentliga upphandlingar med tanke på ansvarsfullhet, effektivitet och kunskapsledning.

I panelen deltar ekonomidirektör Kirsi Koivusaari från Hansel, programdirektör Tarja Sinivuori-Boldt från finansministeriet, projektdirektör Seija Friman från Statskontoret, utvecklingschef Kati Siikonen från Palkeet och direktör Mikko Vuorikoski från Valtori. Diskussionen modereras av Henni Purtonen, kommunikationsexpert vid Statskontorets divis-ion Ekonomi, kunskap och arbetsliv. 

I panelen diskuteras höstens aktuella prioriteringar i arbetet med att utveckla upphandlingarna. Diskussionen är indelad i tre teman: 

1. Ledning med information
Offentliga upphandlingar måste ledas baserat på kunskap. Vilka är de största utmaningarna när det gäller kunskapsbaserad ledning och vilka är förutsättningarna för kunskapsbaserad ledning? Avsnittet fokuserar på nuläget och målen för kunskapsbaserad ledning. 

2. Ansvarighet
Den nationella strategin för offentlig upphandling främjar ekologiskt, socialt och ekonomiskt ansvar för offentlig upphandling. Vad förutsätter ansvariga upphandlingar av organisationer och experter? Avsnittet fokuserar på definit-ionen av ansvarighet i offentliga upphandlingar, mätare och ansvarsrapportering.
 
3. Effektivitet och mätning
Genom förfaranden i anslutning till offentliga upphandlingar kan man utöver ekonomiska besparingar främja upphandlingarnas samhällsansvar. I avsnittet diskuteras hur man kan främja och mäta de offentliga upphandlingarnas effek-tivitet i praktiken. 

Varmt välkommen!

Ytterligare uppgifter: 
Henni Purtonen, Statskontoret, tfn 0295 50 2017, henni.purtonen(at)valtiokonttori.fi 
 

Lue ajankohtaisista aiheista teemoittain

Pysyt perillä millaiset näkökulmat ja palvelut valtionhallinnon ICT:ssä ovat pinnalla. Tutustu vaikka kaikkiin teemoihin!

Tilaa Digiarjessa valtiolla -uutiskirje

Saat IT-vinkkejä ja tiedät, mitä valtionhallinnon ICT:ssä tapahtuu. Tutustu aiempiin uutiskirjeisiin ja tilaa omaan sähköpostiisi!