Ajankohtaista

Tiedotteet, blogit, asiakaskokemukset, työntekijäkokemukset

Osallistamista ja puhepaketteja Valtorin asiakasiltapäivässä

5.11.2018 14.00
Tiedote
Osallistamista ja puhepaketteja Valtorin asiakasiltapäivässä

Valtorin vuosittainen asiakastilaisuus järjestettiin tiistaina 30.10.2018 Helsingissä. Aiheina olivat mm. julkishallinnon ICT:n muutokset ja Valtorin toiminnan painopisteet.

Ensimmäistä kertaa esillä olivat yhdessä sekä valtion yhteiset palvelut että turvallisuusverkkopalvelut. Vieraina oli noin 170 Valtorin asiakasorganisaatioiden edustajaa. Tilaisuuden kuulumisia voi lukea somepostauksista aihetunnisteella #Valtori2018.

Avaintekemisinä asiakasyhteistyö ja häiriöttömyys

Toimitusjohtaja Pasi Lehmuksen ajankohtaiskatsauksessa painottui asiakasyhteistyön merkitys. Osallistaminen näkyy jo pian valmistuvassa Valtorin strategiauudistustyössä, jossa on ollut mukana 12 asiakasorganisaation edustajaa ympäri valtionhallinnon.

Yhtenäisyys ja vakiointi palveluissa etenevät, mutta Valtori tarjoaa jatkossa enemmän myös vaihtoehtoisia ratkaisuja asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin. Toiminnan laajuus uhkaa kasvaa jatkuvasti, minkä vuoksi tekemisen jatkuva arviointi ja priorisointi on tärkeää. Avaintekemiset jatkossa ovat lisäksi mm. häiriöttömyys ja turvallisuuden parantaminen, osaamisen kehittäminen sekä automatisoinnin ja tekoälyn hyödyntäminen.

Palveluketjun turvallisuudesta ja palvelukeskusten roolista

Tietohallintojohtaja ja Valtorin asiakasneuvottelukunnan varapuheenjohtaja Tapio Aaltonen sisäministeriöstä totesi esityksessään, että ICT-palvelujen tulee taipua toiminnan tarpeisiin eikä päinvastoin. Siksi asiakkaiden toiminnan ja tarpeiden tuntemus on avainasemassa ja ensisijainen tavoite on asiakkaan tuottavuuden kasvattaminen.

Johtaja Jarkko Saarimäki Viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskuksesta muistutti, että kyberturvallisuus koostuu tietoteknisestä turvallisuudesta, turvallisuusjohtamisesta ja fyysisestä turvallisuudesta. Taklattavana ovat palvelunestohyökkäykset, haittaohjelmat ja haavoittuvuudet, huijaukset ja kalastelut, vakoilu, verkkojen toimivuus ja lisääntyvien IoT-laitteiden suojaaminen.

”Ei riitä, että oma palvelin on turvassa, pitää varmistaa koko palveluketjun turvallisuus: käyttäjä, laitteet ja ohjelmisto, tiedonsiirtoverkot ja palvelut.”

Alivaltiosihteeri Päivi Nerg valtiovarainministeriöstä puhui palvelukeskusten toimintaperiaatteista. Valtion palvelutuottajakentällä tavoitteina on mahdollistaa entistä tiiviimpi yhteistyö eri toimijoiden välillä, poistaa turhat päällekkäisyydet toiminnassa ja palveluissa sekä selkiyttää toimijoiden rooleja.

”Tulevaisuudessa Valtori muodostaa muiden julkisen hallinnon toimijoiden kanssa toimivan kokonaisuuden, jossa jokaisella toimijalla on selkeä rooli. Valtori toimii strategiansa mukaisesti integraattorina koko asiakaskunnalleen”, Nerg ennakoi.

Puhepakettisaarnaaja ja palvelukehityksen kuulumiset

Hello, do you have time to talk about Valtori’s new Puhepaketti? Iltapäivällä lanseerattiin Valtorin uusi puhepalveluratkaisu ja sen puolestapuhuja Puhepakettisaarnaaja. Uusi valtionhallinnon käyttöön tuleva puhepalvelukokonaisuus sisältää yhtenäiset hinnat ja raportoinnin. Valmiit liittymäpaketit kattavat käyttäjän tarpeen mukaisesti puheluita, viestejä ja dataa. Uudella palvelusopimuksella saavutetaan mittavia säästöjä.

Turvallisuusverkkopalveluita koskevassa osuudessa puhuttiin mm. TUVE-arkkitehtuurista, tietoturvallisuuden kehittämisestä ja tietojärjestelmän toiminnasta turvallisuusverkossa.

Valtorin palvelukehityksessä aletaan hyödyntää palvelumuotoilua ja asiakkaat otetaan kehitysprojekteihin tiiviimmin mukaan. Projektitoimintaa tehostetaan uuden projektitoimiston avulla, joka luo malleja siihen, miten projekteja Valtorissa johdetaan, työstetään ja priorisoidaan.

Tilaisuus koettiin yleisesti varsin onnistuneeksi. Kasvokkain tapaaminen on tärkeää. Kiitos kaikille osallistujille!


Valikko