Hyppää sisältöön

Valtorin ICT-asiantuntijat huolehtivat lähetystöjen tietoverkoista maailmalla

Julkaisuajankohta 10.4.2019 14.25
Tiedote

Valtorin ICT-asiantuntijat huolehtivat ulkoministeriön (UM) henkilökunnan tietoverkoista, jotta henkilökunnalla on riittävät edellytykset toimia tietoteknisesti eri puolilla maailmaa.

Tietoliikenteen on oltava kunnossa, jotta lähetystöjen väki voi hoitaa tehtäviään turvallisesti ja rakentaa parempaa maailmaa kohdemaassaan.

Ulkoministeriön sivustolta löytyy kartta, josta näet Suomen edustustot ulkomailla. Näihin edustustoihin Valtorin ICT-asiantuntijat matkustavat huoltamaan ja päivittämään tietotekniikan järjestelmiä.

Henkilöiltä, jotka suorittavat IT-tehtäviä ulkomaankomennuksena, vaaditaan vankkaa ja monipuolista osaamista. He ovat reissussa pitkälti omien taitojensa varassa.

Se, mikä meille on normaalia arkea, kuten nopea netti ja sähköt, ei ole itsestäänselvyys toisella puolella maapalloa. Kohdemaassa voi olla esimerkiksi paahtava helle, eikä ilmastointi pelaa, ja silti työtehtävät pitää hoitaa asiaan kuuluvalla tavalla. Kaikista haasteista asiantuntijamme ovat aina selvinneet rautaisella ammattitaidollaan.

Useita työkeikkoja vuodessa ympäri maailmaa

Valtorin ICT-asiantuntijat Jukka Kumpula ja Hannu Tiilikainen tekevät, muutamien muiden valtorilaisten lisäksi, yhteensä kymmeniä työmatkoja vuodessa ympäri maailmaa. Molemmilla herroilla on pitkän uran lisäksi rautainen ote ja taito tehdä töitä haasteellisissakin oloissa. Kumpikin siirtyi Valtoriin ulkoministeriön palveluksesta marraskuussa 2015.

Jukka Kumpula kertoo aloitteensa ministeriön lehdistö- ja kulttuuriosastolla mikrotukihenkilönä vuonna 1994. ”Olin tekemässä ensimmäisiä Web-sivuja. UM:n tietotekniikkaan siirryin vuoden 1998 alusta. Aluksi olin kehittämässä intranetiä, josta siirryin palvelinhallinnan puolelle.”

Kumpula muistelee, että vuosituhannen vaihteessa oli Suomen ensimmäinen EU-puheenjohtajuuskausi. ”Jokainen palvelin piti käydä päivittämässä maailmalla, koska pelättiin, että ne lakkaavat toimimasta. Onneksi näin ei käynyt.”

Vuoden 2000 alkupuolella Kumpula alkoi tehdä ensimmäisiä pidempiä virkamatkojaan ulkomaille. Koneita alettiin päivittää silloin niiden elinkaaren mukaan noin viiden vuoden välein.

Hannu Tiilikainen työskenteli aikaisemmin Säteilyturvakeskuksessa tarkastajana. Kun elämään piti saada uutta säpinää, hän näki eräänä sunnuntaina Helsingin Sanomissa työpaikkailmoituksen, jossa haettiin tietoliikenneasiantuntijaa. Tehtävä kuulosti tosi mielenkiintoiselta.

Ensimmäinen työmatka Afrikkaan suuntautui Addis Abebaan. ”Istuin mukavasti ilmastoidussa autossa, joka ajoi pölyisiä katuja pitkin. Kun pysähdyimme risteykseen, koin kulttuurishokin: köyhä nainen koputti auton ikkunaan lapsi kainalossaan. Totesin, ettei maailma ole oikeudenmukainen.”

Työn suola on siinä, ettet etukäteen tiedä, mikä on uuden päivän teema ja missä päin maailmaa. ”Ympäri maailma tulee ongelmia selvitettäväksi, joten yksikään päivä ei ole samanlainen”, Tiilikainen sanoo.

Jokaisessa maassa toimii onneksi netti

Jokaisessa maassa toimii internet, ainakin jotenkin – jos ei muuten, niin satelliittiyhteyden välityksellä. Tämän lisäksi kriisialueilla on vielä päivittäisessä käytössä satelliittipuhelimia ja erilaisia satelliittiterminaaleja. Kiinteän nettiyhteyden saaminen joissakin maissa voi kestää useamman kuukauden ja myös mobiiliyhteyksissä voi olla rajoituksia.

