Valikko

Ajankohtaista

Tiedotteet, blogit, timantit, työntekijäkokemukset

Valtori kilpailuttaa valtiolle yhteisen identiteettien ja käyttövaltuuksien hallinnan ratkaisun

Valtori 10.2.2015 21.13
Uutinen

Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori kilpailuttaa keväällä 2015 valtion yhteisen identiteettien ja käyttövaltuuksien hallinnan (IdM) ratkaisun. Kilpailutus toteutetaan neuvottelumenettelynä, johon ilmoittautumisaika alkaa maaliskuussa.

Kilpailutuksen on määrä valmistua elokuussa 2015 ja palvelun ensimmäiset pilottikäyttöönotot alkavat loppuvuodesta 2015.

Palvelun pilottikäyttäjinä tulevat olemaan Tulli, Verohallinto ja Valtori. Muille valtionhallinnon organisaatioille palvelun käyttöönotot alkavat keväällä 2016.

Luvassa säästöjä ja vähemmän aikaa hallintotöihin

IdM-ratkaisun myötä käyttöoikeuksien myöntäminen ja mahdolliset muutokset sujuvoituvat ja hukkatyötä karsitaan automaation avulla. Kiistaton hyöty käyttöoikeuksien keskitetyssä ja automatisoidusta hallinnasta on tietoturvallisuuden parantuminen, koska inhimillisiä virheitä karsitaan käyttöoikeustietojen syöttämisessä ja poistamisessa. Ratkaisun avulla esimerkiksi uusi työntekijä saa tarvitsemansa järjestelmät käyttöönsä aikaisempaa nopeammin ja esimiehet pystyvät tekemään käyttöoikeustilaukset työntekijän tarvitsemiin IdM-ratkaisun piiriin kuuluviin järjestelmiin yhdellä kerralla.

Valtorin kesällä 2014 tekemän kyselyn perusteella noin 30 valtionhallinnon organisaatiota on kiinnostunut ottamaan käyttöönsä valtion yhteisen identiteettien ja käyttövaltuuksien hallinnan (IdM) ratkaisun.

Tällä hetkellä valtionhallinnossa on käytössä useita eri IdM-ratkaisuja. Valtori on alustavasti arvioinut yhteisen ratkaisun tuomat käyttäjäkohtaiset vuosittaiset säästöt. Säästöt syntyvät käyttöoikeuksien tilaajien, pyyntöjä hallinnoivien ja toteuttavien tahojen sekä  loppukäyttäjien toiminnassa. Laskelma perustuu oletukseen, että virasto hyödyntää IdM-palvelua keskimäärin kymmenessä kohdejärjestelmässä.

Tule vaikuttamaan palvelun hankintaan

Valtori on perustamassa hankinnan tueksi asiakasryhmää, jossa valtionhallinnon organisaatiot pääsevät vaikuttamaan hankinnan vaatimusmäärittelyyn ja palvelun sisältöön.

”Valtori haluaa rakentaa palvelun, joka vastaa parhaalla mahdollisella tavalla sen asiakkaiden tarpeita. Asiakasryhmän kautta asiakkaan ääni ja toiveet tulevat osaksi palvelun määrittelyä ja rakentamista”, kertoo projektia vetävä hankepäällikkö Jaana Viita Valtorista.

Jos identiteettien ja käyttövaltuuksien hallinnan (IdM) ratkaisun hankinta on organisaatiossanne ajankohtainen ja haluatte olla mukana valtionhallinnon yhteisen ratkaisun määrittelytyössä, ottakaa yhteyttä Valtoriin osoitteeseen [email protected] Mukaan voi ilmoittautua 20.2.2015 saakka.

Lisätietoja IdM-palvelusta

Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori
Tuotantojohtaja Seppo Mellas, p. 0400 504205
Hankepäällikkö Jaana Viita, p. 050 433 7364

etunimi.sukunimi[at]valtori.fi