ANK jatkaa työtään Valtorin asiakaskunnan äänenä

Julkaisuajankohta 26.3.2025 14.25
Tyyppi:Tiedote
Kuvalähde: Valtori

Valtorin asiakasneuvottelukunnan (ANK) tavoitteena toimikaudella 2025–2026 on kasvattaa rooliaan Valtorin asiakaskunnan äänenä ja verkostoituneena yhteistyön rakentajana.

Valtiovarainministeriön (VM) asettaman ANK:n perustehtävä on tukea Valtorin asiakasohjausta.

Asiakasneuvottelukunta käsittelee ja seuraa muun muassa Valtorin palvelujen ja toiminnan laatua ja kehittämistä, asiakastyytyväisyyttä, palvelujen hinnoittelua sekä kustannusten kehittymistä. ANK:n fokus on ennen kaikkea strategisen ja taktisen tason ohjauksessa. Jatkossa tavoitteena on käsitellä asioita aiempaa laajemmin koko Valtorin toiminnan laajuudessa.

Perustehtäviensä lisäksi ANK keskittyy tällä toimikaudella kolmeen isompaan teemaan. Ensinnäkin ANK tuottaa aktiivisesti näkemyksiä valtionhallinnon tulevaisuuden ICT-palvelurakenteesta ja toimijoiden rooleista. Tämä tapahtuu muun muassa osana valtion yhteisten tieto- ja viestintätekniikkapalvelujen vuoden 2030 tavoitetilan määrittelyä.

Toiseksi ANK tukee Valtorin palvelustrategian toimeenpanoa käsittelemällä säännöllisesti muun muassa Valtorin palveluvalikoiman ja palvelujen hinnoittelun uudistamista. Kolmantena asiana ANK keskittyy edistämään valtion ICT-kokonaisuuden tuottavuuden kehittymistä esimerkiksi kommentoimalla ja puoltamalla keskitettyjä säästötoimia.

Tavoitteena selkeämpi yhteistyöryhmärakenne ja ohjausrooli

ANK:ssa on edustajat jokaiselta hallinnonalalta, Valtorin kymmeneltä suurimmalta asiakkaalta ja Valtorista. ANK:n puheenjohtajana tällä toimikaudella jatkaa Oikeusrekisterikeskuksen ylijohtaja Jussi Kivinen. Varapuheenjohtajina toimivat Saku Airosmaa (ylijohtaja, Vero), Topi Hanhela (digijohtaja, Luke) ja Ismo Parviainen (johtava asiantuntija, SM).

ANK:n alaisuudessa toimivat Tori-palvelujen kehittämisen yhteistyöryhmä (Tori-Kehry) sekä Kokonaisturvallisuuden hallintaryhmä (Tori-KT-ryhmä), jotka niin ikään koostuvat Valtorin asiakkaista. Tällä toimikaudella ANK:n tavoite on vahvistaa asiakasyhteistyöryhmien toiminnan tavoitteellisuutta ja keskinäistä yhteistyötä. 

ANK:n periaatteisiin kuuluu aktiivinen ja mahdollisimman avoin viestintä huomioiden tietojen luokitus. ANK:ssa kukin jäsen myös sitoutuu jakamaan aktiivisesti tietoa omassa toimintaympäristössään. Erityisesti hallinnonalan edustajien tehtävä on viedä viestiä omalle hallinnonalalleen.

Lue lisää ANK:n tehtävistä ja jäsenistä täällä: https://valtori.fi/organisaatio-ja-ohjaus
Lue myös: Asiakasohjaus ja -yhteistyö tiivistyneet Valtorin asiakasneuvottelukunnan toimikaudella 2023–2024

Lue ajankohtaisista aiheista teemoittain

Pysyt perillä millaiset näkökulmat ja palvelut valtionhallinnon ICT:ssä ovat pinnalla. Tutustu vaikka kaikkiin teemoihin!

Tilaa tiedotteet ja uutiskirjeet

Saat ajankohtaiset nostot sähköpostiisi ja tiedät, mitä valtionhallinnon ICT:ssä tapahtuu. Tutustu myös aiempiin uutiskirjeisiin!