Hyppää sisältöön

Valtori järjestää toimintansa uudelleen ja käynnistää yhteistoimintaneuvottelut

Julkaisuajankohta 24.10.2024 13.59
Tiedote
Kuvalähde: Adobe Stock

Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori on valmistellut suunnitelman toiminnan ja tuotannon uudelleen järjestämiseksi. Tavoitteena on muodostaa Valtorista entistä yhtenäisempi, tuottavampi ja kustannustehokkaampi Suomen ICT-etua ajava tietohallinnon konsernitoimija.

”Valtorin viime vuosien laajat kehittämistoimet, kuten uusi palvelustrategia, toimintamallien ja johtamisjärjestelmän kehittäminen sekä tuottavuustoimet, ovat vieneet toimintaamme oikeaan suuntaan. Palvelujen modernisoiminen, kustannustehokkuus, volyymit, asiakastarpeet sekä nopea reagointi muuttuviin asiakastarpeisiin edellyttävät kuitenkin tuotanto- ja toimintamalleihin merkittävää muutosta”, Valtorin toimitusjohtaja Marja Rantala kertoo.

Valtorin on pystyttävä mahdollistamaan palveluiden sujuva hyödyntäminen ja yhteentoimivuus eri palveluympäristöjen välillä. Palveluiden turvallisuudesta ja luotettavuudesta sekä toiminnan lainmukaisuudesta ei tingitä jatkossakaan.

Valtionhallinnon tuottavuusohjelma tarkoittaa Valtorin asiakkaiden toimintamenojen merkittävää supistumista. Valtorin rahoitus poikkeaa muista valtion virastoista, sillä sen rahoitus tulee lähes kokonaisuudessaan tulovirtana asiakaslaskutuksen kautta muilta valtion toimijoilta. Nyt suunnitelluilla toiminnan ja tuotannon uudelleen järjestelyillä sopeutettaisiin tuotantoa ja toimintaa asiakkaiden pysyvästi alhaisemman volyymin mukaiseksi. 

Yhteistoimintaneuvottelut alkavat marraskuussa

Toiminnan uudelleen järjestämiseksi Valtori aloittaa koko henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut, jotka voivat johtaa enimmillään 160 henkilön irtisanomiseen ja työsuhteen ehtojen olennaisiin muutoksiin tarjolla olevan työn vähentyessä olennaisesti ja pysyvästi. Se on noin 10 % Valtorin henkilöstöstä.  

Työnantajan neuvotteluesitys on annettu viraston henkilöstön edustajille 24.10.2024. Valtorin henkilöstölle on viestitty neuvotteluesityksestä ja sisäisiä infotilaisuuksia järjestetään säännöllisesti. Neuvottelut alkavat 5.11.2024 ja kestävät vähintään kuusi viikkoa. Valtorin organisaation ja toimintatapojen muutosten valmistelua tehdään yhteistyössä henkilöstön ja tärkeimpien sidosryhmien kanssa. 

Prosessin aikana neuvotteluista ei tiedoteta Valtorin ulkopuolelle. Valtorin organisaatiosta ja toimintamallista viestitään valmistelun edetessä alkuvuoden 2025 aikana.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Marja Rantala, p. +358 295 505 450
https://valtori.fi/medialle 

Lue ajankohtaisista aiheista teemoittain

Pysyt perillä millaiset näkökulmat ja palvelut valtionhallinnon ICT:ssä ovat pinnalla. Tutustu vaikka kaikkiin teemoihin!

Tilaa tiedotteet ja uutiskirjeet

Saat ajankohtaiset nostot sähköpostiisi ja tiedät, mitä valtionhallinnon ICT:ssä tapahtuu. Tutustu myös aiempiin uutiskirjeisiin!

Sivun alkuun