Valikko

Ajankohtaista

Tiedotteet, blogit, timantit, työntekijäkokemukset

ERICA-hätäkeskustietojärjestelmä parantaa turvallisuusviranomaisten yhteistyötä

13.5.2019 14.30
Tiedote
ERICA-hätäkeskustietojärjestelmä parantaa turvallisuusviranomaisten yhteistyötä
Hätäkeskuslaitos

Suomeen on syntynyt yksi ja yhtenäinen hätäkeskus.

ERICA on tuore viranomaisten yhteiskäyttöinen hätäkeskustietojärjestelmä. Nyt kun käyttöönotto on valmistunut, Suomeen on syntynyt yksi ja yhtenäinen hätäkeskus. ERICA ohjaa hätäpuheluja valtakunnallisesti. Valtori on ollut mukana tietojärjestelmän vuonna 2018 aloitetuissa käyttöönotoissa.

”Hanke on erittäin merkittävä. Sen kautta kansalaisille voidaan turvata tasapuoliset ja tasokkaat hätäkeskuspalvelut sekä nopea avunsaanti”, Valtorin TUVE-tuotantojohtaja Kyösti Salonen taustoittaa.

Samalla 112-toimintaketjuun kuuluvien viranomaisten toiminta ja resurssien käyttö tehostuvat. Esimerkiksi tilanteissa, joissa soittajaa lähinnä oleva hätäkeskus on ruuhkaantunut tai siellä ei muusta syystä kyetä vastaamaan, etsitään vapaa hätäkeskuspäivystäjä muista Hätäkeskuslaitoksen toimipisteistä.

ERICA on ollut mittava hanke

Valmistuttuaan ERICA on kansainvälisesti ainutlaatuinen ja kehittynyt turvallisuusviranomaisten yhteiskäyttöinen tietojärjestelmä. Yhteiskäyttöisyys tuo helpotusta turvallisuusviranomaisten väliseen yhteistyöhön.

”Järjestelmän käyttöönottoa voidaan pitää merkittävänä saavutuksena, sillä se merkitsee parannusta koko viranomaisten auttamisen ketjun toimintaan. Valtakunnallisena keskitettynä tietojärjestelmänä ERICA mahdollistaa hätäkeskustoiminnan kehittämisen, yhdenmukaistamisen ja tehostamisen. Tätä kautta väestölle voidaan puolestaan turvata tasapuoliset ja tasokkaat hätäkeskuspalvelut sekä nopea avunsaanti maantieteellisestä sijainnista riippumatta. Samalla kaikkien 112-toimintaketjuun kuuluvien viranomaisten toiminta ja resurssien käyttö tehostuvat. Järjestelmän toteutus ja kuusi käyttöönottoa on tehty tiiviissä viranomaisyhteistyössä ja haluan kiittää myös Valtoria merkittävästä työpanoksesta", sanoo hankepäällikkö Mika Lamu Hätäkeskuslaitokselta.

Hätäkeskuslaitoksen lisäksi ERICAa käyttävät muun muassa poliisi, pelastustoimi sekä sosiaali- ja terveystoimi johto- ja tilannekeskuksissaan sekä tietojen ylläpitotoimissa.

ERICA-hätäkeskustietojärjestelmä pähkinänkuoressa

  • ERICA on valtakunnallinen ja kaikkien hätäkeskustoimintaan osallistuvien toimijoiden (poliisi, pelastustoimi, sosiaali- ja terveystoimi sekä Rajavartiolaitos) yhteiskäyttöinen tietojärjestelmä.
  • ERICA mahdollistaa koko maan kattavan sisäisen turvallisuuden tilannekuvan muodostamisen, jolloin turvallisuusviranomaisilla on entistä parempi tilannetietoisuus Suomen sisäisestä turvallisuudesta.
  • ERICAn tavoitteena on luoda väestölle tehokkaat hätäkeskuspalvelut sekä nopea avunsaanti. ERICA parantaa koko viranomaisketjun toimintaa.
  • ERICAn avulla Hätäkeskuslaitos voi tarjota entistä tehokkaampia ja laadukkaampia hätäkeskuspalveluja.
  • ERICAn mahdollistaman verkottumisen myötä Suomessa on yksi, yhtenäinen hätäkeskus.
  • ERICA mahdollistaa hätäkeskusten verkottumisen ohjaamalla hätäpuheluja valtakunnallisesti. Ohjaus tapahtuu edelleen ensisijaisesti soittajaa lähinnä olevaan hätäkeskukseen, mutta jos tämä hätäkeskus on ruuhkaantunut tai ei muusta syystä kykene vastaamaan, etsitään vapaa hätäkeskuspäivystäjä muista Hätäkeskuslaitoksen toimipisteistä.

Lisätietoja www.112.fi

Yhtenäisillä palveluilla käyttömukavuutta ja tietoturvaa. Ne tukevat osaltaan Valtorin strategianLuotettavat, turvalliset ja joustavat palvelut” -painopistettä.