Hyppää sisältöön

Kertakirjautumista jo 10 vuotta: Virtu saa asiakkailta kiitosta

Julkaisuajankohta 15.3.2021 15.19
Tiedote
Kertakirjautumisratkaisu-Virtu 10 vuotta kuvassa on avain ja lukko.

Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori tarjoaa valtionhallinnon organisaatioille laadukasta Virtu-käyttäjätunnistusjärjestelmäpalvelua, joka mahdollistaa pääsyn valtionhallinnon yhteisiin palveluihin digitaalisesti ilman salasanaa. 

Virtu juhli tämän vuoden alkupuolella kymmenvuotista taivaltaan. Valtorin asiakkaiden mukaan palvelu on toiminut luotettavasti ja nopeasti. Virtun käyttäjätyytyväisyysaste on ollut korkealla tasolla monen vuoden ajan.

Virtulla noin 60 000 käyttäjää

Virtu-tunnistautuminen on käytössä 75:ssä valtionhallinnon organisaatiossa ja noin 60 000 käyttäjällä. Palvelun käyttäjät ovat olleet tyytyväisiä kertakirjautumisratkaisuun. Kansallisarkisto on ollut mukana Virtu-luottamusverkostossa sen perustamisesta lähtien eli vuodesta 2011. 

Kansallisarkisto on toiminut myös palveluntarjoajan roolissa vuodesta 2014 lähtien. Ne viranomaiset, jotka ovat tehneet verkkopalvelusopimuksen Kansallisarkiston kanssa, pääsevät käyttämään oman virastonsa digitoituja ja luvitettuja aineistoja helposti kertakirjautumisen ansiosta.

”Virtun käyttäminen on mahdollistanut valtionhallinnon yhteisten palveluiden helpon ja turvallisen käytön, kun käyttäjät voivat tunnistautua yhdellä ja samalla käyttäjätunnuksella – useiden erillisten tunnusten ja salasanojen muistaminen on jäänyt historiaan”, toteaa suunnittelija Janne Mäkelä Kansallisarkistosta.

Väylävirastossa Virtu-palvelu otettiin käyttöön vuonna 2014. ”En ajattele kaiholla niitä aikoja, jolloin paperilapulle kirjoitettiin eri käyttäjätunnuksia ja salasanoja, ja joita säilytettiin ties missä, esim. näppäimistön alla tai pöytälaatikossa. Harvoin IT-toteutuksesta on tullut niin paljon positiivista palautetta kuin Virtu-kertakirjautumisesta”, iloitsee palveluvastaava Jyrki Immonen Väylävirastosta.

Virkamiehen digitaalinen tunnistautuminen on helpottanut tuhansien virkamiesten arkea viimeisen kymmenen vuoden aikana. Palvelua kehitetään koko ajan vastaamaan tämän päivän vaatimuksia.

Virtun hyödyt pähkinänkuoressa

  • Tehokkuus: palvelu sujuvoittaa arkea ja tuo kustannussäästöä – mahdollistaa pääsyn yhdellä kirjautumisella eri palveluihin.
  • Tietoturvallisuus: vähemmän salasanoja ja keskitetty ylläpito.
  • Laaja käyttäjäkunta: yli puolet valtion työntekijöistä on Virtu-käyttäjiä.
  • Parempi käyttäjätyytyväisyys: säästää aikaa.

Lisätietoja

Virtu-palvelun käyttöönotto kestää noin kaksi kuukautta. Lisätietoja Virtun käyttöönotosta voit tiedustella virastosi omalta asiakaspalvelupäälliköltä. 

Lisää Valtorin uutisia löydät Teema-sivultamme.

Tiedote Tietoturva Vastuullisuus

Lue ajankohtaisista aiheista teemoittain

Pysyt perillä millaiset näkökulmat ja palvelut valtionhallinnon ICT:ssä ovat pinnalla. Tutustu vaikka kaikkiin teemoihin!

Tilaa tiedotteet ja uutiskirjeet

Saat ajankohtaiset nostot sähköpostiisi ja tiedät, mitä valtionhallinnon ICT:ssä tapahtuu. Tutustu myös aiempiin uutiskirjeisiin!

Sivun alkuun