Valikko

Ajankohtaista

Tiedotteet, blogit, timantit, työntekijäkokemukset

Kansalaisen asiointitiliin uusia ominaisuuksia

Valtori 9.1.2015 9.00
Uutinen

Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori julkaisee Kansalaisen asiointitilin uuden version 14.1.2015. Versio tuo palvelun käytettävyyteen liittyviä parannuksia sekä palvelua käyttäville viranomaisille että kansalaisille.

Version vaihto voi aiheuttaa lyhyitä katkoja 14.1.2015 klo 7.00-9.00 välisenä aikana. Valtori ei suosittele Asiointitilin käyttöä tuona aikana.

Parannukset viranomaiselle ja Kansalaisen asiointitilin käyttäjälle

  • Viranomais- ja palvelunkuvausteksteihin on lisättävissä HTML-elementtejä, kuten tekstin lihavointi, kursivointi ja mahdollisuus lisätä linkki esimerkiksi viranomaisen kotisivuille. Tiedot näkyvät Suomi.fi-portaalin ”Asiointitilille liitetyt palvelut” -sivustolla.
  • Viranomaisilla on mahdollisuus lähettää viestin mukana url-osoitteita, jotka näkyvät vastaanottajalla linkkeinä

Parannukset viranomaiselle

  • Viranomainen näkee tilakyselyn paluutiedosta onko kansalaisella Asiointitiliä vai onko tili passivoitu
  • Viranomaiselle lähetetään palvelukohtaisesti määriteltävän määräajan jälkeen kuittausviesti, jos kansalainen ei ole lukenut viestiä.

Parannukset Kansalaisen asiointitilin käyttäjälle

  • Käyttäjälle annetaan varoitus Asiointitilin istunnon sulkeutumisesta
  • ”Lähetä viesti viranomaiselle” –näkymän viranomais- ja palvelulistat on järjestetty aakkosjärjestykseen
  • Viestilistalta on nähtävissä heti, onko viestissä liitteitä. Liite ja todisteellinen tiedoksianto näkyvät viestilistalla omina symboleina, jolloin ne ovat helpompi erottaa toisistaan.
  • Tilille on mahdollista valita henkilökohtainen oletuskieli, vaihtoehtoina ovat suomi, ruotsi ja englanti. Käyttöliittymä ja heräteviestit määräytyvät oletuskielen mukaisesti.

Pilotoitavaksi tuleva ominaisuusPikatili

Lisäksi Kansalaisen asiointitilillä pilotoidaan uutena ominaisuutena ns. pikatili toiminnallisuutta .

Pikatilillä tarkoitetaan toiminnallisuutta, jossa viranomainen voi toimittaa Asiointitilille viestejä, vaikka kansalaisella ei olisi vielä Asiointitiliä luotuna. Kansalainen saa pikatilille tulleista viesteistä heräteviestit sähköpostilla ja/tai tekstiviestillä.

Pikatili-toiminnallisuutta pilotoidaan sovittujen viranomaisten kanssa ja laajemmasta käyttöönotosta päätetään tämän jälkeen, tästä tiedotamme viranomaisia erikseen.

Lisätietoja

Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori

asiointitili(at)valtori.fi