Valikko

Ajankohtaista

Tiedotteet, blogit, timantit, työntekijäkokemukset

Valtorin uudet palvelut kiinnostivat Palveluinfossa 21.4.2016

Valtori 27.4.2016 9.04
Uutinen

Valton tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori järjesti 21.4.2016 palveluinfon, jossa kerrottiin viiden valtionhallinnon uuden ICT-palvelun sisällöstä ja käyttöönotoista.

Palvelut olivat

  • Toimipisteen ICT-infrapalvelu
  • Kapasiteettiratkaisu Vaka
  • Identiteettien ja käyttövaltuuksien hallintapalvelu IdM
  • Mobiilipäätelaitepalvelu
  • Valtorin tietoturvavalvomo SSOC (Security and Service Operations Center)

Valtorin uudet palvelut tulevat asiakkaiden käyttöön vaiheittain vuoden 2016 aikana.

Tilaisuus kokosi yhteen satakunta aiheesta kiinnostunutta.

ICT-teknologiaan liittyvät muutostyöt yhtenä kokonaisuutena

Jo tällä hetkellä on valmiina Toimipisteen ICT-infrapalvelu, joka paketoi yhteen kaikki muutokset toimipisteen käyttämässä ICT-infrassa.

Palvelun kautta hoituvat toimitilojen ICT-infran muutokset ja siirrot uuteen toimipisteeseen, ICT-infran muutokset toimipisteessä ja toimipisteen ICT-infran purkaminen. Muutokset räätälöidään aina viraston tarpeiden mukaan.

Kapasiteettia virastojen tarpeisiin

Kapasiteettiratkaisu Vaka tarjoaa valtionhallinnon organisaatioille tällä hetkellä konesali- ja palvelinkapasiteettia. Tietokantakapasiteetin toteutus on Valtorissa vielä osin työn alla, mutta kapasitteettia on mahdollista tilata Valtorista jo nyt.

Palvelinohjelmisto- ja integraatiokapasiteetti sekä virtuaalinen työpöytäkapasiteetti on tällä hetkellä saatavina asiakaskohtaisina toteutuksina ja nämä kokonaisuudet tuotteistetaan Valtorissa vuoden 2016 aikana.

Tällä hetkellä kapasiteettia on saatavilla tarpeen mukaan joko Valtorin omista tai Valtorin toimittajien laitetiloista tuotettuna. Lähtökohtana on, että korkean varautumisen ja suojaustason palvelut tuotetaan Valtorin omista laitetiloista, korotetun ja perustason varautumisen ja suojaustason aineistoissa käytettään joko Valtorin omia tai Valtorin toimittajien laitetiloja ja perustason varautumisessa ja julkisessa tiedossa palvelu tuotetaan Valtorin toimittajien laitetiloista.

Identiteettien ja käyttövaltuuksien hallintapalvelu ja keskitetty mobiililaitepalvelu käyttöön 2016 alkaen

Identiteettien ja käyttövaltuuksien hallintapalvelu IdM:n käyttöönotot valtionhallinnon organisaatioissa alkavat vuoden 2016 aikana sen jälkeen, kun palvelun pilottikäyttöönotot on tehty.

Palvelun avulla organisaatiot voivat ylläpitää työntekijöidensä käyttöoikeuksia eri järjestelmiin hallitusti yhdestä paikasta. Palvelu parantaa tietoturvallisuutta, kun käyttäjien oikeudet eri järjestelmiin saadaan poistettua keskitetysti, kun työntekijän työsuhde päättyy.

Valtorin tuottamaan uuteen mobiilipäätelaitepalveluun sisältyy laitehankinnat ja liittymä, SIM-korttien toimitukset ja muutokset, keskitetty mobiilihallinta, tietoturvaohjelmisto, tarvittava käyttäjäohjeistus, huollot, tuki ja laitteen tietoturvallinen poisto laitteen elinkaaren loppuvaiheessa.

Vuonna 2016 keväällä käynnistyvä mobiilipäätelaitepalvelun jatkokehitysprojekti tuotteistaa lisäpalveluita. Ensimmäisessä vaiheessa on tarkoitus tuoda valmiita sovelluksia, kuten Office-ohjelmistot, Skype ja muita työssä tarvittavia työkaluja. Loppuvuoden aikana on tarkoitus tuoda sisäverkon sovelluksia (esim. intranet) ja valtiolliset sovellukset (esim. mahdollisesti Kieku ja Rondo) saataville mobiileille päätelaitteille.

Vuoden 2017 alussa aloitetaan kartoitus virastokohtaisten sovellusten ja palveluiden käyttö mobiilisti.

Tietoturvavalvomo havainnoi ja analysoi tietoturvapoikkeamia

Valtoriin ollaan myös rakentamassa tietoturvapoikkeamien havainnointiin ja analysointiin keskittyvää tietoturvavalvomoa (Security and Service Operations Center SSOC). Palvelu havainnoi, analysoi ja suosittelee korjausehdotukset tietoturvapoikkeamiin.

Tietoturvavalvomoa kehitetään vaiheittain. Ensimmäisessä vaiheessa keskitytään verkkoliikenteen poikkeamien havainnointiin ja analysointiin. Seuraavana on vuorossa konesaliympäristöjen ja työasemien parannettu valvonta. 

Tällä hetkellä noin 35 asiakasorganisaatiota käyttää tietoturvavalvomoa ja kaikki Valtorin asiakasorganisaatiot ovat tietoturvavalvomon asiakkaita viimeistään vuoden 2017 lopussa.   

Lisätietoa palveluista

>> Valtorin asiakasvastaavat

>> Valtorin palveluvastaavat

Tilaisuuden materiaalit ja linkit videotallenteisiin on julkaistu Valtorin tuotteistettujen palvelujen työtilassa, jonne saa tilattua käyttöoikeudet Valtorin asiakas- ja palveluvastaavilta.