Hyppää sisältöön

Valtorin Aluepalvelun työtä sujuvoitetaan palvelumuotoilun keinoin

28.9.2021 14.28
Tiedote
Kuvituskuva.

Valtorin Aluepalvelut tarjoaa valtionhallinnon työntekijöille IT-lähitukea. Aluepalvelutyöhön etsittiin kevään aikana sujuvoitusta palvelumuotoilun keinoin yhdessä Aluepalvelun työntekijöiden ja Valtorin kumppanin Goforen palvelumuotoilijoiden kanssa. He tutkivat luonteeltaan liikkuvaan ja vaihtelevaan ja monelle eri organisaatiolle tehtävään aluepalvelutyöhön soveltuvia ja työtä tukevia tuntikirjausratkaisuja.

Videolla kehityspäällikkö Nora London Valtorista kertoo projektista. Kesto 03:14.

Työ aloitettiin valtiovarainministeriön rahoittamalla käyttäjätutkimuksella, joka on osa työaikakirjaustietojen automatisointia tukevaa Valtorin kehitysprojektia. Tutkimuksessa hyödynnettiin haastattelua ja työn havainnointia paikan päällä. tavoitteena oli selvittää asiantuntijoiden työpäivän kulku ja se, miten eri työkalut tukevat heitä työn tekemisessä. Tietoa kerättiin siitä, miten tunteja nykyisellään kirjataan, millaisia apuvälineitä siinä tarvitaan ja mitkä kohdat ovat ongelmallisia.  

”Tutkimuksessa ilmeni, että asiantuntijat pyrkivät suurella sydämellä rakentamaan hyvää asiakassuhdetta jokaisessa kohtaamisessa ja heillä on kova tahto saada asiakkaan ongelmat ratkaistuksi viipymättä”, palvelumuotoilijat Suvi Leander ja Sami Vihavainen Goforelta kertovat.

Mobiilisovelluskonsepti tuntikirjauksiin valmisteilla

Käyttäjätutkimuksen tuloksia hyödynnetään Aluepalveluiden uuden tuntikirjausratkaisun suunnittelussa, jossa aluepalvelun työntekijöiden panos on ollut merkittävä. Palvelumuotoilijat suunnittelivat tutkimuksen pohjalta alustavia mobiilisovelluksen konsepteja, joiden avulla voidaan pureutua työpäivän ongelmakohtiin. 


Parhaillaan työstetään luonnoksia, joiden pohjalta tarkempi suunnittelu- ja määrittelytyö aloitetaan, edelleen asiantuntijoita tarkoin kuunnellen. Kehitystyö on hyvä esimerkki siitä, miten Valtorin työntekijät pääsevät suoraan itse vaikuttamaan oman työntekijäkokemuksensa laatuun ja sitä kautta parantamaan myös Valtorin asiakastyytyväisyyttä. 


Keväällä osana palvelumuotoilijakumppanikokeilua Valtorissa aloitti palvelukehityksen lisävoimana kolme ulkoista palvelumuotoilijakumppania, joista Gofore oli mukana tässä kokonaisuudessa. 


Lisätietoa

Nora London, Kehityspäällikkö, Valtori
[email protected]
Renita Niemi, Palvelumuotoilija, Valtori
[email protected]
 

Kehittäminen Tiedote

Lue ajankohtaisista aiheista teemoittain

Pysyt perillä millaiset näkökulmat ja palvelut valtionhallinnon ICT:ssä ovat pinnalla. Tutustu vaikka kaikkiin teemoihin!

Tilaa Digiarjessa valtiolla -uutiskirje

Saat IT-vinkkejä ja tiedät, mitä valtionhallinnon ICT:ssä tapahtuu. Tutustu aiempiin uutiskirjeisiin ja tilaa omaan sähköpostiisi!