Valikko

Ajankohtaista

Tiedotteet, blogit, timantit, työntekijäkokemukset

Kansalaisen asiointitili lähettää käyttäjilleen pyynnön vahvistaa omat yhteystiedot

Valtori 2.6.2015 11.45
Uutinen

Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin ylläpitämällä Kansalaisen asiointitilillä on otettu käyttöön pakollisena tietona käyttäjän yhteystiedot.

Yhteystietojen avulla Kansalaisen asiointitili voi lähettää tilin käyttäjälle automaattisen muistutusviestin, kun käyttäjän Asiointitilille saapuu uusi viesti. Muistutuksen saa joko sähköpostina tai tekstiviestinä.

Tähän saakka yhteystietojen täyttäminen ja muistutusviestin tilaaminen on ollut vapaaehtoista, mistä johtuen Asiointitilille lähetetyt viranomaisten viestit eivät aina ole tavoittaneet kansalaista. Jatkossa tilaus muistutusviestistä menee automaattisesti päälle, kun Asiointitilin ottaa käyttöön.

Valtori lähettää Kansalaisen asiointitililtä automaattisen tekstiviesti- tai sähköpostimuistutuksen jokaiselle Asiointitilin käyttäjille, jolla ei ole ollut palvelussa valittuna kohtaa ”Lähetä tieto uudesta viestistä Asiointitilillä sähköpostiini ja/tai matkapuhelimeeni”.

Kansalaisen asiointitililtä lähtee kuuden kuukauden välein automaattinen muistutusviesti omien yhteystietojen tarkistamisesta ja päivittämisestä niille palvelua käyttäville kansalaisille, jotka eivät ole puoleen vuoteen päivittäneet yhteystietojaan.

Kansalaisen asiointitili on paperipostin korvaava viestintäkanava kansalaisen ja palvelun käyttöön ottaneiden viranomaisten välillä. Sen kautta viranomaiset voivat lähettää kansalaisille päätöksiään ja muita asiakirjoja tietoturvallisesti sähköisesti.

Asiointitilille palvelujaan liittäneet julkishallinnon organisaatiot on listattu osoitteeseen: https://asiointitili.suomi.fi/Authority

Lisätietoja

Kansalaisen asiointitili, www.asiointitili.fi 

Asiointitilin käyttäjätuki:
Kansalaisneuvontapalvelu, p. 0295 000,
www.kansalaisneuvonta.fi

Viranomaisille:
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori, asiointitili[at]valtori.fi