Valikko

Ajankohtaista

Tiedotteet, blogit, timantit, työntekijäkokemukset

Tietotekniikka toimii parhaimmillaan, kun sitä ei edes huomaa

10.9.2019 9.49
Tiedote
Valtorin yksi päätehtävistä on yhtenäistää valtionhallinnon perustietotekniikkaa.
Valtorin yksi päätehtävistä on yhtenäistää valtionhallinnon perustietotekniikkaa.

Häiriöt ja ongelmat nostavat tietotekniikan esille.

Tietotekniikka on niin olennainen osa virkamiesten päivittäistä työtä, että pienetkin häiriöt ja viiveet tukipalveluissa vaikeuttavat työntekoa tai jopa estävät työnteon kokonaan. Kun kaikki sujuu, tietotekniikkaa ei edes huomaa.

Vastaamme Valtorissa muun muassa yhteiskunnan kriittisestä infrasta sekä kymmenien tuhansien valtionhallinnon työntekijöiden sujuvasta ja turvatusta työnteosta. IT-ympäristömme on Suomen laajin.

Valtorin keskeisten palvelujen toimivuus oli elokuussa 99,62 %. Tämä tarkoittaa sitä, että keskeiset palvelut ovat olleet lähes koko ajan toiminnassa. Yhtä kaikki, kun häiriö sitten osuu kohdalle, se näkyy ja tuntuu aina. Aivan lähiaikoina on koettu esimerkiksi palvelunestohyökkäys ja tietoliikennehäiriö.

Tällaiset laajat häiriöt lamauttavat toimintaa. Nämä ovat Valtorille aina kriittisiä kohtia. Tästä syystä 24/7 toimiva päivystys tekee kaikkensa ongelmien pikaisesti ratkaisemiseksi. Kun ongelmanselvitys ja -ratkaisu on käynnissä, asiakkailla tulisi aina samaan aikaan olla mahdollisimman realistinen tilannekuva.

Tukipyyntöjen ratkaisemiseen ollaan tyytyväisiä

Valtorissa käsitellään lähes miljoona tukipyyntöä vuosittain. Mittaustemme mukaan valtionhallinnon työntekijät ovat keskimäärin varsin tyytyväisiä antaessaan palautetta tukipyyntöjen ratkaisemisesta. Esimerkiksi elokuussa käyttäjätyytyväisyys oli 9,24 asteikolla 1–10. 

Valtionhallinto on kuitenkin Suomen suurin käyttäjäryhmä, joten on selvää, että mukaan mahtuu myös huonoja kokemuksia – puhumattakaan edellä mainituista häiriöistä, jotka vaikuttavat monen arkeen.

Yhtenäistämisellä lisää laatua

Asiakasorganisaatioita on paljon, ja kaikilla on oma historiansa. Viisi vuotta sitten perustetun Valtorin yksi päätehtävistä on vakioida ja yhtenäistää valtionhallinnon perustietotekniikkaa.

Yhtenäistäminen on kovassa vauhdissa, ja se on yksi lääke palvelujen tasalaatuisuuteen ja korkealaatuisuuteen yli virastorajojen.

Yhdenmukaiset palvelut mahdollistavat korkean tietoturvan, tehokkaan ylläpidon ja palveluiden suunnitelmallisen kehittämisen. Käyttäjän kannalta yhtenäinen tietoliikenne näkyy esimerkiksi sujuvana työskentelynä eri valtionhallinnon toimipisteissä. Yhtenäistäminen helpottaa myös virastofuusioiden toteuttamista ja henkilöstön liikkumista virastosta toiseen.

Tietotekniikkaan liittyvät tarpeet kasvavat nopealla vauhdilla, ja muutoksia tulee koko ajan. Olemme olemassa ennen kaikkea valtionhallinnon työntekijöiden sujuvaa ja turvallista arkea varten. Tämän eteen teemme kaikkemme.

Pasi Lehmus
Toimitusjohtaja