Kumpula ja Tiilikainen ketjuttavat työmatkojaan siten, että heillä on useampi maa samalla keikalla. Kaksi viikkoa on maksimiaika, jonka he ovat pois Suomesta. Vuosien varrella lähetystöjen väki on tullut heille tutuksi. Samaa henkilökuntaa näkee ympäri maailmaa eri kohdemaissa.

”Bangkokista on saatettu siirtyä Afrikkaan, jossa seuraavan kerran tapaamme. Työn kannalta on hyvä, kun tunnetaan. Aikataulujen säätäminen on helpompaa tutun ihmisen kanssa. Viestintä esimerkiksi järjestelmäkatkoista on tärkeää”, Kumpula toteaa.

 ”Vaikka en diplomaatti olekaan, niin diplomatiaa on käytetty matkan varrella”, hän hymyilee.  

Lähetystöjen IT-tuki on hoidettu siten, että jokaisessa kohdemaassa on OTO-pääkäyttäjä, joka antaa tukea paikallisesti tai välittää tukipyynnöt Helsinkiin.

Matkatarinoita maailmalta

Kumpula muistelee kaiholla, kuinka Syyria oli aikoinaan vapaa ja länsimaalainen. Damaskos oli kaunis ja tuhansia vuosia vanha kaupunki, jossa oli Suomen suurlähetystö. Paikka oli historiallinen ja turvallinen verrattuna Kairoon, jossa on todella paljon ihmisiä. ”Damaskoksen isossa basaarissa huudeltiin Anttilan hinta ja Stockmannin laatu, kun tunnistettiin suomalaiseksi.”

Tiilikainen kertoo veijaritarinan, joka tapahtui hänelle Kiinan Kantonissa, jossa taksin hinnaksi tuli nelinkertainen hinta. Tiilikainen saapui kuumeisena Kantonin lentokentälle. Edustustosta oltiin sanottu, että ota taksi hotellille, se maksaa 110 renminbiä (noin 11 €). Herramiesten pitämässä taksitiskissä hinnaksi kuitenkin kerrottiin 400 renminbiä. ”Siinä sitten kiisteltiin jonkin aikaa hinnasta.”

”Paikalliset sanoivat, että korkeampi hinta johtuu siitä, että tämä on uusi lentokenttä ja pidempi matka kaupunkiin.” Tiilikainen totesi heille, että tämä on vanha lentokenttä, mutta kun hän oli sairas, päätti maksaa korkean hinnan – pääsisihän sitten hotellille hienolla limusiinilla, koska kuitissa luki Limo-taksi. ”Alakerrassa odottikin sitten kuppainen Toyota Corolla. Hyvin tehtyä vedätystä pitää aina arvostaa.”

Hotelliin päästyään Tiilikainen otti lääkkeet ja nukkui 24 tuntia, jonka jälkeen hän oli taas työkuntoinen.

Kun tulee kylmästä Pohjolasta, ei aina tajua, että jossakin maassa menee lumen vuoksi koko maa sekaisin. ”Lontoossa tuli kerran lunta 5 cm:ä. Koko Heathrow'n lentoasema suljettiin eikä sieltä päässyt minnekään. Lumen vuoksi jäimme jumiin Lontooseen, kunnes lopulta matka jatkui Etelä-Afrikkaan, kolme päivää myöhässä. Matkalaukku tuli perässä seitsemän päivän päästä, hyvä, koska kahdeksantena päivänä jatkoimme eteenpäin Kapkaupunkiin”, Kumpula tarinoi.

”Ympäri maailmaa ihmisen ensimmäinen ominaisuus on ystävällisyys ja auttamisenhalu – ainakin päiväsaikaan. Silloin voi liikkua melkein missä tahansa”, Tiilikainen pohtii lopuksi.

Lue lisää

Tarinoita Valtorin timanttisista asiakkaista, osaajista ja palveluista sekä toiminnasta

Ulkomaankomennuksena IT-tehtäviä tekevien rautainen ammattitaito on esimerkki Valtorin strategian Erinomainen työntekijäkokemus ja osaaminen” -painopisteestä.

 

Tietoturva Timantti Työntekijäkokemus

Lue ajankohtaisista aiheista teemoittain

Pysyt perillä millaiset näkökulmat ja palvelut valtionhallinnon ICT:ssä ovat pinnalla. Tutustu vaikka kaikkiin teemoihin!

Tilaa tiedotteet ja uutiskirjeet

Saat ajankohtaiset nostot sähköpostiisi ja tiedät, mitä valtionhallinnon ICT:ssä tapahtuu. Tutustu myös aiempiin uutiskirjeisiin!

Sivun alkuun