Valikko

Ajankohtaista

Tiedotteet, blogit, timantit, työntekijäkokemukset

Asiakas mukaan kehittämään Valtorin palveluja

Valtori 7.12.2017 10.00
Kolumni

Valtorin strategiassa on määritelty asiakassuuntautuneisuuden olevan tärkein toimintaamme ohjaava tekijä. Kaikki Valtorin palvelut tehdään asiakkaille ja heidän tarpeensa määrittävät ne tuotteet ja palvelut, joita Valtorissa tuotetaan tänään ja huomenna.

Valtori tuottaa palveluita, joilla on laajalle asiakaskunnalle merkitystä valtionhallinnossa. Jotta voimme ottaa entistä paremmin huomioon asiakkaidemme yhtenevät tarpeet ja tietoturvan sekä -suojan tuomat vaatimukset, meidän tulee panostaa palveluiden tuotteistamiseen, tuottamiseen ja kehittämiseen – ottaa asiakas mukaan kehittämiseen.

Mitä on asiakassuuntautunut palvelukehitys?

Asiakkaiden tarpeisiin vastaamme tällä hetkellä tuotteistetuilla palveluilla. Edellisvuosien painopiste on ollut palveluiden käyttöönotoissa. Jotta saamme asiakkaat mukaan tuote- ja palvelukehitykseen oikeissa kohdissa, tulee ensin tunnistaa ja kuvata palveluiden lisäksi toimintamalleja. Niihin tuodaan suunnitellusti mukaan muun muassa palvelukohtaiset asiakasryhmät ja käyttäjäyhteisöt, joita yksittäisissä palveluissa onkin jo kokeiltu. Jatkossa asiakkaiden systemaattiseen osallistamiseen panostetaan entistä enemmän.

Valtorin uuden strategian pohjalta tuote- ja palvelukehitykseen lisätään resursseja. Tavoitteena Valtorissa on siirtyä tuotteistettujen palvelujen maailmaan, jossa asiakkaan palvelutarpeeseen vastataan vakioiduilla (mutta varioitavilla) palveluilla sekä niihin liittyvillä lisäpalveluilla. Palvelu voi muodostua yhdestä tai useammasta tuotteesta, jossa osa palveluista tai palveluiden osista tuotetaan itse ja osan tuottaa kumppanit.

Tuotteistettujen palveluiden muodostamista palvelualueista vastaavat Valtorissa tuotepäälliköt. Tuotepäälliköiden apuna toimivat tuoteasiantuntijat, joiden tehtävänä on yhtenäistää käytäntöjä, materiaaleja ja auttaa tuotteistettujen palvelujen ruuhkahuipuissa. Tuotepäälliköt vastaavat oman palvelualueensa kehittämisestä.

Asiakkaat muodostavat erilaisia ryhmiä, roolien ja organisaatiorajoja ylittävien toimialojen kautta. Valtorin asiakkuusyksiköissä työskentelevät asiakaspalvelupäällikötovat asiakastarpeiden rajapinnassa. Heidän avullaan ja suoraan asiakkaiden kanssa tehtävän yhteistyön myötä voimme saavuttaa laajempaa asiakasymmärrystä.
 

Tiina ja Emrah
Tiina Willman ja Emrah Okic

Tiina Willman on Valtorin tuote- ja palvelukehityksestä vastaava päällikkö. Hän vastaa Valtorin palveluiden tuotteistusmallin kehittämistä ja palvelukehityksen koordinoinnista. Tiina on ollut kilpailuttamassa alustaratkaisuja, rakentamassa Valtorin ensimmäistä käyttäjäyhteisöä YJA-palvelua käyttäville, luomassa tuotannon prosesseja ja suunnittelemassa varautumista. Lisäksi Tiina on aktiivisesti mukana valtionhallinnon yhteisissä verkostoissa.

Emrah Okicin vastuulla on seurata, koordinoida ja tarjota tukea Valtorin tuotteistusprojekteissa. Hänen ammattiosaamista ja työkokemusta hyödynnetään myös Valtorin tuotteistamismallin päivittämisessä. Aikaisemmin Emrah on työskennellyt Valtorissa ITSM-Rollout-projektissa, jossa Valtorin toiminnanohjausjärjestelmä on otettu käyttöön kaikissa Valtorin asiakkuuksissa. Projektin aikana hän on oppinut tuntemaan sekä Valtorin asiakkaat että Valtorin tarjoamat palvelut.

Blogi