Valtori starttasi ja piti siirtotyöpajan alkaville ict-hankkeille
Valtionhallinnon toimialariippumattomat ict-palvelut yhteen kokoava Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori järjesti 6.3.2014 siirtotyöpajan niiden organisaatioiden edustajille, joiden ict-siirtoprojektit käynnistyvät touko- tai kesäkuussa 2014.
Valtorin toimitusjohtaja Kari Pessi avasi tilaisuuden. Hän kertoi mm. iltapäivän tavoitteet, siirtoprojektien tilannekatsauksen sekä Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin toimintaperiaatteet.
Työpajaan osallistui siirtyvien organisaatioiden johtoa, tietohallintojohtoa, henkilöstöasioista vastaavaa sekä TORI-siirtoprojektin projektipäälliköitä.
Toimitusjohtaja Kari Pessi ja hankejohtaja Marjut Siintola
Tietoa siirtoprojekteista
Hankejohtaja Marjut Siintola (Valtorista) esitteli siirtoprojektin sisällön, tavoitteet, tehtävät ja etenemisen. Tuotantojohtaja Jukka Yli-Koivisto (Valtorista) kertoi mm. palveluryhmän tavoitteet, eli miten niissä edetään ja asiakaspalvelujohtaja Jukka Rautanen (Valtorista) puolestaan avasi tavoitteita asiakkuudenhallinnan näkökulmasta.
Tuotantojohtaja Jukka Yli-Koivisto (vas.) ja
asiakaspalvelujohtaja Jukka Rautanen
Asiakkaan puheenvuoron käytti tietohallintojohtaja Juha Wilkman Valtiokonttorista. Hän kertoi, miten toimialariippumattomien ict-palvelujen siirto Valtiokonttorista Valtoriin onnistui 1.3.2014.
Touko-kesäkuussa käynnistyvät siirrot
Siirtotyöpajaan osallistuttiin liikenne- ja viestintäministeriöstä, Trafista, Liikennevirastosta, Viestintävirastosta, Ilmatieteenlaitokselta, Tilastokeskuksesta, Metlasta, MTT:stä ja RKTL:stä, joiden toimintosiirtoprojektit alkavat touko- tai kesäkuussa 2014.
Työpaja konkretisoi hankkeet
Esitysten ja asiakkaan puheenvuorojen jälkeen pidettiin varsinainen työpaja, jossa päästiin konkreettisesti miettimään sitä, mitä siirtoprojekti tarkoittaa eri organisaatioille. Työpajassa käsiteltiin mm. projektisuunnitelmaa ja käytäntöjä. Tilaisuudessa sovittiin myös kunkin siirron kohteena olevan yksikön kanssa siirtoprojektin käynnistämiseen liittyvistä toimenpiteistä.
1.3.2014 tapahtuneet toimintosiirrot
Valtori vastaa jatkossa Aluehallinnon tietohallintopalveluyksikön (AHTi), Oikeushallinnon tietotekniikkakeskuksen (OTTK) ja Valtion IT-palvelukeskuksen (VIP) asiakkailleen aiemmin tuottamista toimialariippumattomista ICT-palveluista.
Lisäksi Valtorin vastuulle siirtyivät sosiaali- ja terveysministeriön, oikeusministeriön hallinnonalan, Valtiokonttorin, Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen (Palkeet), Verohallinnon, ELY-keskusten, maistraattien sekä aluehallintovirastojen toimialariippumattomat ICT-tehtävät.
Tietoa Valtorista
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori aloitti toimintansa 1.3.2014. Virastossa työskentelee tällä hetkellä 405 henkilöä. Valtori toimii tällä hetkellä ympäri Suomea 30:llä eri paikkakunnalla.
Kun kaikki tehtävien siirrot on toteutettu vuoden 2015 loppuun mennessä, Valtori työllistää noin 1 300 ihmistä.
Lue ajankohtaisista aiheista teemoittain
Pysyt perillä millaiset näkökulmat ja palvelut valtionhallinnon ICT:ssä ovat pinnalla. Tutustu vaikka kaikkiin teemoihin!
Tilaa tiedotteet ja uutiskirjeet
Saat ajankohtaiset nostot sähköpostiisi ja tiedät, mitä valtionhallinnon ICT:ssä tapahtuu. Tutustu myös aiempiin uutiskirjeisiin!