Valikko

Pilviratkaisujen valinnanvapautta ja -vaikeutta Valtorin asiakaspäivässä

5.2.2020 8.30
Tiedote
Valtorin asiakaspäivän yleisöä seuraamassa esitystä salissa.

Pilvi vai on-premises? Mm. tätä päivänpolttavaa kysymystä pohdittiin valtionhallinnon IT-vaikuttajien kesken Valtorin asiakaspäivässä.

Valtorin perinteisessä asiakaspäivässä 30.1. keskusteltiin mm. pilvipalveluista, yhteisestä palvelukehityksestä ja uusista päätelaitevaihtoehdoista. Äänessä olivat kuntaministeri Sirpa Paatero, tietohallintojohtajat Mira Holmroos-Kolari Digi- ja väestötietovirastosta ja Heikki Heikkilä KEHA-keskuksesta, hankepäällikkö Jouni Ritola Poliisista sekä tietysti Valtorin johto.

Pilviratkaisujen vaativa yhtälö

Omista pilviratkaisuistaan olivat kertomassa Digi- ja väestötietovirasto, Poliisi ja KEHA-keskus. Puheenvuorojen perusteella pilveä hyödynnetään valtionhallinnossa tarkoin suunnitellen ja tarpeen mukaisesti. Pilveen viedään sellaisia toimintoja, jotka eivät edellytä korkeamman varautumisen ympäristöjä ja ovat tietoturvan kannalta soveltuvia.

Valtorin yhteisiä palveluita suunnataankin jatkossa yhä selkeämmin kolmelle eri varautumisen ja turvallisuuden tasolle valtionhallinnon toimialariippumattomiin ICT-tarpeisiin. Tasot ovat:

  • julkiset palveluympäristöt,
  • viranomaistyöskentelyyn sopivat palvelut ja 
  • korkean varautumisen ja jatkuvuuden palvelut.

Valtion yhteinen Pilvikeskus oppien jakamiseen

Yleisökyselyssä toivottiin Valtorin toimivan valtionhallinnossa pilvipalveluiden ja niiden käyttöönottokonseptien tarjoajana. Kyselyssä selvisi lisäksi, että suurimmalla osalla organisaatioista ei ole tarpeeksi selkeitä linjauksia pilvipalveluiden käyttöön.

Pilviratkaisuja puoltavat usein kustannustehokkuus ja käytettävyys, kun paikallisen tuotannon puolelle kallistutaan usein tietoturvan ja oman hallinnan perusteella. Pilviratkaisut eivät ole helppoja yhtälöitä, ja oppien jakamista kaivataan. Valtorin palvelujohtaja Jari Virtanen ehdottaakin yhteistä Pilvikeskusta valtionhallinnolle, jossa osaamista ja hyviä käytänteitä voitaisiin levittää. Keskuksen perustamista suunnitellaan Valtorin Pilviohjelmassa, jonka tehtävänä on luoda Valtoriin valmiudet ja osaaminen tukea asiakasorganisaatioita pilviteknologian hyödyntämisessä.

Palvelut kehitetään yhdessä

Valtorin palvelukehityksessä rakennetaan yhä vahvemmin mallia, jossa työtä tehdään yhdessä asiakkaiden ja käyttäjien kanssa. Siten on saatu laajennettua esimerkiksi valtionhallinnon päätelaitevalikoimaa vastaamaan erilaisiin käyttötarpeisiin. Myös valtionhallinnon toimialariippumattomien palveluiden toimialuearkkitehtuurissa on nyt joustoa ja valittavissa on yhteiskäyttöinen tai tuotteistettu asiakaskohtainen toimiealue.

Uusista päätelaiteratkaisuista löytyy nyt perinteisen Valtti-työaseman lisäksi mm.

  • pilvipohjainen Valtti Pilvi,
  • asiakastarpeisiin mukautuva ja asiakaskohtaisen toimialueen mahdollistava Valtti Moduuli,
  • virtuaalisen työaseman ja suuren kapasiteetin mahdollistava Valtti Virtuaali,
  • lyhytaikaiseen laina- tai asiointikäyttöön tarkoitettu Valtti Kioski sekä
  • uudistettu Mobiili ja kustannustehokas Mobiili Pilvi liikkuvaan viestimiseen.

Lisää ajankohtaisnostoja somesta #Valtori2020

Toimitusjohtaja Pasi Lehmus listasi puheenvuorossaan ajankohtaisia aiheita Valtorissa. Kuluvana vuonna pinnalla ovat mm. toimivuus, asiakastyytyväisyys, tietoturva, yhtenäistäminen, jatkuvan kasvun ja ähkyn hallinta, osaamisen kehittäminen sekä maaliskuussa voimaan astuva Valtorin ohjausmallin muutos. 

Vieraat pitivät arvossa kasvokkaisia tapaamisia ja keskustelumahdollisuutta. Pilvi oli luonnollisesti suurta joukkoa kiinnostava aihe ja asiakkaiden puheenvuorot käytännön ratkaisuista koettiin antoisiksi.

Lue tilaisuudesta lisää somesta aihetunnisteella #Valtori2020

Kiitos kaikille yli 200:lle valtion IT-vaikuttajalle antoisista kohtaamisista!

Pilvi Tiedote Tietoturva