HUS:n ja Valtiokonttorin palveluja mukaan Kansalaisen asiointitilille
Kansalaisen asiointitilille on kesän aikana tullut uusia palveluja.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS pilotoi vuoden 2014 aikana Kansalaisen asiointitilin käyttöä HUS:n ja potilaan välisessä sähköisessä asioinnissa. Kansalaisen asiointitili tarjoaa sähköisen kanavan, jolla potilaille voi lähettää esim. tutkimustulosten ja hoito-ohjeiden kaltaisia luottamuksellisia tietoja.
Lisäksi Valtiokonttori on laajentanut Kansalaisen asiointitilin käyttöä. Nyt Valtiokonttorin kanssa voi asioida Asiointitilin kautta myös rikosvahinkojen korvausasioissa sekä valtionhallinnon työntekijöiden työtapaturma- ja ammattitautiasioissa.
Kansalaisen asiointitiliä käyttää jo yli 81 000 kansalaista. Kuukausittain noin 5000 kansalaista avaa itselleen Kansalaisen asiointitilin sähköistä asiointia varten.
Mikä Kansalaisen asiointitili?
Kansalaisen asiointitili on sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Sen kautta viranomaiset pystyvät toimittamaan kansalaisille turvallisesti mm. tiedoksiantoja, päätöksiä ja muita asiakirjoja.
Kansalainen puolestaan voi täydentää hakemuksiaan, kysyä viranomaisilta omaan asiointiinsa liittyviä asioita ja vastata viranomaisen lähettämiin viesteihin Asiointitilin kautta. Palvelu mahdollistaa sekä tavallisen että todisteellisen tiedoksiannon toimittamisen.
Lue ajankohtaisista aiheista teemoittain
Pysyt perillä millaiset näkökulmat ja palvelut valtionhallinnon ICT:ssä ovat pinnalla. Tutustu vaikka kaikkiin teemoihin!
Tilaa tiedotteet ja uutiskirjeet
Saat ajankohtaiset nostot sähköpostiisi ja tiedät, mitä valtionhallinnon ICT:ssä tapahtuu. Tutustu myös aiempiin uutiskirjeisiin!