Vid upphandlingar tar vi i beaktande leverantörers verksamhetssätt och ansvarsfullhet inom hållbar utveckling
Under 2023 hände bland annat följande:
Vi gjorde en stor del av konkurrensutsättningarna via Hansels ramavtal och dynamiska upphandlingssystem. I dem har Hansel redan beaktat miljöansvaret och/eller det sociala ansvaret vid valet av leverantörer till arrangemangen.
I Valtoris egna konkurrensutsättningar beaktar vi olika ansvarskrav alltid när detta är möjligt, oavsett om konkurrensutsättningarna är stora eller små.
Vi utökade behandlingen av ansvarskraven i marknadskartläggningarna och de tekniska dialogerna.
Vi tar hand om ICT-utrustning och -komponenter i enlighet med hållbar utveckling
Under 2023 hände bland annat följande:
Vi vidareutvecklade anvisningarna för självständig idrifttagning av Valtti-terminaler och startade verksamheten vid en terminalbytesklinik. Vi utvidgade Terminaltjänsten Valttis mellanlagringsmöjlighet även till Valtti Moduuli-kunderna.
Vi inledde leveranserna på rullburar utan produktförpackningar. På så sätt kan vi leverera enheterna till kunden i en låda och det behövs betydligt mindre mängder förpackningsmaterial.
Vi gjorde behovskartläggningar för multifunktionsenheter och skrivare i samband med livscykelbyten. På så sätt kan vi rekommendera kunderna utrustning som bäst lämpar sig för deras behov.
Vi sänker kostnaderna genom att satsa på automatisering
Under 2023 hände bland annat följande:
Vi inledde Valtoris interna pilotanvändning av dataplattformen. På dataplattformen kommer vi att erbjuda tidsenlig grundläggande rapportering med automatiska uppdateringar till kunderna inom Tori-tjänsterna.
Vi utvidgade avsevärt den kundspecifika användningen av Rådgivningsbotten Valpuri i Serviceportalen TOP.
Vi fortsatte det systematiska arbetet för att automatisera hanteringen av inköpsfakturor och faktureringen. Automatiserade faktureringsprocesser sparar arbetstid för Valtorianställda och ger samtidigt kostnadsbesparingar.
Vi gör det smidigare för kunden att sköta ärenden via digitala kanaler
Under 2023 hände bland annat följande:
Vi utvecklade Serviceportalen TOP bland annat genom att genomföra en leverantörsintegration i utrustningsbeställningar, förnya produktkatalogens funktioner, sammanslå blanketter och ta i bruk en CX-mätning som möjliggör fortlöpande insamling av respons.
Vi gjorde en intern utredning om nuläget i våra servicekanaler för den fortsatta utvecklingen av dem.
Vi säkerställer kontinuiteten i Valtoris verksamhet i alla säkerhetssituationer
Under 2023 hände bland annat följande:
Vi fortsatte att produktifiera informationssäkerhetstjänsterna och att utveckla övervaknings- och observationsförmågan.
Vi uppdaterade Valtoris beredskapspolicy och deltog i flera övningar, planeringsmöten och arbetsgrupper tillsammans med andra säkerhetsmyndigheter och aktörer inom statsförvaltningen.
Vi fortsatte den formbundna verksamhetsmodellen för verifiering av informationssäkerheten i anslutning till processen för ibruktagning av tjänsterna.
Vi upprätthöll lokaleffektiviteten. Vi lämnade två verksamhetsställen, minskade antalet kvadratmetrar vid ett verksamhetsställe och på två orter flyttade vi in i statens gemensamma arbetsmiljöer.
Vi fortsatte att i betydande utsträckning arbeta på distans. Vi fäste större uppmärksamhet än tidigare vid användningen av den egna bilen för tjänsteresor. Vi utredde möjligheterna att erbjuda cykel som anställningsförmån till vår personal.
Vi utredde laddmöjligheterna för hybrid- och elbilar och lade upp en intern plan för en bra ordningsföljd för byggandet av laddnätverket vid Valtoris verksamhetsställen.
Kostnadseffektiviteten förbättrades. Verksamhetens kostnadsmotsvarighet var utmärkt och verksamhetens produktivitet och lönsamhet utvecklades i positiv riktning. Enhetspriserna för standardtjänster sjönk.
Resandet ökade 2023 i och med att coronapandemin avtog, vilket naturligtvis också syntes som kostnader och ramarna som fastställts för året överskreds. Jämfört med 2019 (före coronapandemin) har resandet dock minskat.
Vi tog fram ledningsprinciperna tillsammans med cheferna. De bidrar till framgångar i chefs- och ledningsarbetet och styr ledarskapet i rätt riktning. En högklassig ledning som håller jämn kvalitet stärker en god personalupplevelse.
Vi tog fram en ny jämställdhets- och likabehandlingsplan som stöder både Valtoris utveckling och utvecklingen av en jämställd, jämlik och mångformig arbetsgemenskap.
Vi ökade möjligheterna att påverka och delta samt transparensen i utvecklingen av gemensamma frågor. Vi utnyttjade plattformen Howspace bland annat i arbetet med servicestrategin och utvecklingen av Valtoris interna verksamhetsmodeller.
I sammanfattningen får du en snabb översikt över våra viktigaste ansvarsgärningar under 2023. Du kan läsa vår ansvarsrapport i sin helhet via navigeringen.