Valikko

Ajankohtaista

Tiedotteet, blogit, timantit, työntekijäkokemukset

Mitä opimme toisiltamme?

14.6.2019 11.56
Tiedote
Mikko Vuorikoski

Tanskan valtion IT-palvelukeskus kävi vierailulla Valtorissa

Valtori tekee kansainvälistä yhteistyötä muiden maiden vastaavien toimijoiden kanssa. Tanskan Valtion IT-palvelukeskuksen Statens-IT:n johto ja muutama avainhenkilö olivat Valtorissa vierailulla toukokuussa.

Statens-IT:n historia ulottuu 5-vuotiasta Valtoria kauemmas. Se syntyi noin 10 vuotta sitten kahdeksan ministeriön IT-toimintojen fuusiossa.

Kävimme läpi molempien organisaatioiden organisaatiomallit, tavoitteet ja toimintatavat. Vaikka Statens-IT:n organisaatiomalli poikkeaa Valtorista, keskustelujen jälkeen heiltä löytyivät kaikki samat toiminnot kuin Valtoristakin – vain hieman eri tavoin toteutettuna.

Statens-IT toimii kuin EU. Jos joku asiakas haluaa liittyä heidän palveluidensa käyttäjäksi, asiakkaalle tehdään ns. due-diligence, jossa määritellään ns. as-is-lähtökohta transitiolle sekä kehitys-roadmap yhteisiin palveluihin siirtymiselle. Sen jälkeen asiakkaalla on velvoite hankkia kaikki palvelunsa Statens-IT:ltä.

Statens-IT on onnistunut kehittämään palveluitaan ja palveluprosessejaan siten, että asiakastyytyväisyys on alun vaikeuksien jälkeen noussut voimakkaasti. Vuonna 2011 asiakastyytyväisyys (asteikolla 1–5) oli 2.5 ja vuonna 2018 se oli peräti 3.8, jota on pidettävä erittäin hyvänä tuloksena.

Jakauduimme tapaamisessa kolmeen eri työpajaan. Aiheina olivat pilvipalvelut, robotiikka ja tekoäly sekä strategiset valinnat.

Robotiikka- ja tekoälytyöpajassa saimme oppia tanskalaisilta, kuinka robottien työtä voi hinnoitella ja miten robottikapasiteettia voidaan jakaa valtionhallinnon sisällä järkevästi.

Tanskalaiset saivat puolestaan kotiin vietäväksi Valtorin ”ilmianna rutiini” -tyyppisen lähestymistavan, jolla koko organisaatio saadaan mukaan robotiikan kehittämiseen sekä ideoita siihen, kuinka kehitysideoita kannattaa käsitellä.

Osoittautui, että painimme hyvin samanlaisten haasteiden kanssa ja yhteistyö on monin tavoin järkevää. Voimme benchmarkata toisiamme monien toiminnallisten asioiden osalta niin kustannustehokkuuden kuin prosessienkin näkökulmasta.

 Statens-IT numeroina

 20 000

 työasemaa hoidossa

   5 000

 palvelinta vastuulla

    400+

 työntekijää

    275

 palveluita valtion toimipisteessä


Mikko Vuorikoski
johtaja, Sisäiset palvelut