Valikko

Ajankohtaista

Tiedotteet, blogit, timantit, työntekijäkokemukset

Keskittämisellä konkreettisia säästöjä digitalisaation edetessä

20.9.2019 8.00
Tiedote

Kun Valtoria perustettiin, yhtenä keskeisenä tavoitteena oli keskittämisen kautta saatavat säästöt. Konkreettisia säästöjä on saavutettu palvelujen yhtenäistämisellä ja sopimusten uudelleenkilpailuttamisella.

Valtorin kustannuksista pääosa koostuu yksityisiltä ICT-yrityksiltä hankittavista palveluista. Näiden ostojen kehitystä voi arvioida tutkihankintoja.fi-sivuston kautta. Kustannukset vuoden 2019 alusta tähän päivään ovat alentuneet 3,6 % viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Aleneva kehitys koskee kaikkia isoimpia toimittajia.

Esimerkkejä saavutetuista säästöistä

Palvelujen vakiointi

ICT-palvelujen vakiointia voisi verrata talonrakennukseen. Ennen kaikki virastot tekivät talonsa ”pitkästä puusta”, nyt Valtori toimittaa asiakkailleen kustannustehokkaita talopaketteja. Talotekniikka ja väliseinät ovat kaikille samat, mutta asiakas voi valita taloonsa tapetit ja keittiökalusteet tarkkaan valituilta kumppaneilta.

Yhtenäistäminen etenee nyt vauhdilla. Yli puolet asiakkaista on jo vakiopalveluiden piirissä, ja parhaillaan koko oikeusministeriön 9 000 käyttäjän kokonaisuutta tuodaan vakiopalveluiden piiriin.

Yksikkökustannukset alenevat suorassa suhteessa käyttäjämäärän kasvuun. Kokemuksen myötä myös käyttöönotot on saatu suoraviivaisiksi ja siten edullisiksi. Ennen kukin virasto suunnitteli ja toteutti omat käyttöönottonsa omin voimin, pitkästä puusta.

Laitekilpailutukset

Työasemien, mobiililaitteiden, palvelinten ja tietoliikennelaitteiden keskitetyt kilpailutukset ovat ihan oma maailmansa. Kaikki isoimmat laitetoimittajat valmistautuvat kilpailutuksiin huolella ja kauppaa käydään tiukalla huutokauppamenettelyllä. Keskitetyt volyymit takaavat parhaat mahdolliset hinnat.

Puhepalvelut ja tietoliikenne

Jos on kisa kovaa laitekaupassa, niin sitä se on myös teleoperaattoreilla. Näissä säästöt eivät rajoitu pelkästään tiukkaan kilpailuttamiseen.

  • Mobiilipalveluissa koko prosessi suunniteltiin niin, että toimitaan suoraviivaisilla liittymätyypeillä (puhe ja data sisältyvät hintaan) ja Valtori hoitaa hallinnoinnin operaattorin suuntaan
  • Tietoliikennepalveluissa Pasilan virastotaloon tuli ennen kaikille virastoille erillinen liittymä
    • nyt pärjätään yhdellä yhteydellä, jonka kustannus on noin viidesosa aiemmasta
    • sama pätee muidenkin kaupunkien virastotaloihin

Lisenssit

Lisenssien osalta kysymys on ennen kaikkea fiksusta optimoinnista. Valtori niputtaa asiakaskohtaiset lisenssit yhdelle sopimukselle, jolloin yhdeltä virastolta vapautuvia lisenssejä voidaan käyttää toisen viraston tarpeisiin.

Palveluiden käyttö laajenee, tehokkuus paranee

Valtori haluaa edistää digitalisaatiota, eikä edes voisi hillitä sitä. Uusia järjestelmiä otetaan käyttöön, vaatimus 24/7 -palveluille lisääntyy, kybervalmiuksia vahvistetaan, järjestelmiä kahdennetaan. Etätyö ja mobiilikäyttö lisääntyy. Kuvat ja videot edellyttävät jatkuvasti enemmän levytilaa.

Digitalisaatio etenee ja hyvä niin. Onneksi myös tehokkuus paranee. Nyt on hyvä vauhti päällä. 

Pasi Lehmus
Toimitusjohtaja