Telian runkoverkkohäiriön 16.7. korjaustoimet: varayhteys siirretty uudelle reitille
Perjantaina 16.7. kaivuutöiden yhteydessä katkesi Telian ja TietoEVRYn välinen valokuituyhteys, mikä aiheutti häiriön Telian tuottamassa valtakunnallisessa runkoverkkopalvelussa ja tietoliikennekatkoksen valtionhallinnon TietoEVRYn konesaleissa toimiviin palveluihin. Näissä saleissa toimii useita valtionhallinnon palveluita. Katkos vaikutti lisäksi usean palvelun tunnistautumiseen, minkä vuoksi ne olivat pois käytöstä.
TietoEVRYn konesalipalveluiden tietoliikenneyhteydet on varmennettu siten, että ne kulkevat useamman erillisen kaapelin kautta. Kaikkia kaapeleita ei oltu kuitenkaan asianmukaisella tavalla geohajautettu kulkemaan maantieteellisesti eri reittejä. Kaivuutyössä katkesi kaapelinippu, jossa oli useita kaapeleita. Myös varayhteyksissä käytettävät kaapelit menivät samassa yhteydessä poikki.
Varayhteys nyt eri reitillä
Varayhteys on nyt geohajautettu eli sijoitettu maantieteellisesti eri paikkaan kuin pääyhteys. Näin varmistetaan, ettei perjantain kaltainen tilanne toistu kyseessä olevien yhteyksien osalta. Uusi varayhteysreitti testataan vielä yhdessä valtionhallinnon organisaatioiden kanssa.
Tilanne koski yhden Valtorin palvelutoimittajan konesaleissa toimivia palveluita. Konesaleja ja maantieteellisesti hajautettuja yhteyksiä valtionhallinnolla on käytössä useita. Lisäksi Turvallisuusverkko toimii erillisessä ympäristössään.
Selvitystyö jatkuu
Valtori ja palvelutoimittajat selvittivät häiriötilannetta yhdessä ja kuitukaapelien korjaamisessa valtionhallinnon yhteydet priorisoitiin.
Tilanteeseen liittyvien vastuukysymysten selvitys yhdessä palvelutoimittajien kanssa etenee. Selvitys ulottuu yhteyksien tilaushetkestä toimitukseen ja noin kymmenen vuoden elinkaaren aikana tehtyihin muutoksiin.
Valtori tarkistaa runkoverkkopalveluihin liittyvät avainyhteydet kaikkien palvelutoimittajien osalta ja varmistaa, että tarvittavat yhteydet kahdennetaan ja geohajautetaan, jos puutteita vielä ilmenee.
”Johdamme palvelutoimittajiamme siinä, että he varmentavat kaikki yhteydet ja hajauttavat ne sekä fyysisesti että maantieteellisesti”, Valtorin asiakkuusjohtaja Jouni Mustonen kertoo.
Häiriöitä saatu vähennettyä
Yleisesti Valtori on viime vuosien aikana saanut tietoliikennehäiriöiden määrää vähennettyä ja niiden kestoa lyhennettyä vahvistamalla varautumista ja palveluiden varmentamista, suunnittelemalla huoltotoimet tarkkaan ennakkoon ja tehostamalla korjaustoimia.
Pahoittelemme suuresti katkoksesta aiheutunutta haittaa. Toivomme, että kaikki palveluidemme käyttäjät voivat jatkaa aurinkoisen kesän viettoa rauhallisin mielin lomaa viettäen tai töitä tehden.
Lisätietoa
Asiakkuusjohtaja Jouni Mustonen, [email protected], p. 029 548 7710
Lue ajankohtaisista aiheista teemoittain
Pysyt perillä millaiset näkökulmat ja palvelut valtionhallinnon ICT:ssä ovat pinnalla. Tutustu vaikka kaikkiin teemoihin!
Tilaa tiedotteet ja uutiskirjeet
Saat ajankohtaiset nostot sähköpostiisi ja tiedät, mitä valtionhallinnon ICT:ssä tapahtuu. Tutustu myös aiempiin uutiskirjeisiin!