Valikko

Ajankohtaista

Tiedotteet, blogit, timantit, työntekijäkokemukset

Pilviskeptikosta pilvilähettilääksi

21.3.2019 12.00
Tiedote
Pilviskeptikosta pilvilähettilääksi
Pilviskeptikosta pilvilähettilääksi muuttunut Mika Baljaskin (Kuva: Valtori)

Kaikkein yksinkertaisimmillaan pilvipalvelut ovat samoja ohjelmistoja, jotka jouduttiin aikaisemmin asentamaan joka koneeseen asennuslevyn kautta. Nyt ne asennetaan pilvestä.

Pilvipalvelu on siis alusta, jota kautta organisaatio hallinnoi erilaisia palvelinratkaisuja ja tuottavuuspalveluita.

Pilvipalvelut kehittyvät jatkuvasti. Vaikka asia on ajatustasolla itsestäänselvyys, yllätti palveluiden kehitystahti Valtorin Microsoft Office365 komponenttivastaavan Mika Baljaskinin. Hän on käynyt läpi kaikki Microsoftin O365-kurssit, mitä Suomessa voi käydä. Jokaisen kurssin jälkeen hän on saanut uusien ominaisuuksien käyttöönotossa huomata, että palvelu oli jo muuttunut. Myös sertifiointitestit kulkevat pahimmassa tapauksessa jopa kaksi vuotta kehityksen perässä.

Tämä ei Baljaskinia lannista, päinvastoin. Sen lisäksi, että hän itse seuraa aktiivisesti mitä maailmalla tapahtuu pilvipalveluiden kehityksessä, myös Valtori tukee erittäin hyvin työssäoppimista. Jokainen O365 Pilvipalvelut -komponentin jäsen on suorittanut vähintään MCSA: O365 -sertifikaattiin valmentavat kurssit. Kurssien käynti ja omatoiminen pilvipalveluihin tutustuminen sekä niiden testaaminen ylläpitää ja kehittää perusosaamista.

Hyödyt innostavat

Baljaskin itse on käynyt läpi asennemuutoksen pilviskeptikosta pilvilähettilääksi. Hän uskoi vielä muutama vuosi sitten, että paras tietoturva sijaitsee omassa konesalissa eikä tietoja pitäisi luovuttaa kolmansille osapuolille mistään hinnasta.

Mutta hyvin nopeasti sen jälkeen, kun Valtori antoi hänelle mahdollisuuden lähteä tuottamaan ja kehittämään Valtorin pilvipalveluja, mieli muuttui. Hän huomasi pilven hyödyt niin tietoturvan kuin modernin työskentelyn kannalta. Nykyään hän innostuu pilvipalveluiden uusista ominaisuuksista ja omaksuu ne käyttöön, jos ne vain helpottavat jotain työn osa-aluetta.

Hän toivookin, että hänen polku omasta konesaliuskovaisesta pilvilähettilääksi toimisi esimerkkinä myös muille, erityisesti pilvipelkoisille.

Käyttäjä on suurin riski, ei pilvi

Kun Baljaskin lähtee pilvimuutosvastarinnan edessä keskustelemaan käyttäjän kanssa tarkemmin, käy ilmi, että pilvivastaisuus nousee puutteellisesta ymmärryksestä. Käyttäjä ajattelee, että kun hänen kaikki tietonsa menevät pilveen, ne näkyvät heti kaikille. Tästä käyttäjä vetää suoran johtopäätöksen, että pilvi on turvattomampi palvelu. Pilvipelkoisuus on siten ennen kaikkea pelkoa tietoturvallisuudesta ja kontrollin menettämisestä.

Baljaskin painottaa, että pilvi ei ole turvattomampi palvelu. Tosiasiassa asia on juuri päinvastoin. Kun käyttäjän tiedot siirretään salattuna pilveen, saadaan lisää tietoturvaa, eikä suinkaan vähemmän. Tätä Baljaskin avaa käyttäjille askel kerrallaan aina kun mahdollista.

Suurin tietoturvahaaste on lopulta käyttäjä itse. Ihmiset suosivat samoja salasanoja eri palveluissa. Jos yksi palvelu hakkeroidaan, käyttäjän tunnuksia voidaan käyttää avaamaan myös käyttäjän muut palvelut, joissa on sama salasana.

Ihmiset ajattelevat, että ovat itse parhaita pitämään itsensä ja tietonsa turvassa. Jos tämä olisi totta, meillä olisi vähemmän tietovuotoja.”

Baljaskinin neuvo pilvipelkoisille onkin: ole avoin uusille tavoille tehdä tuottavaa työtä. Keskustele asiantuntijoiden kanssa. Osallistu maksuttomiin O365-webinaareihin. Tieto ei tässä tapauksessa lisää tuskaa.

Lue myös

Tarinoita Valtorin timanttisista asiakkaista, osaajista ja palveluista sekä toiminnasta


Pilvipalveluille on yhä enemmän tarvetta. Ne tukevat osaltaan Valtorin strategian Luotettavat, turvalliset ja joustavat palvelut” -painopistettä.