Valikko

Ajankohtaista

Tiedotteet, blogit, timantit, työntekijäkokemukset

Julkaisualustapalvelu YJA kiinnosti valtionhallinnon virastoja

Valtori 21.3.2016 9.54
Uutinen

Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori järjesti perjantaina 18.3.2016 infotilaisuuden Julkaisualustapalvelu YJA:sta. Tilaisuus kokosi yhteen noin 40 palvelusta kiinnostunutta.

Julkaisualustapalvelu YJA on Valtorin valtionhallinnon organisaatioiden käyttöön tuottama verkkojulkaisualusta. Alustalla on tuotettu tällä hetkellä mm. useiden ministeriöiden www-sivuja.

Alustan rakentaminen aloitettiin jo vuonna 2014. Valtorin vastuulle palvelu siirtyi vuonna 2015 ja sitä on tarjottu valtionhallinnon virastojen käyttöön tuotteistettuna kokonaisuutena vuoden 2016 alusta alkaen.

Asiakkaiden kehittämä kokonaisuus

YJA-julkaisualustapalvelua kehitetään ketterän kehityksen mallin mukaan nopeina ja tiiviinä kehityssprintteinä.

Uudet ominaisuudet tulevat testauksen jälkeen saataville kaikille palvelun käyttäjille ja jokainen asiakas voi valita, ottaako uuden ominaisuuden käyttöönsä.

”YJA on asiakkaiden itsensä kehittämä kokonaisuus, johon rakennetaan uusia toiminnallisuuksia asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Ne organisaatiot, joiden tarpeisiin uusi toiminnallisuus rakennetaan, maksavat sen rakennustyön. Myöhemmät käyttöönottajat maksavat vain toiminnallisuuden sovittelukustannuksen omille sivuilleen. Hyödynnämme näin parviälyä: jos yksi virasto keksii hyvän jutun toteutettavaksi, jaamme sen kaikkien asiakkaiden käyttöön”, kertoo YJA-palvelun tuotevastaava Tiina Willman.

YJA-palvelun turvallisuuteen ja toimintavarmuuteen on kiinnitetty paljon huomiota. Palvelun ylläpito- ja kehityskustannukset jaetaan kaikkien palvelun käyttäjien kesken. ”Mitä enemmän palvelulla on käyttäjiä, sitä alhaisemman hintatason voimme luvata palvelulle, kun yhteisiä kustannuksia on jakamassa suurempi joukko organisaatioita”, sanoo Willman.

Käyttöön jopa muutamassa kuukaudessa

YJA-alustalla on tuotettu useita erilaajuisia sivustoja. ”Luonnollisesti sivustojen laajuus ja määrä vaikuttavat siihen, kuinka nopeasti ne saadaan tuotantoon. Pienimmät sivustot on julkaistu kahdessa kuukaudessa siitä, kun palvelun pystyttäminen on aloitettu. Laajemmissa sivustoissa on luonnollisesti enemmän työtä ja niissä julkaisuajat ovat pidempiä”, kertoo useita käyttöönottoprojekteja vetänyt projektipäällikkö Johanna Joki Valtorista.

Käyttöönotto alkaa siitä, että virasto ottaa yhteyttä asiakasvastaavaansa Valtorissa. Tämän jälkeen tehdään alkukartoitus ja järjestetään ensimmäinen workshop sovellustoimittajan kanssa. Tämän pohjalta Valtori tekee työmääräarvion asiakkaalle. Jos asiakas hyväksyy ehdotuksen, laaditaan sopimus palvelun käyttöönotosta ja ryhdytään tekemään tarkempaa määrittelyä julkaistavista sivustoista. Toteutus tehdään 2-3 viikon sprinteissä, jolloin asioita valmistuu julkaisuvalmiiksi säännöllisellä tahdilla.

Lisätietoja Julkaisualustapalvelu YJA:sta saat Valtorin asiakasvastaavilta: www.valtori.fi/yhteystiedot/asiakasvastaavat

sekä tuotevastaava Tiina Willmanilta, tiina.willman[at]valtori.fi