Hyppää sisältöön

Jatkamme työtä uudistuneen organisaatiomme vakiinnuttamisen eteen

Julkaisuajankohta 9.12.2022 7.45 | Muokattu 27.12.2022 klo 15.13
Tiedote
Valokuva Paula Kujansivu.

Valtorissa tehtiin viime vuonna sekä asiakkailta, henkilöstöltä että ohjaajalta kiitosta saanut asiakaskeskeinen strategia vuosille 2022–2024.

Strategian toteutumista tukemaan uudistimme keväällä organisaatiorakenteemme ja toimintamallimme. Tämän uudistuksen loppuun saattaminen - kuten ihmisiin liittyvät muutokset yleensäkin - edellyttää organisaatiolta malttia ja sitkeyttä sekä ennen kaikkea ihmislähtöistä ja johdonmukaista johtamista. 
 
Mittavan organisaatiomuutoksen jälkeen henkilöstötyytyväisyytemme notkahti selvästi. Muutoksen toteutuksessa oli puutteita, mitkä tunnistimme jo keväällä. Nyt syksyllä vire on näyttänyt olevan huomattavasti parempi. Parantuneesta fiiliksestä kertovat mm. tuoreet työtyytyväisyysmittaustulokset ja tunnelmat marraskuisilla esihenkilöpäivillämme. Hyvä työtyytyväisyys muodostuu useista eri asioista, mutta on aivan selvää, että esihenkilöiden toiminnalla organisaation joka tasolla on erittäin merkittävä vaikutus päivittäiseen henkilöstökokemukseen. Iloitsen siitä, että Valtorin esihenkilöt ovat tehneet upeaa työtä tänäkin vuonna.
 
Meidän uudistettu organisaatio- ja toimintamallimme juurtuu päivä päivältä syvemmälle ihmisten arkeen. Työ jatkuu vielä. Uudistettujen toimintamallien mukainen toiminta vaatii harjoittelua ja yhteistyötä läpi organisaation. Omien oppien ja asiakaspalautteen perusteella kehitämme toimintatapojamme yhä paremmiksi. Kiitosta asiakkailta olemme saaneet jo mm. uudesta asiakkuuden johtamismallista ja palveluiden yhteiskehittämisestä. 

Ulkopuolinen selvitys toi esiin tunnistettuja haasteita ja toisaalta arvokkaita vahvuuksia

Ohjaajamme valtiovarainministeriö teetti viime keväänä 2022 selvityksen johtamisjärjestelmästämme ja organisaatiokulttuuristamme. Oli hyvä, että ulkopuolinen selvitys tehtiin. Löydökset liittyivät mm. johtamisen ja hallinnollisten menettelyiden kehittämiseen. Ne tukevat omia havaintojamme ja haasteet ovat meille viime keväältä tuttuja. Olemmekin tarttuneet niihin jo korkealla prioriteetilla - yksi asia kerrallaan.
 
Selvitys toi samalla hyvin esiin myös vahvuuksiamme, joista haluamme pitää kiinni. Niihin nojaten ja niitä eri keinoilla vahvistaen Valtori pystyy hyvällä yhteistyöllä ja järjestelmällisyydellä sujuvoittamaan toimintaansa entisestään.
 
Strategian toimeenpanosta puhuminen jäi meillä osin organisaatiomuutoksen jalkoihin, vaikka strategia on vaikuttanut kaiken tekemisen taustalla. Yleisesti voisi todeta, että olemme menossa vahvasti strategian mukaiseen suuntaan, mutta jonkun verran suunniteltua hitaammin.

Selvää on, että rakennamme pitkälti ensi vuotta tämän vuoden tekemisten jatkumona. Asiakaskeskeisen strategiamme onnistumisen edellytys on erinomainen henkilöstökokemus - tähän keskityimme nyt syksyllä ja pidämme siitä kovaa kiinni jatkossakin. Tuoreen asiakastyytyväisyysmittauksemme mukaan asiakkaamme (sekä loppukäyttäjät että päättäjät) ovat varsin tyytyväisiä Valtorin palveluihin ja palvelukehitykseen. 

Valokuva Paula Kujansivu.

 

Paula Kujansivu
Valtorin toimitusjohtaja

 

Lue ajankohtaisista aiheista teemoittain

Pysyt perillä millaiset näkökulmat ja palvelut valtionhallinnon ICT:ssä ovat pinnalla. Tutustu vaikka kaikkiin teemoihin!

Tilaa tiedotteet ja uutiskirjeet

Saat ajankohtaiset nostot sähköpostiisi ja tiedät, mitä valtionhallinnon ICT:ssä tapahtuu. Tutustu myös aiempiin uutiskirjeisiin!

Sivun alkuun