Hyppää sisältöön

Automatisoinnilla haetaan säästöjä valtiolle

Julkaisuajankohta 1.7.2020 9.36
Tiedote
Robottikäynnykkä esittelee htp-lukuja kädessään.

Valtionhallinnon asiakkaita palveleva Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori hakee säästöjä ja laatua palveluihin panostamalla automatisointiin.

Viime vuonna perustetun automatisointiin keskittyvän yksikön toiminta on lähtenyt hyvin liikkeelle. Automatisointia tuotteistetaan parhaillaan palveluksi myös Valtorin asiakkaiden käyttöön.

Automatisoinnin tuomat hyödyt ovat selkeitä ja konkreettisia. Tämän vuoden ensimmäisen puolivuotiskauden tulokset ovat ylittäneet odotukset Valtorissa, joka vastaa valtionhallinnon perustietotekniikasta. Pelkästään tammi-kesäkuun aikana tehdyillä toimenpiteillä tullaan säästämään lähes 1 700 henkilötyöpäivää tänä vuonna.

Koronakevään jälkeen säästöjä tulee hakea entistä voimakkaammin. ”Automatisointi on yksi tehokas keino saada niitä. Hyödyt kumuloituvat moninkertaisesti vuoden aikana. Tulokset näkyvät tehostettuna toimintana, esimerkiksi manuaalisen työmäärän vähentymisenä”, kertoo Käyttäjätuen johtaja Sakari Marttila Valtorista.

Robotiikan avulla mahdollistetaan ympärivuorokautinen tuottavuus, jolla on suora vaikutus sekä palveluiden laatuun että parempaan asiakaskokemukseen. Robotti selviää rutiininomaisista tehtävistä nopeasti, ja se voi hoitaa ihmisen useamman tunnin työt parissa minuutissa.

Automatisointipalveluja valtionhallinnolle

Valtorin Automatisointi-yksikössä työskentelee 12 alan ammattilaista, joiden osaamista päästään hyödyntämään kohta yhä laajemmin valtionhallinnossa.

”Automatisointi on pitkäjänteistä työtä, jonka kautta saavutamme kustannussäästöjä ja vapautamme henkilöstömme aikaa uusien asioiden tekemiseen. Sama tarve toistuu laajasti valtionhallinnon organisaatioissa. Aloitimme automatisoinnin omasta toiminnastamme, mutta sitä ollaan parhaillaan tuotteistamassa palveluksi valtionhallinnon asiakkaille”, Marttila kertoo.

Useita uusia tekoälyn asiakaspilotteja käynnistetään parhaillaan, joten tekoälypalveluita alkaa olla valtionhallinnon organisaatioilla yhä laajemmin käytössään.

Rutiinitehtävät ovat tyypillisiä automatisoinnin kohteita

Automatisoitavia kohteita on löydetty Valtorin työntekijöiden vinkkien perusteella ja systemaattisella kartoitustyöllä. Ensimmäisen toimintavuoden aikana Automatisointi-yksikkö toteutti 20 automatisointitehtävää. Tänä vuonna kohteita on automatisoitu kesäkuun loppuun mennessä jo 21.

Tyypillisesti automatisoitavat kohteet liittyvät raportointiin ja muihin rutiinitehtäviin. Esimerkiksi valtion työntekijöiden mobiililaitteille tehtävä ns. karanteenivapautus automatisoitiin, kun aiemmin työ tehtiin manuaalisesti. Toukokuussa käyttöönotettu, vapautuksissa avustava Karamaatti tuo yksinään säästöjä valtiolle 848 henkilötyöpäivää loppuvuoden aikana.

Lisätietoja:

  • Käyttäjätuen johtaja Sakari Marttila, puh. 0295 50 4003, sakari.marttila(a)valtori.fi (3.7. saakka)

Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori tuottaa valtionhallinnon toimialariippumattomat ict-palvelut sekä korkean varautumisen ja turvallisuuden vaatimukset täyttäviä tieto- ja viestintäteknisiä palveluja. Palveluita tuotetaan asiakkaiden kanssa tehtyjen sopimuksien pohjalta.

Lue ajankohtaisista aiheista teemoittain

Pysyt perillä millaiset näkökulmat ja palvelut valtionhallinnon ICT:ssä ovat pinnalla. Tutustu vaikka kaikkiin teemoihin!

Tilaa tiedotteet ja uutiskirjeet

Saat ajankohtaiset nostot sähköpostiisi ja tiedät, mitä valtionhallinnon ICT:ssä tapahtuu. Tutustu myös aiempiin uutiskirjeisiin!

Sivun alkuun