Hyppää sisältöön

Nixu Oyj valtionhallinnon identiteettien ja käyttövaltuuksien hallinnan (IdM) järjestelmän toimittajaksi

Valtori
Julkaisuajankohta 24.8.2015 10.00
Uutinen

Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori on valinnut Nixu Oyj:n valtionhallinnon identiteettien ja käyttövaltuuksien hallinnan (IdM) järjestelmän toimittajaksi.

Sopimus on viisivuotinen ja kattaa palvelun rakentamisen ja ylläpidon.

Valtori toteutti hankinnan hankintalain mukaisella neuvottelumenettelyllä. Valtori valitsi 14 osallistumishakemuksesta neuvotteluihin viisi tarjoajaa hankintailmoituksessa ja osallistumishakemuspyynnössä mainituilla perusteilla. Saaduista tarjouksista Nixu Oyj:n tarjous oli hinta- ja laatuarvioinnin perusteella kokonaistaloudellisesti paras.

Valtori ja Nixu Oyj aloittavat nyt valtion IdM-ratkaisun kehittämisen. Tavoitteena on, että Valtori voi aloittaa vuoden 2016 alussa palvelun pilotoinnin, jatkokehittämisen ja siirtymisen jatkuvien palveluiden tuottamiseen.

Keskitetyllä IdM-palvelulla vältetään useiden rinnakkaisten ja asiakaskohtaisten ympäristöjen toteuttaminen ja ylläpito. Palvelu mahdollistaa valtionhallinnon virastoille ja laitoksille tietoturvallisemman tavan käsitellä järjestelmien käyttöoikeuksia ja niiden identiteettejä. Sen myötä valtionhallinnon työntekijöiden käyttöoikeuksien myöntäminen ja oikeuksien mahdolliset muutokset sujuvoituvat ja työntekijät saavat tarvittavat käyttöoikeudet nykyistä nopeammin. 

“Nixu Oyj:llä on palveluksessaan Suomen laajin käyttövaltuushallinnan osaajajoukko. IdM-ratkaisut eivät koskaan ole pelkkiä teknologiahankkeita. Valtion IdM-ratkaisun toteutushanke tuleekin nojaamaan vahvaan kokemukseemme isojen organisaatioiden käyttövaltuushallinnan prosesseista. Odotamme alkavaa yhteistyötä innolla.” toteaa Nixu Oyj:n toimitusjohtaja Petri Kairinen.

Käyttöön valtionhallinnossa vuonna 2016

Valtion IdM-palvelua pilotoidaan ensin Valtorissa, Tullissa ja Verohallinnossa. Käyttöönotto pilottiorganisaatioissa loppuvuodesta 2015 ja varsinainen järjestelmän pilottikäyttö näissä organisaatioissa alkaa helmikuun 2016 alussa.

Muut valtionhallinnon organisaatiot pääsevät ottamaan IdM-ratkaisua käyttöön toukokuusta 2016 alkaen. Valtori aloittaa syksyllä 2015 keskustelut seuraavien IdM-ratkaisua käyttöönottavien virastojen kanssa ja laatii suunnitelman, missä järjestyksessä ja millä aikataululla palvelu otetaan käyttöön valtionhallinnon organisaatioissa.

Lisätietoja

Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori
Toimitusjohtaja Kari Pessi, p. 040 770 9689
Hankepäällikkö Jaana Viita, p. 050 433 7364

Nixu Oyj
Toimitusjohtaja Petri Kairinen, p. 040 832 1832
Kaupallinen johtaja Valtteri Peltomäki, p. 040 704 0808

Sähköpostit:
etunimi.sukunimi[at]valtori.fi ja etunimi.sukunimi[at]nixu.com

Lue ajankohtaisista aiheista teemoittain

Pysyt perillä millaiset näkökulmat ja palvelut valtionhallinnon ICT:ssä ovat pinnalla. Tutustu vaikka kaikkiin teemoihin!

Tilaa tiedotteet ja uutiskirjeet

Saat ajankohtaiset nostot sähköpostiisi ja tiedät, mitä valtionhallinnon ICT:ssä tapahtuu. Tutustu myös aiempiin uutiskirjeisiin!

Sivun alkuun