Valikko

Poikkeustilanne lisäsi vauhdilla pilvipalveluiden käyttöä valtionhallinnossa

9.4.2020 9.58
Tiedote

Koronaepidemian poikkeustilanteessa lisääntyneen etätyön edellytyksiä on valtionhallinnossa vahvistettu monin paikoin pilvipalveluiden avulla.

Koronaepidemian poikkeustilanteessa lisääntyneen etätyön edellytyksiä on valtionhallinnossa vahvistettu monin paikoin pilvipalveluiden avulla. Useissa organisaatioissa on otettu pika-aikataululla käyttöön erilaisia pilvipohjaisia ratkaisuja mm. kokoustamiseen. Pilvipalvelut mahdollistavat joustavan tiimityöskentelyn etänä.

Yhteistyöalustoilla käy kuhina

Erityisesti Microsoftin Teams-yhteistyöohjelman käyttö on lisääntynyt suurin hyppäyksin. Valtionhallinnossa oli huhtikuun alussa Microsoftin tietojen mukaan reilut 16 000 aktiivista Teams-käyttäjää. Vastaava luku oli viime joulukuussa 8 000 ja tammikuussa 10 000. Teamsin käyttö on kasvanut voimakkaasti myös maailmanlaajuisesti yltäen nyt 44 miljoonaan käyttäjään.

Valtionhallinnon yhteisessä pilvitenantissa Teams-viestiliikenne on kasvanut maaliskuun aikana 85% ja keskustelu- ja yhteisöalusta Yammerin-viestiliikenne liki 35%.

Valtori on mahdollistamassa ja tukemassa uusien palveluiden käyttöönottoa. Teams sisältyy Valtorin uuteen viestintätekniseen Pilviviesti-palvelukokonaisuuteen. Akuuttiin tarpeeseen on nyt kuitenkin toteutettu väliaikaisia ratkaisuja, jotka pyritään myöhemmin yhdistämään osaksi valtionhallinnon yhteisiä tuotteistettuja palveluja. Tällaisia erillisratkaisuja voidaan tehdä, jos ne tukevat organisaatioiden varautumista ja toimintaa poikkeustilanteessa. Käyttäjätuki on niiden osalta organisaatioiden järjestettävä itse.

Pilvipalveluissa käsitellään vain tietoluokitukseltaan niihin soveltuvaa tietoa. Turvaluokitellun aineiston käsittelemiseen on valtionhallinnon organisaatioilla edelleen käytössään toiset ratkaisut.

THL:n uusi yhteistyöympäristö pystyyn 7 päivässä

Esimerkiksi epidemiatilanteessa avainasemassa olevalle Terveyden- ja hyvinvoinninlaitokselle (THL) rakennettiin Teams-ympäristö pikavauhdilla. Valtorin asiantuntijat suunnittelivat ja toteuttivat käyttöönoton 7 päivässä yhteistyössä Microsoftin kanssa.

Vastaavia pikakäyttöönottoja on tehty myös mm. ulkoministeriössä. Pilvipalveluratkaisuja on hyödynnetty myös suurten osallistujamäärien verkkokokousten mahdollistamisessa. Pilvipalveluita hyödynnetään nyt entistä enemmän, sillä ne mahdollistavat joustavan kapasiteetin, sujuvan etäkäytön ja yhteistyön ja ovat yleisesti toimintavarmoja.

Pilvipalveluiden erillisratkaisuja ja Pilviviesti-kokonaisuuden käyttöönottoja on jo jonossa lukuisia ja niitä aikataulutetaan resurssien ja tarpeen mukaisesti.

Korona Pilvi Tiedote